ترامپ: نتانیاهو در لحظات آخر از مشارکت در عملیات کشتن سلیمانی شانه خالی کرد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در جمع هوادارانش در «وست پالم بیچ» در ایالت فلوریدا به شدت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل انتقاد کرد.

ترامپ، صبح پنج‌شنبه ۲۰ مهر گفت، اسرائیل و آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران بودند که مدت کوتاهی پیش از انجام عملیات، به او اطلاع داده شد که اسرائیل در این عملیات شرکت نخواهد کرد.

او با تمسخر از نتانیاهو افزود: «هرگز فراموش نمی‌کنم که بی‌بی نتانیاهو چگونه ما را ناامید کرد. این اقدام بسیار وحشتناکی بود.»

رئیس جمهوری پیشین آمریکا از نهادهای اطلاعاتی اسرائیل و شماری از مقامات نظامی این کشور هم درباره عدم پیش‌بینی حمله حماس به‌شدت انتقاد کرد.

او همچنین برخی ژنرال‌های اسرائیلی را به‌دلیل وجود نقاط ضعف آشکار ارتش در مرز شمالی با لبنان به باد انتقاد گرفت.

ترامپ گفت: «وزیر دفاع یا یک مقام نظامی اسرائیل تصریح کرد که امیدواریم حزب‌الله از شمال به ما حمله نکند چون‌ این مکان نقطه ضعف ما محسوب می‌شود» و افزود که «روز بعد حزب‌الله از همان نقطه به آنها حمله کرد.»

او همچنین درخواست دولت جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی آمریکا پیرامون عدم حمله حزب‌الله از شمال به اسرائیل را به سخره گرفت و بیان کرد: «دو شب پیش دیدم که همه اعضای تیم امنیتی بایدن خواستار عدم حمله حزب‌الله از شمال شده‌اند، چرا که این نقطه خطرناک‌ترین مکان برای اسرائیل است.»

ترامپ به سخره گفت: «حزب‌الله بسیار با هوش است.» اظهارات ترامپ واکنش‌ها و انتقادات بسیاری را در رسانه‌های اسرائیلی در بر داشت. به‌رغم این انتقادات، ترامپ تاکید کرد که «باید از اسرائیل پشتیبانی کنیم، چاره دیگری نداریم.»

ترامپ همچنین اشاره کرد که اگر او رئیس جمهوری آمریکا بود، حمله حماس را کشف و خنثی می‌کرد. حمله غافلگیرکننده گروه حماس در شنبه گذشته به کشته‌شدن بیش از ۱۳۰۰ اسرائیلی از جمله ۲۲۰ افسر و‌ سرباز این کشور منجر شد. در مقابل، حملات هوایی گسترده اسرائیل به غزه تاکنون به کشته‌شدن ۱۲۰۰ فلسطینی و زخمی‌شدن بیش از ۵۶۰۰ نفر دیگر انجامیده است.

برگفته ای از سایت العربیه فارسی ، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳