انتقاد تند اسرائیل از سخنان آنتونیو گوترش در شورای امنیت

دانشگاه آمریکایی کلمبیا برنامه سالانه‌ گردآوری کمک مالی به این مرکز پرآوازه آکادمیک را به دلیل تشنج حاکم بر فضای دانشگاه در ارتباط با جنگ حماس و اسرائیل لغو کرد.

این نخستین بار است که آیین سالانه این دانشگاه در نیویورک لغو می‌شود.

سخنگوی کلمبیا گفت در پی بررسی‌ و رایزنی با مدیریت دانشگاه و فارغ‌التحصیلان، به این نتیجه رسیدیم که برگزاری این برنامه در این موقعیت «مناسب نیست.»

سال گذشته درشب اعطای کمک مالی، کلمبیا ۳۰ میلیون دلار گردآوری کرده بود.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که دست‌کم دو دانشگاه برتر دیگر این کشور به تازگی درآمد زیادی را از محل اعطای کمک‌های افراد خیر از دست داده‌اند.

کمک‌ها به دلیل حمایت‌های پرسر و صدای انجمن‌های دانشجویی از فلسطینیان و مخالفتشان با اسرائیل، قطع شده است.

هیأت مدیره دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا از اظهارات و بیانیه‌های دانشجویی در ضدیت با اسرائیل ابراز برائت کرده و مفاد آن را محکوم کرده‌اند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با صالح العروری، معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و زیاد نخاله دبیر کل جهاد اسلامی دیدار کرده است.

شبکه المنار متعلق به حزب‌الله روز چهارشنبه اعلام کرد نصرالله و العروری در این دیدار در خصوص نبرد در جبهه‌های مختلف رایزنی کردند.

کارشناسان نظامی اسرائیلی صالح العروری را مهره ارشد نزدیک به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در حماس می‌نامند.

از آغاز بحران منطقه، دبیر کل حزب‌الله،‌ برخلاف معمول،‌ در این خصوص سکوت کرده است.

همزمان با جنگ حماس و اسرائیل در ۱۸ روز گذشته، تحرکات مرزی نیروهای حزب‌الله و متحدین آن علیه مناطق شمالی اسرائیل در جریان بوده است.

در این مدت دست‌کم ۳۱ شبه‌نظامی حزب‌الله، شش نظامی و یک غیرنظامی اسرائیلی در مرز لبنان و اسرائیل کشته شده‌اند.

نخست‌وزیر و فرمانده ارتش لبنان روز سه‌شنبه بدلیل افزایش نگرانی‌ها از کشیده شدن لبنان به جنگ جاری منطقه، از جنوب کشور خود بازدید کردند.

رسانه‌های وابسته به مخالفان حزب‌الله در لبنان در روزهای گذشته با پخش کلیپ‌هایی نسبت به «ویرانی لبنان» در صورت ورود حزب‌الله به جنگ با اسرائیل هشدار می‌دهند.

شبکه تلویزیونی ال‌بی‌سی با پخش ویدئویی تأکید کرده که در صورت ویرانی لبنان، کسی به داد آن نخواهد رسید، و با طعنه افزوده: «سران کشورهای عربی تنها ممکن است یک نشست بی‌حاصل تشکیل دهند.»

پزشکان در غزه توانستند فرزند زن بارداری را که بر اثر حمله هوایی اسرائیل به شدت زخمی شده بود، نجات دهند.

پزشکان موفق شدند نوزاد را با جراحی سزارین بدنیا آورند،‌ اما نتوانستند جان مادرش را نجات دهند.

پدر این نوزاد هم در جریان حمله هوایی اسرائیل به خان‌یونس کشته شده بود،‌ اما امدادگران مادر باردار را که به شدت زخمی شده بود،‌ به بیمارستان النصر منتقل کرده بودند.

بدنبال واکنش تند اسرائیل به سخنان دبیر کل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش با انتشار مطلبی کوتاه به انتقادات پاسخ داد.

آقای گوترش در شبکه ایکس،‌ توئیتر سابق،‌ نوشت: «رنج و آلام مردم فلسطین،‌ توجیهی برای حملات ترسناک حماس (علیه اسرائیل) محسوب نمی‌شود. آن حملات وحشتناک هم، نمی‌تواند تنبیه جمعی فلسطینیان (از سوی اسرائیل) را توجیه کند.»

پیشتر مقام‌های اسرائیلی، به‌شدت از آقای گوترش که اسرائیل را به «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و حقوق بشری» در حملات گسترده‌اش به غزه متهم کرده بود، انتقاد کرده و حتی خواستار کناره‌گیری‌اش شده بودند.

در جریان درگیری شبانه نیروهای اسرائیلی با شبه‌نظامیان فلسطینی در اردوگاه جنین در کرانه باختری، سه فلسطینی با شلیک یک پهپاد ارتش اسرائیل کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی تشکیلات فلسطینی،‌ وفا، پهپاد اسرائیلی با شلیک دو راکت، دست‌کم ۲۰ فلسطینی دیگر را هم مجروح کرد.

به گفته منابع بیمارستانی کرانه باختری، از آغاز درگیری‌های اخیر حماس و اسرائیل بیش از دو هفته پیش،‌ دست‌کم یکصد فلسطینی هم در کرانه باختری کشته‌شده اند.

حکومت حماس در غزه می‌گوید در نتیجه حملات شبانه اسرائیل به این باریکه تحت محاصره، دست‌کم ۸۰ نفر دیگر کشته‌ شده اند.

بر اساس بیانیه این گروه، این حملات صدها زخمی هم به‌جا گذاشته اند.

سازمان ملل متحد هشدار داده که ممکن است بدلیل تمام‌شدن سوخت،‌ به ناچار همه فعالیت‌هایش در نوار غزه را متوقف کند.

در ساعات پایانی سه‌شنبه هم تعدادی کامیون حامل آب و غذا موفق شدند از مرز رفح وارد نوار غزه شوند.

سازمان‌های امدادی درباره شرایط «فاجعه‌بار» غزه، بخصوص وضعیت بیمارستان‌ها هشدار می‌دهند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره آنچه «نقض آشکار قوانین بشری بین‌المللی از سوی اسرائیل» خواند، به‌شدت ابراز نگرانی کرد؛ موضوعی که واکنش تند مقام‌های اسرائیلی را در پی داشت. الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل دیدار برنامه‌ریزی شده خود با آقای گوترش را لغو کرد و نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد هم، خواستار کناره‌گیری آقای گوترش شد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از «سرعت ناکافی» ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه ابراز نگرانی کرد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هم، خواستار یک «وقفه بشردوستانه» در درگیری‌ها شد.

با آزاد شدن دو گروگان مسن در روز سه‌شنبه، شمار گروگان‌های آزاد‌شده به چهار تن رسید. هنوز اما بیش از ۲۰۰ گروگان اسرائیلی در غزه و در اختیار حماس و جهاد اسلامی هستند.

بر اساس اعلام منابع فلسطینی، شمار قربانیان غیر نظامی در غزه تا عصر سه‌شنبه از ۵۸۰۰ تن عبور کرده بود.

در طول درگیری‌هایی که از ۱۵ مهرماه و بدنبال حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل آغاز شده،‌ بیش از ۱۴۰۰ اسرائیلی عمدتا غیر نظامی هم کشته شده اند.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقام‌های اسرائیل بارها از عزم این کشور برای نابودی کامل حماس سخن گفته اند.

بجز نوار غزه، درگیری‌هایی هم در کرانه غربی رود اردن و همچنین در نواحی مرزی اسرائیل با لبنان و سوریه رخ داده.

در تازه‌ترین مورد جنگنده‌های اسرائیلی در پاسخ به حملات خمپاره‌ای از داخل خاک سوریه، مناطقی را در این کشور بمباران کردند.

ارتش اسرائیل در پاسخ به حملات توپخانه‌ای از خاک سوریه،‌ به چند موضع نظامی در این کشور حمله کرد.

در بیانیه این نهاد گفته شده که در ساعات اولیه صبح چهارشنبه جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل زیرساخت‌های نظامی و خمپاره‌اندازهای متعلق به ارتش سوریه را هدف قرار داده اند.

خبرگزاری رسمی سوریه هم با تأیید این حمله، از کشته شدن هشت سرباز و زخمی‌شدن هفت تن دیگر خبر داده است.

اسرائیل برای ممانعت از گسترش نفوذ ایران، مرتب مواضعی را در خاک سوریه هدف قرار می‌داده؛‌ اما تواتر این دست حملات، از بیش از دو هفته پیش و بدنبال آغاز درگیری اسرائیل و حماس، به شدت بیشتر شده است.

دانیل هگاری، سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل، گفت که نیروهای اسرائیلی روز سه‌شنبه با گروهی از غواصان حماس در جنوب شهر اشکلون درگیر شدند.

به گفته او، شبه‌نظامیان حماس از طریق یک تونل دریایی در سواحل شمالی غزه به خاک اسرائیل نفوذ کرده بودند، اما سربازان نیروی دریایی اسرائیل این گروه را منهدم کردند.

وزارت دفاع اسرائیل نیز در پستی تلگرامی اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش اسرائیل همچنین به یک پایگاه نظامی در نوار غزه که غواصان حماس از آنجا آمده بودند، حمله کردند.

از سوی دیگر، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، گزارش داد که یکی از نیروهای حماس توانست از طریق دریا و خشکی به سواحل زیکیم در جنوب اشکلون نفوذ کند.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از مقامات ایالات متحده گزارش داد که طی هفته گذشته دست‌کم ۲۴ نفر از سربازان آمریکایی در جریان حملات به پایگاه‌های آمریکا عراق و سوریه مجروح شده‌اند.

دولت بایدن طی روزهای اخیر با این که بارها گفته که با شروع جنگ اسرائیل و حماس، سربازان آمریکایی در خاورمیانه بیشتر از گذشته در معرض خطر هستند، اما تاکنون جزییاتی دراین‌باره فاش نکرده است.

واشینگتن‌پست بدون اشاره به نام منبع خبری خود نوشته که یکی از مهم‌ترین حملات به نیروهای آمریکایی روز چهارشنبه گذشته رخ داد که در جریان آن پایگاه التنف، واقع در جنوب سوریه، هدف چندین حمله پهپادی قرار گرفت و بیست نفر از سربازان آمریکایی دچار جراحات سطحی شدند.

به گفته این منبع مطلع، همان روز چندین حمله پهپادی علیه نیروهای آمریکایی به پایگاه عین الاسد در غرب عراق نیز انجام شد که دست‌کم چهار نفر آسیب سطحی دیدند و به خدمت بازگشتند.

آمریکا گروه‌های نیابتی ایران را متهم کرده که قصد تشدید تنش‌ها را دارند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه هشدار داد که ایالات متحده به‌دنبال درگیری با ایران نیست، اما این کشور به هرگونه حمله ایران یا گروه‌های نیابتی آن «سریع و قاطع» پاسخ می‌دهد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳