یک پزشک و نماینده سابق مجلس: سالانه «۱۰ هزار کادر پزشکی» از ایران مهاجرت می‌کنند

عوض حیدرپور، پزشک و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر روز می‌شنویم «یک استاد یا دانشیار دانشکده‌های علوم پزشکی» مهاجرت می‌کند، به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است: سالی «۱۰ هزار نفر» از مجموعه کادر پزشکی ایران (پزشک، پرستار، ماما) مهاجرت می‌کنند.

او با اعلام اینکه «بهترین نیروهای پیراپزشکی» با موج پزشکان دارند از کشور مهاجرت می‌کنند، افزوده است: «اگر جای وزیر بهداشت بودم و هر روز این تعداد پزشک مهاجرت می‌کرد استعفا می‌دادم.»

مشاور وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی با استناد به قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اعلام کرد که شبکه بهداشت و درمان کشور با کمبود ۲۰ هزار «ماما» روبه‌رو است.

شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت و درمان جمهوری اسلامی نوزدهم شهریورماه به خبرگزاری «ایسنا» گفته بود که «۱۲ هزار ماما» در بخش درمان و «۸ هزار ماما» نیز برای بخش بهداشتی نیاز است.

رضا لاری‌پور، سخنگوی سازمان نظام پزشکی ایران هم دوازدهم شهریورماه اظهار داشته بود که «مهاجرت جامعه پزشکی» نسبت به سال‌های قبل از کرونا «افزایش دو برابری» داشته و ایران اکنون به ۵ قاره جهان پزشک «صادر» می‌کند.

افزایش روند مهاجرتی کادر درمانی ایران به‌سبب نارضایتی از وضع موجود و نابسامانی امور کشور در حالی است که طی سالیان اخیر برخورد نهادهای امنیتی و نظامی با آنها به‌دلیل اعلام مخالفت، بیان اعتراض یا مداوای معترضان مجروح شدت یافته و برخی نیز توسط نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳