بایدن به نتانیاهو: به نظر می‌رسد انفجار بیمارستان الاهلی کار طرف مقابل بوده و نه ارتش اسرائیل.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۶ مهر، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تل آویو، با اشاره به انفجار بیمارستان الاهلی در غزه گفت که بر اساس آنچه که دیده‌است، به نظر می‌رسد که این اقدام «کار طرف مقابل بوده و نه ارتش اسرائیل.»

آقای بایدن که روز چهارشنبه وارد تل آویو شد، افزود: «اما بسیاری هنوز مطمئن نیستند. بنابراین باید موضوعات زیادی حل‌وفصل شوند.»

آسوشیتدپرس روز چهارشنبه در گزارشی از اعزام ناوها و نیروهای بیشتر نظامی آمریکا به سوی اسرائیل خبر داد و نوشت که تا روز سه شنبه ۲۵ مهر، پنج محموله سلاح و تجهیزات آمریکایی وارد اسرائیل شده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۶ مهر، در یک کنفرانس مطبوعاتی هر گونه دخالت این کشور در انفجار در بیمارستان الاهلی در غزه را رد کرد و مسئولیت آن را متوجه گروه شبه نظامی جهاد اسلامی فلسطین دانست.

انفجار در بیمارستان الاهلی در غزه که حماس و مقامات شماری از کشورهای خاورمیانه مسئولیت آن را متوجه اسرائیل دانسته اند تظاهرات در مقابل سفارتخانه های آمریکا در برخی کشورها مانند لبنان را به همراه است. اسرائیل می گوید جهاد اسلامی مسئول این انفجار بوده است.
مقامات بهداشت حکومت حماس در غزه می‌گویند در پی حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی صدها تن کشته شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۶ مهر، تا ساعتی دیگر وارد تل آویو اسرائیل می شود. آرش سیگارچی خبرنگار اعزامی صدای آمریکا به تل آویو می گوید که این سفر تحت تاثیر انفجار در بیمارستانی در غزه قرار گرفته که صدها کشته برجای گذاشته است.
مقامات بهداشت حکومت گروه حماس در غزه می‌گویند در حمله اسرائیل به بیمارستان الاهلی صدها نفر کشته شدند. اما اسرائیل با رد این اتهام تاکید کرد که گروه جهاد اسلامی فلسطین مسئول این حمله بود که راکت پرتاب شده آن گروه شبه نظامی، پس از انحراف به بیمارستان اصابت کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است که نیروهای دفاعی اسرائیل به زودی مدارک خود را مبنی بر دست نداشتن در این انفجار منتشر خواهند کرد.

در این ارتباط به گزارش تایمز آف اسرائیل، تصاویر گرفته شده از سوی یک پهپاد نشان می دهد که بر اثر یک انفجار، آتش سوزی بزرگی در منطقه ایجاد شده اما دهانه ای وجود ندارد. ارتش اسرائیل می گوید که حملاتش معمولاً حفره های بزرگی در زمین ایجاد می کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، قطعنامه‌ای را به رای خواهد گذاشت که خواستار آتش‌بس فوری در غزه برای دسترسی کمک‌های بشردوستانه به این منطقه است.
این قطعنامه همچنین خواستار رسیدگی به انفجار بیمارستان غزه است که روز سه‌شنبه صدها نفر را کشت.
ریاض منصور، فرستاده فلسطینی‌‌ها در سازمان ملل متحد، اسرائیل را مسئول این انفجار دانسته است. گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، این اتهام را رد کرده و گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی فلسطینی را مسئول این حمله دانسته است.

جو بایدن روز چهارشنبه در بیانیه‌ای انفجار بیمارستانی در غزه را یک «فاجعه وحشتناک» خواند و گفت که ایالات متحده همواره بر حفاظت از جان غیرنظامیان در طول درگیری‌ها تاکید دارد.

بایدن در این بیانیه می‌گوید: «من از انفجار در بیمارستان الاهلی عرب غزه و تلفات جانی وحشتناکی که در نتیجه آن رخ داد، خشمگین و عمیقاً اندوهگین هستم. بلافاصله پس از شنیدن این خبر، با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن و نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل صحبت کردم و به تیم امنیت ملی خود دستور دادم تا به جمع‌آوری اطلاعات درباره آنچه دقیقاً رخ داده است ادامه دهند.»

وزیر دفاع اسرائیل‌ حماس و جهاد اسلامی را مسئول کشتار غیرنظامیان در بیمارستان الاهلی غزه دانست
یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در واکنش به انفجار بیمارستان الاهلی در غزه، در شبکه ایکس نوشت:«حماس و جهاد اسلامی امشب صدها غیرنظامی را در بیمارستان غزه با پرتاب موشک خود کشته‌اند.»

او با بیان اینکه حماس و جهاد اسلامی گروه‌های تروریستی هستند که هیچ ارزشی برای زندگی انسان قائل نیستند افزود: «آنها از مناطق غیرنظامی موشک پرتاب می‌کنند و غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند. آنها خود داعش هستند.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳