بازگشایی «موقتی» گذرگاه رفح؛ اولین محموله‌های کمک‌‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شدند

بیش از دو میلیون نفر از ساکنان باریکه غزه همچنان در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه از طریق این گذرگاه مرزی هستند. این در حالی است که حماس روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ دو نفر از افرادی را که در جریان حملات روز هفت اکتبر به خاک اسرائیل به گروگان گرفته بود آزاد کرد.

جنگ اسرائیل با گروه حماس روز شنبه ۲۱ اکتبر در حالی وارد سومین هفته خود می‌شود که آمریکا از احتمال قریب‌الوقوع بازگشایی گذرگاه مرزی رفح بین نوار غزه و مصر خبر داده است.

بیش از دو میلیون نفر از ساکنان باریکه غزه همچنان در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه از طریق این گذرگاه مرزی هستند. این در حالی است که حماس روز جمعه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ دو نفر (مادر و دختر آمریکایی) از افرادی را که در جریان حملات روز هفت اکتبر به خاک اسرائیل به گروگان گرفته بود آزاد کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که درب‌های ترمینال رفح در مرز مصر و نوار غزه روز شنبه پس از عبور کاروان کمک‌های بشردوستانه «بسته شد».

این در حالی است که شمار زیادی از فلسطینی‌های دوتابعیتی در گذرگاه رفح در انتظار خروج از نوار غزه و ورود به مصر هستند.

بنا به گزارش‌ها اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه شامل مواد غذایی و دارو می‌شود.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز شنبه ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه از راه مصر را «گامی مهم» خواند.

او ضمن اشاره به نیاز ساکنان نوار غزه به «آب آشامیدنی، مواد غذایی و دارو» تاکید کرد که کشورش آنها را «تنها» نخواهد گذاشت. وی افزود که برلین از «همه ابزارها» برای کاهش دردها و رنج‌ها در مناقشه جاری استفاده خواهد کرد.

سازمان ملل متحد در واکنش به بازگشایی گذرگاه رفح و ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه هشدار داد که کاروان وارد شده از کمک‌ها نباید آخرین کاروان باشد.

سازمان ملل متحد می‌گوید ۱۷ کارمند اداره این سازمان برای پناهندگان فلسطینی در نوار غزه از ابتدای جنگ بین اسرائیل و گروه حماس کشته شده‌اند.

فیلیپ لازیرینی، رئیس این آژانس وابسته به سازمان ملل گفت که آمار نهایی کارمندان کشته‌شده احتمالا به مراتب بیشتر از رقم کنونی خواهد بود.

وی گفت که این اداره به طرف‌های درگیر محل ساختمان‌های خود در باریکه غزه را اطلاع داده است با این حال تاکنون دستکم ۳۵ ساختمان محل فعالیت‌های اداره سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در نوار غزه هدف قرار گرفته است.

دولت اسرائیل روز شنبه در بیانیه‌ای از اتباع خود در کشورهای مصر و اردن خواست تا «در اسرع وقت» خاک این دو کشور را ترک کنند.

اسرائیل دلیل طرح این درخواست را «تشدید تظاهرات» علیه این کشور عنوان کرده است. هشدار مشابهی نیز پیش از این برای شهروندان اسرائیل در ترکیه مطرح شده بود.

شهرهای مختلف منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا طی روزهای گذشته شاهد برگزاری تظاهرات علیه اسرائیل و حملات هوایی این کشور به نوار غزه بودند.

مصر روز شنبه میزبان ده‌ها رهبر منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود که برای شرکت در اجلاس «برای صلح» به این کشور رفته‌اند.

رهبران قطر، امارات عربی متحده و تشکیلات خودگردان فلسطین در این اجلاس حضور خواهند داشت.

رئیس شورای اتحادیه اروپا، نخست‌وزیران ایتالیا، اسپانیا، یونان و کانادا هم از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست هستند. وزرای خارجه آلمان، فرانسه، بریتانیا و ژاپن نیز برای شرکت در این اجلاس به مصر سفر کرده‌اند.

بررسی راه‌های کاهش تنش در منطقه همزمان با جنگ اسرائیل با گروه حماس و برقراری آتش‌بس محور اصلی گفتگوها در این اجلاس خواهد بود.

تصاویر دریافتی از گذرگاه رفح بین مصر و نوار غزه نشان می‌دهد که این گذرگاه بازگشایی شده است و تعدادی از کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه وارد این باریکه شدند.

بنا به گزارش‌ها اسرائیل تاکنون با ورود ۲۰ کامیون حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه موافقت کرده است. مشخص نیست که گذرگاه رفح برای چه مدت بازگشایی شده است.

رسانه‌های مصر روز شنبه گزارش دادند که ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه آغاز شده است. سفارت آمریکا در اسرائیل پیش از این از دریافت «اطلاعاتی» مبنی بر بازگشایی گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه خبر داده بود.

بنا به گزارش‌ها دستکم ۱۷۵ کامیون حامل کمک‌های انسان‌دوستانه در مرز مصر با نوار غزه در انتظار بازگشایی گذرگاه رفح بودند.

نگرانی‌ها از وضعیت انسانی در نوار غزه که بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن آن هستند طی روزهای گذشته افزایش یافته بود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳