حمله جنگنده‌های اسرائیل به غزه و جنوب لبنان؛ نتانیاهو با ژنرال‌های بلندپایه ارتش رایزنی کرد

حملات هوایی ارتش اسرائیل به باریک غزه در هفدهمین روز از آغاز جنگ با حماس ادامه یافت و جنگنده‌های این کشور جنوب لبنان را نیز هدف گرفتند.

آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی می‌گوید ۲۹ نفر از کارکنانش از آغاز جنگ حماس و اسرائیل در ۷ اکتبر تاکنون در غزه کشته شده‌اند.
دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد امانوئل ماکرون روز سه‌شنبه برای دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل وارد تل‌آویو می‌شود.
روز یکشنبه چندین کامیون کمک‌رسانی عازم غزه شدند. یک روز پیش‌تر ۲۰ دستگاه کامیون حامل کمک‌های پزشکی، غذا و آب وارد نوار غزه شده بودند.
سخنگوی ارتش اسرائیل از کشته شدن دو عضو حماس و جهاد اسلامی در حمله هوایی به مسجدی در جنین در کرانه باختری خبر داد.
رهبران آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا بار دیگر بر حمایت خود از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود تاکید کردند و همزمان از تل‌آویوخواستند تا با پایبندی به قوانین بین‌الملل جان غیرنظامیان را به خطر نیندازد.
بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه شمار فلسطینی‌های جان باخته در غزه به ۴۶۵۱ نفر رسیده است.
فرانس‌پرس روز دوشنبه با استناد به گزارش خبرنگاران خود در دو سوی گذرگاه مرزی رفح از ورود سومین کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق مصر خبر داد.

یک مقام هلال احمر مصر که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت که طی روزهای شنبه و یکشنبه نیز ۳۴ کامیون حامل این کمک‌ها پیش‌تر از رفح وارد غزه شده بودند.

سازمان ملل متحد برای کمک‌رسانی فوری به بیش از ۲ میلیون نفر از ساکنان غزه که مدت‌هاست تحت محاصره قرار دارند و از همه چیز محروم‌اند خواستار ورود دست کم ۱۰۰ کامیون حامل کمک‌های انسانی به غزه از طریق گذرگاه رفح شده است.

علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران صبح دوشنبه در سخنانی ضمن تهدید اسرائیل به رویارویی مستقیم نظامی با کشورش گفت که اگر لازم باشد و دستور داده شود به سمت حیفا در شمال اسرائیل موشک شلیک می‌کنیم.

آقای فدوی که در اجتماع دانشجویان در مسجد دانشگاه تهران با هدف حمایت از مردم غزه سخن می‌گفت در این خصوص تصریح کرد: «برخی از شما جوانان اقدام عملی را موشک مستقیم به حیفا می دانید البته اگر لازم باشد و تکلیف شود این کار هم صورت می گیرد، بی محابا هم صورت می گیرد ولی تکلیف را من تعیین نمی کنم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات محدود زمینی اخیر اسرائیل برای نفوذ به غزه اشاره کرد و گفت: «۱۰ روز است که می گویند آماده حمله زمینی می شویم امروز اقدام کوچکی انجام دادند که نتیجه آن را دیدند و فرار کردند.‌ شب گذشته تظاهرات بزرگی در اسراییل انجام شد و از نظر داخلی هم دچار مشکلات مختلفی شدند.»

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران عملکرد سامانه پیشرفته پدافند هوایی اسرائیل موسوم به گنبد آهنین را «افتضاح» توصیف کرد و مدعی شد که برخلاف گفته مقامات اسرائیلی، این سامانه در حد۳۰ درصد کارایی داشته است.

علی فدوی در ادامه جبهه مقاومت را در مقابله با حملات زمینی توانا توصیف کرد و گفت که آنها مشکل نیروی انسانی ندارند و اغلب کشته‌شدگان طی دو هفته اخیر را «خانواده‌های رزمندگان» تشکیل می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا و لیزا نندی، نماینده ارشد جریان اپوزیسیون در پارلمان این کشور را به تلاش برای کاستن از شدت موارد نقض حقوق بشر اسرائیل در نوار غزه متهم کرد.

مدیر کل دفتر منطقه‌ای سازمان عفو بین‌الملل در بریتانیا با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص تصریح کرد: «سیاستمداران بریتانیایی با امتناع از محکوم کردن نقض آشکار قوانین بین‌المللی (از سوی اسرائیل)، با به صراحت مطرح نکردن اعمال محدودیت آب و غذا توسط اسرائیل در غزه که نوعی مجازات دسته‌جمعی و جنایت جنگی است و با بی توجهی نسبت به درخواست اسرائیل برای تخلیه شمال غزه که به منزله آوارگی و جابجایی احباری ساکنان است تلاش کرده‌اند تا از شدت اقدامات اسرائیل (در زمینه نقض حقوق بشر) بکاهند.

ریشی سوناک و لیزا نندی، وزیر توسعه بین‌الملل کابینه در سایه و از چهره‌های اپوزیسیون در پارلمان این کشور به دلیل امتناع از محکوم کردن محاصره کامل نوار اسرائیل توسط اسرائیل در طول مصاحبه‌های خود با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام اعلام کرد که طی شبانه روز یکشنبه تا دوشنبه «تهاجمات زمینی محدودی» را به نوار غزه انجام داده است.

این عملیات به ادعای ارتش اسرائیل با هدف یافتن گروگان‌ها و نیز کشتن شبه‌نظامیان مسلح در مناطقی انجام شده که حماس در آنجا متمرکز است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در جریان یک کنفرانس خبری تعداد افرادی که توسط حماس به گروگان گرفته شده‌اند را در حال حاضر ۲۲۲ نفر اعلام کرد.

این مقام ارشد نظامی اسرائیل همچنین تاکید کرد که ارتش آماده است تا عملیاتی را برای جلوگیری از بهره‌مند شدن جنبش اسلام‌گرای فلسطینی از کمک‌های بشردوستانه انجام دهد.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه مدعی شد بیش از ۳۲۰ هدف را در منطقه محاصره شده غزه مورد حمله قرار داده است.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که نظامیان این کشور نیمه شب یکشنبه و بامداد دوشنبه بیش از ۳۲۰ هدف نظامی و نیز برخی زیرساخت‌ها و مواضع حماس و جهاد اسلامی در غزه را مورد اصابت حملات خود قرار داده‌اند.

ارتش اسرائيل در این بیانیه از «تونل‌هایی که تروریست‌های حماس در آنجا مستقر هستند» و نیز «ده‌ها مرکز فرماندهی عملیاتی» به همراه چندین «اردوگاه‌ نظامی و پست‌ نظارتی» متعلق به نیروهای حماس و جهاد اسلامی به عنوان اهداف این حملات نام برده است.

جنبش حماس که مسئولت اداره باریکه غزه را برعهده دارد اعلام کرد که در حملات دوشنبه شب اسرائیل به این منطقه تحت محاصره، دست کم ۶۰ فلسطینی کشته شدند.

دفتر رسانه‌ای حماس با اعلام شمار تقریبی کشته‌شدگان در حملات شب گذشته ارتش اسرائیل افزود که تنها ۱۷ نفر بر اثر تخریب کامل یک منزل مسکونی در یکی از این حملات در جبلیه جان باختند.

حماس پیش‌تر شمار قربانیان حملات اسرائیل به غزه پس از حمله هفتم اکتبر را بیش از ۴ هزار و ششصد نفر اعلام کرده و یاآور شده بود که در بین کشته شدگان که اغلب آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند دست کم ۱۹۰۰ کودک دیده می‌شود.

جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواستار ارسال «کمک‌های بیشتر و سریع‌تری» به نوار غزه شد.

آقای بورل ضمن طرح این درخواست از پیشنهاد «آتش‌بس بشردوستانه» آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد برای تسهیل کمک‌رسانی به ساکنان غیرنظامی غزه، منطقه تحت محاصره اسرائیل حمایت کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه این موضوع در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه کشورهای عضو در لوکزامبورگ مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: «شخصاً فکر می‌کنم یک توقف بشردوستانه برای توزیع کمک‌های بشردوستانه ضروری است.»

جوزپ بورل در عین حال تاکید کرد که ورود چندین کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه از مصر «ناکافی» است و باید کمک‌های بیشتری به این منطقه ارسال شود.

بر اساس نتایج یک نظرسنجی که در اسرائیل انجام شده، حدود ۷۰ درصد از شهروندان این کشور خواستار نابودی کامل حماس در جنگ هستند.

در این نظرسنجی، بیش از ۶۸ درصد سوال شوندگان از میان دو گزینه «انجام عملیات زمینی در غزه برای ریشه‌کن کردن حماس» و «اجتناب از حمله زمینی و یافتن دیگر راه‌های مقابله با حماس» گزینه نخست را انتخاب کردند.

به گزارش جروزالم پست، حدود هفتاد درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتفدند که هدف اصلی عملیات «شمشیرهای آهنین» باید از میان برداشتن کامل حماس باشد.

در این میان حدود ۵۴ درصد از افرادی که چنین گزینه‌‌ای را انتخاب کردند، گفته‌اند پیش‌تر به یک حزب عربی رای داده بودند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۱۳ درصد پاسخ دهندگان معتقدند که هدف اصلی حملات اسرائیل باید«خلع سلاح کامل حماس» باشد و تنها ۱۵ درصد «آزادی بدون قید و شرط اسرا» را به عنوان گزینه اصلی در پاسخ به هدف نهایی عملیات جاری علیه حماس انتخاب کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ایران و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین‌، حماس تفلنی با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، دو طرف در جریان این گفتگوی تلفنی در خصوص آخرین تحولات مرتبط با جنگ اسرائیل و حماس رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه ایران و رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین «چگونگی استفاده از تمام راهها برای توقف جنایات اسرائیل در غزه» را مورد بررسی قرار دادند.

هنوز جزئیات کامل گفتگوهای دو طرف در این گفتگوی تلفنی از سوی رسانه‌های داخلی در ایران منتشر نشده است.

واشنگتن بار دیگر از کلیه شهروندان آمریکایی خواسته است تا در اسرع وقت خاک لبنان را ترک کنند؛ وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص همچنین از ارائه تسهیلات مالی به اتباع آمریکایی حاضر در خاک لبنان برای خرید بلیط برگشت خبر داده است.

این تاکید دوباره برای خروج اتباع آمریکایی از لبنان با گمانه‌زنی‌های در زمینه حمله قریب‌الوقوع اسرائیل به غزه و گسترش دامنه این جنگ به دیگر نقاط همراه شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا از «وضعیت امنیتی غیرقابل پیش‌بینی» در لبنان به عنوان دلیل اصلی درخواست خروج اتباع این کشور نام برده شده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل حمله زمینی به غزه را قریب‌الوقوع خوانده و مدعی شده است که این آخرین عملیات برای نابودی حماس است.

آقای گالانت که روز یکشنبه در مرکز فرماندهی نیروی هوایی اسرائیل در تل آویو سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد که عملیات زمینی در غزه احتمالا دو تا سه ماه به طول خواهد انجامید.

وزیر دفاع اسرائيل سپس با اشاره به تشدید حملات هوایی و بمباران شدید غزه پیش از ورود تانک‌ها و نیروهای زمینی، تاکید کرد که پس از این عملیات حماس به کلی ریشه‌کن خواهد شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳