داریوش مهرجویی و همسر با چاقو به قتل رسیدند

داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر شب گذشته در ویلای شخصی‌شان در زیبادشت فردیس با ضربات چاقو به قتل رسیدند. هنوز انگیزه قاتل یا قاتلان از این جنایت مشخص نیست.

داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان ایرانی شب گذشته به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر با حمله فرد یا افراد ناشناس با ویلای شخصی‌شان در زیبادشت مشکین‌آباد فردیس کرج به قتل رسیدند. علت جانباختن آنها برخورد ضربه چاقو به گردن و اعضای بدن عنوان شده است.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان البرز صبح امروز یکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ به خبرگزاری «مهر» گفته که «روز گذشته قتل داریوش مهرجویی فیلمساز، نویسنده و کارگردان به همراه همسرش خانم وحیده محمدی فر در ویلای شخصی واقع در زیبادشت فردیس رخ داده است.»

حسین فاضلی هریکندی افزوده که «طبق اظهارات مونا مهرجویی، پدرش حدود ساعت ۲۰:۵۰ روز شنبه مورخ ۲۲ مهرماه به وی که در جهانشهر کرج بوده پیام می‌دهد که برای شام به منزل بیاید. دختر مرحوم مهرجویی حدود ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و ابتدا زنگ منزل را می‌زند و با توجه به اینکه کسی جواب نمی‌دهد با کلید در را باز و وارد منزل می‌شود و مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده دیگر به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»

رئیس کل دادگستری استان البرز در ادامه گفته که «با توجه به تماس دختر مقتولین با پلیس، موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل می‌رسد. با صدور دستور قضائی، بلافاصله دادستان فردیس به همراه بازپرس ویژه قتل و تیم ویژه بررسی صحنه جرم در محل قتل حاضر شدند.»

فاضلی هریکندی افزوده که به بازپرس ویژه قتل دادسرای عمومی و انقلاب فردیس، دستورات قضائی لازم جهت بررسی موضوع و شناسایی و بازداشت متهمان به پلیس آگاهی استان البرز صادر شده است.

محسن امیریوسفی رئیس کانون کارگردانان خانه سینما که از ساعت ۲:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۲ مهرماه به همراه وحید موساییان و دانش اقباشاوی از اعضای شورای مرکزی کانون در محل حادثه حضور یافته بود نیز به خبرگزاری «ایسنا» گفته که «ترجیح می‌دهم جزییات این جنایت توسط نیروی انتظامی و دادستانی اعلام شود اما اطلاعاتی که در اینجا کسب کردیم، حاکی از آن است که دختر آقای مهرجویی ساعت ۱۰ شب به منزل برگشته و متوجه این فاجعه شده است.»

رئیس کانون کارگردانان خانه سینما شب گذشته افزوده بود که پیکر مقتولان به پزشکی قانونی منتقل شده و محل حادثه توسط نیروهای پلیس در دست بررسی است. همچنین شواهدی از احتمال سرقت وجود دارد اما در مورد اینکه اتباع غیرایرانی در این جنایت نقش داشته‌اند هنوز شواهدی در دست نیست.

به گزارش روزنامه «اعتماد» وحیده محمدی‌فر هفته گذشته، پانزدهم مهرماه، در صفحه اینستاگرام خود از تهدید شخصی ناشناس و همچنین سرقت وسایل‌شان خبر داده بود. شماری از کاربران تاریخ این پُست همسر داریوش مهرجویی را مربوط به سال گذشته می‌دانند.

هر چند صفحه اینستاگرام وحیده محمدی‌فر خصوصی است و در اسکرین‌شات منتشر شده درباره تهدید به قتل با چاقو، تاریخ مشخص نیست، اما همسر داریوش مهرجویی پانزدهم مهرماه امسال در گفتگو با روزنامه «اعتماد» تایید کرده بود که یک فرد ناشناس با چاقو پشت شیشه خانه آنها ظاهر شده، آنها را تهدید کرده و بعد گریخته است.

او همچنین گفت: «البته مدتی پیش هم یکسری وسایل از جمله سنتور مربوط به فیلم سنتوری را از خانه ما سرقت کردند که در حال حاضر وکیل همسرم پیگیر کارهای قانونی این موضوع است.»

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است.

او در هفده‌سالگی به سینما علاقه‌مند شد و همین علاقه سبب شد او زبان انگلیسی بیاموزد. مهرجویی تحصیلات دبیرستان را در تهران تمام کرد و یک سال در هتل آتلانتیک مدیر شد. در سن بیست سالگی برای ادامه تحصیل به کالیفرنیا رفت. او در ابتدا به خواندن سینما روی آورد اما کمی بعد به فلسفه تغییر رشته داد و در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه یوسی‌ال‌ای کارشناسی فلسفه گرفت.

داریوش مهرجویی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاهف سردبیری نشریه پارس ریویو در لس آنجلس را به‌ عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و در سال ۱۳۴۶ نخستین فیلم خود به نام «الماس ۳۳» را که فیلمی بسیار پرهزینه بود ساخت.

او در سال ۱۳۴۸ با همکاری غلامحسین ساعدی فیلمنامه «گاو» را از روی یکی از داستان‌های کوتاه مجموعه «عزاداران بیل» ساعدی نوشت و ساخت.

این فیلمساز پس از انقلاب ۵۷ از ایران به فرانسه مهاجرت کرد اما بعد از مدتی به کشور بازگشت و به فعالیت هنری خود ادامه داد.

داریوش مهرجویی عضو پیوسته‌ی فرهنگستان هنر بود و در سال ۱۳۹۳ جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه از سوی سفیر فرانسه به او اهدا شد.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن ، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۳