توافق اسرائیل و مصر بر سر باز شدن گذرگاه رفح

رویترز: گذرگاه رفح باز می‌شود

انتظار می‌رود که گذرگاه مرزی رفح میان غزه و مصر در پی تلاش‌های دیپلماتیک برای کمک‌رسانی به ساکنان غیرنظامی این منطقه بازگشایی شود.

رویترز در گزارشی ضمن اعلام این خبر اعلام کرده است که از زمان کشته شدن ۱۳۰۰ نفر در حمله غافلگیرکننده اخیر حماس به اسرائیل، غزه زیر بمباران شدید نیروهای اسرائیلی قرار دارد.

بنا به این گزارش، صدها تن کمک بشردوستانه ارسالی از سوی چندین کشور برای مردم غزه چند روزی است که در شبه جزیره سینا واقع در خاک مصر است.

این کمک‌ها قرار است در پی توافق صورت گرفته از طریق گذرگاه رفح به غزه برسد و در میان ساکنان غیرنظامی این منطقه توزیع شود.

رویترز همچنین در این گزارش آورده است که به موجب توافق یاد شده گذرگاه رفح برای تخلیه افراد دارای گذرنامه خارجی باز شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز یکشنبه پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر بدون اشاره به زمان دقیق بازگشایی گذرگاه رفح گفت: «رفح بازگشایی خواهد شد. ما با سازمان ملل، مصر، اسرائیل و سایرین مکانیسمی را ایجاد می کنیم که از طریق آن کمک‌ها دریافت و در میان افرادی که به آن نیاز دارند توزیع شود.

اسرائیل توافق آتش‌بس در غزه را تکذیب کرد

دفتر نخست وزیری اسرائیل روز دوشنبه برخی گزارش‌ها مبنی بر حصول توافق با حماس برای آتش‌بس در جنوب غزه را تکذیب کرد.

در بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل تاکید شده است که در این مرحله از جنگ با حماس که هزاران کشته بر جای گذاشته است «آتش‌بسی» در کار نیست.

در این بیانیه تاکید شده است که توافقی برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه در ازای خروج افراد خارجی از این منطقه از طریق گذرگاه رفح بدست نیامده است.

رویترز پیش‌ از این در گزارشی از توافق میان آمریکا، اسرائیل و مصر در این خصوص خبر داده بود؛ گفتنی است که حماس نیز از حصول این توافق آتش‌بس ابراز بی اطلاعی کرده است.

هشدار بایدن درباره دخالت ایران و حزب‌الله

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت که مدرک روشنی مبنی بر این که جمهوری اسلامی پشت حملات تروریستی در اسرائیل که توسط حماس انجام شد، وجود ندارد.

او در عین حال در پاسخ به پرسشی درباره پیامش به حزب‌الله و ایران و درگیری‌های محدود اخیر در مرز شمالی اسرائیل، آنها را از دخالت بر حذر داشت و با تاکید گفت: «دخالت نکنید، نکنید، نکنید»

بایدن در پاسخ به این که آیا ایران پشت هر یک از درگیری‌های اخیر بوده است یا خیر، مجدداً تاکید کرد که «در حال حاضر» هیچ مدرکی مبنی بر کمک ایران به طراحی حمله وجود ندارد.

مقامات دولتی آمریکا گفته‌اند که تحقیقات تاکنون نشان نداده است که ایران در برنامه‌ریزی حمله تروریستی شنبه گذشته دست داشته است. با این حال، آنها همچنان به ارزیابی اطلاعات جدید ادامه می‌دهند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم روز یکشنبه در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: «ما ابزارهایی برای برقراری ارتباط خصوصی با ایران داریم و در چند روز گذشته از این ابزارها استفاده کرده‌ایم تا آنچه را که علنا گفته‌ایم به طور خصوصی شفاف کنیم.»

سالیوان گفت که ایالات متحده نمی‌تواند احتمال مداخله جمهوری اسلامی در درگیری را رد کند؛ ولی هم احتمال دخالت مستقیم تهران و هم فعالیت گروه نیابتی حزب الله در مرز لبنان را زیر نظر دارد.

روز شنبه، ایالات متحده اعلام کرد که گروه ضربتی حامل یو‌اس‌اس دوایت دی آیزنهاور را به سمت شرق مدیترانه اعزام کرده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که این اعزام بخشی از تلاش آمریکا برای جلوگیری از اقدامات خصمانه علیه اسرائیل یا هرگونه تلاش برای گسترش جنگ پس از حمله حماس به اسرائیل است. گروه ضربتی آیزنهاور به گروه ضربتی حامل یو‌اس‌اس جرالد آر. فورد خواهد پیوست که اوایل این هفته وارد شرق مدیترانه شد.

سالیوان گفت که ایالات متحده اطلاعات جدیدی ندارد که حاکی از خطر گسترش تنش در منطقه باشد، اما جمهوری اسلامی در پستی در شبکه اجتماعی روز یکشنبه هشدار داد که اگر «جنایات جنگی و نسل‌کشی اسرائیل فوراً متوقف نشود، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.»

اشغال غزه از سوی اسرائيل اشتباهی بزرگ خواهد بود

جو بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس هم‌چنین گفت اشغال غزه از سوی اسرائيل اشتباهی بزرگ خواهد بود.

آقای بایدن گفت حماس و عوامل افراطی آن تمام فلسطینیان را نمایندگی نمی‌کنند و اشغال غزه از سوی اسرائيل اشتباه خواهد بود، «اما اسرائيل باید به حماس واکنش نشان بدهد.»

وقتی شبکه سی‌بی‌اس از آقای بایدن درباره «محاصره کامل غزه» پرسید او پاسخ داد «مطمئن است که اسرائیل در چارچوب قوانین جنگ عمل می‌کند و راهی برای دسترسی «مردم بی‌گناه غزه به دارو آب و غذا» وجود خواهد داشت.

رئيس جمهوری آمریکا در عین حال گفت خواستار فرستادن کاروان اقلام کمکی به غزه و ایجاد یک کریدور انسانی برای خروج ایمن غیرنظامیان از غزه است. او تاکید کرد که این ماموریتی دشوار است اما دولت آمریکا و مصر در تلاشند با اسرائيل این موضوع را ممکن کنند.

آقای بایدن تاکید کرد که حماس باید از میان برداشته شود و از ایده برقراری آتش‌بس حمایت نکرد اما افزود «تشکیلات فلسطینی باید برجا بماند و ایجاد راهی برای رسیدن به کشور فلسطین ضروری است.»

رویترز از «توافق آتش‌بس» موقت در «جنوب غزه» خبر داد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در مصر از توافقی برای یک «آتش‌بس» چند ساعته «در جنوب غزه خبر داد. بنابر این گزارش «اسرائیل، مصر و آمریکا» به این توافق دست یافته‌اند. با این حال، حماس اعلام کرد که هیچ اطلاعی از چنین آتش‌بسی ندارد.

توافق توقف درگیری قرار بود از ساعت ۶ صبح (به وقت گرینویچ) آغاز شود.

گذرگاه رفح قرار بود هم قرار بود در این وقت برای چند ساعت باز شود تا کمک‌های فوری و بشردوستانه وارد غزه شوند.

همزمان قرار بوده شهروندان خارجی‌ از این منطقه خارج شوند.

با این حال، حماس گفت که هیچ اطلاعی از چنین آتش‌بسی ندارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در قاهره بود تا اطمینان یاببد مقامات مصری گذرگاه رفح را باز خواهند کرد.

پیش از این، وزارت خارجه آمریکا به اتباع آمریکایی مستقر در غزه توصیه کرده بود تا در اولین فرصت ممکن گذرگاه مرزی رفح را ترک کنند.

محمود عباس: حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی‌کند

محمود عباس رئيس تشکیلات فلسطینی می‌گوید حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی کند.

آقای عباس در گفتگوی تلفنی با نیکلاس مادور رئيس جمهوری ونزوئلا گفت اقدامات و سیاست‌های حماس مردم فلسطین را نمایندگی نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری وفا آقای عباس کشته شدن غیرنظامیان از هر دو طرف را محکوم کرده و خواستار آزادی غیرنظامیان زندانیان و بازداشتی‌های هر دو طرف شده است.

محمود عباس از سال ۲۰۰۵ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است.

ارتش اسرائيل: ۵۰۰ هزار نفر شمال غزه را ترک کرده‌اند

جاناتان کنریکاس سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائیل گفته است نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر شمال غزه را ترک کرده‌اند.

این مقام ارتش اسرائيل مدعی شد «دو مسیر برای تخلیه ایمن شمال غزه مشخص شده» و افزود «از آنجا که مرحله پیشرفته عملیات نزدیک می‌شود ماندن غیرنظامیان در شهر غزه امن نیست.»

این در حالی است که روز جمعه در پی انفجار در یکی از همین مسیرهای ایمن بیش از ۷۰ نفر کشته شدند.

سخنگوی بین‌المللی ارتش اسرائيل در پاسخ به خبرنگاران مدعی شد که اسرائيل فعالانه غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد. او در عین حال در بخش دیگری از سخنانش اذعان کرد که شکل این عملیات پرهیز همیشگی از تلفات غیرنظامیان را ممکن نمی‌کند.

وی گفت: «ما حماس را هدف قرار می‌دهیم. زیرساخت‌های آنها را هدف قرار می‌دهیم و فرماندهان آنها را تعقیب می‌کنیم. وقتی که به دنبال یک هدف در حرکت هستیم احتمالا نمی‌توانیم همات تاکتیک‌های معمول برای کاهش تلفات جانبی را اعمال کنیم.»

همزمان موسسه خیریه «کودکان را نجات دهید» می‌گوید هیچ نقطه امنی در غزه باقی نمانده است.

گابریلا وایژمن، مدیربخش کمک‌های انسان‌دوستانه این موسسه گفت بسیاری از نیروهای این سازمان خانه‌های خود را رها کرده‌اند و تا زمانی که در غزه هستند کار چندانی از این موسسه برای کمک به کارکنانش ساخته نیست.»

وی به بی‌بی‌سی گفت: «یکی از همکارانم امروز گفت که امیدش را از دست داده و تنها آرزویش این است که فردا که از خواب بیدار می‌شود فرزندانش را هنوز در آغوش داشته باشد.

گابریلا وایژمن گفت هیچ نقطه امنی در غزه نمانده و سازمان او نگران است که بالاتر رفتن شدت حملات تبعات سنگینی برای تمامی ساکنان غزه داشته باشد.

سازمان «کودکان را نجات دهید» اقلام کمکی خود را در مرز مصر جمع‌آوری کرده تا در صورت باز شدن مرز و راه امدادرسانی فورا وارد عمل شود.

شرایط اسفناک آوارگان در مناطق جنوبی نوار غزه

خان‌یونس،‌ بزرگترین شهر جنوبی نوار غزه،‌ به خانه موقت صدها هزار آواره‌ای تبدیل شده که از ترس عملیات زمینی ارتش اسرائیل،‌ نواحی شمالی این نوار را ترک کرده‌اند.

به گفته شاهدان،‌ آوارگانی که در خان‌یونس آشنایی دارند،‌ به خانه آنها رفته‌اند. گروهی هم در مدارس پناه گرفته‌ اند. اما ده‌ها هزار نفر، چاره‌ای جز ماندن در خیابان ندارند.

محدودیت امکانات خان‌یونس از یک‌سو و تعداد بسیار زیاد آوارگانی که به این شهر رسیده‌ اند از سوی دیگر،‌ باعث شده که گاهی تهیه یک قرص نان، مستلزم ساعت‌ها ایستادن در صف باشد.

به گفته یکی از ساکنان خان‌یونس،‌ شرایط نامناسب باعث شده گروهی از آوارگان تصمیم بگیرند با وجود همه خطرات،‌ به خانه‌هایشان در مناطق شمالی بازگردند.

این در حالیست که مناطق جنوبی هم از حملات هوایی اسرائیل در امان نیستند و از نیمه‌شب یکشنبه تا صبحگاه دوشنبه،‌ خان‌یونس و حومه‌هایش شاهد چندین حمله هوایی بوده‌اند.

آنتونیو گوترش: در خاورمیانه بر لبه پرتگاه ایستاده‌ایم، چانه زنی نکنید

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در با انتشار بیانیه‌ای از حماس خواسته بدون هیچ پیش شرطی گروگانّ‌ها را آزاد کند و از اسرائيل خواسته برای ارسال کمک‌های بین‌المللی به غزه راه سریع و دسترسی لازم را فراهم کند.

در این بیانیه آمده است: «غزه با کمبود آب برق و سایر اقلام ضروری روبروست. سازمان ملل متحد آب، غذا، اقلام پزشکی و سوخت در اختیار دارد. این اقلام می‌تواند ظرف چند ساعت به غزه ارسال شود. برای اطمینان از رسیدن این اقلام نیروهای ما در کنار شرکایشان در سازمان‌های غیردولتی در میدان هستند و باید بتوانند این اقلام را در امنیت و بلافاصله وارد غزه کنند و به نیازمندان برسانند.

هر دو خواسته مطرح شده در این بیانیه به خودی خود معتبرند و نباید به ابزار چانه‌زنی تبدیل شوند.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳