«دوحه آماده بازنگری درباره حضور حماس در قطر است»

یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفت که قطر به ایالات متحده گفت که آماده است پس از حل بحران برای آزادی گروگان‌هایی که توسط گروه شبه‌نظامی حماس به غزه ربوده شدند، در مورد حضور حماس در قطر تجدید نظر کند.

رویترز روز جمعه ۵ آبان به نقل از این مقام آمریکایی گزارش داد این تفاهم که اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد، در نشستی در دوحه در ماه جاری میان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، حاصل شد.

تا زمان تنظیم این خبر، هیچ واکنش فوری از سوی مقامات قطری در این خصوص دریافت نشد.

قطر با هماهنگی ایالات متحده، مذاکرات میانجیگری با گروه شبه‌نظامی حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی و مقامات اسرائیلی را بر سر آزادی بیش از ۲۰۰ گروگانی که در حمله این گروه در ۱۵ مهر اسیر شده بودند، هدایت می‌کند و از طریق گفتگو با اسرائیل و حماس، چهار گروگان را آزاد کرده است.

نخست وزیر قطر روز چهارشنبه گفته بود که مذاکرات این کشور برای آزادی گروگان‌ها در حال پیشرفت است و اظهار امیدواری کرد که به زودی پیشرفتی حاصل شود.

حماس در سال ۱۳۹۱ دفتر سیاسی خود را در دوحه افتتاح کرد و چندین مقام حماس از جمله اسماعیل هنیه، رهبر این گروه و خالد مشعل، رئیس سابق این گروه، به طور مرتب در دوحه وقت می گذرانند.

بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ۲۲ مهر با نخست وزیر قطر، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده از دوحه می‌خواهد دفتر سیاسی حماس را ببندد، گفت: «روابط با حماس دیگر نمی‌تواند مانند همیشه باشد.»

شیخ محمد در عین حال تاکید کرد که هدف از باز بودن دفتر سیاسی حماس «راهی برای برقراری ارتباط و صلح و آرامش در منطقه است، نه تحریک برای جنگ.» او گفت که باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی مهم است.

در همین حال، شورای اتحادیه اروپا با پیشنهاد کنفرانس صلح خاورمیانه اسپانیا موافقت کرد.

پدرو سانچز، نخست وزیر موقت اسپانیا، روز جمعه گفت، شورای اتحادیه اروپا پیشنهاد اسپانیا را برای برگزاری کنفرانس صلح در حدود شش ماه دیگر در باره پایان تنش بین اسرائیل و حماس پذیرفته است.

مادرید تا پایان سال جاری ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

سانچز در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که در نشست ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، اسپانیا خواستار برقراری آتش‌بس فوری شد، اما برخی از کشو‌رها مخالفت کردند.

وی گفت که در عوض، کشورهای عضو موافقت کردند که به عنوان راهی برای دستیابی به اجماع عمومی، خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» در حملات و باز کردن کریدورهای کمک برای غیرنظامیان غزه شوند.

سانچز گفت که اتحادیه اروپا همچنین در راستای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های کشورهای عضو پیشنهاد کنفرانس صلح مادرید را پذیرفت که شامل تلاش مجدد برای راه‌حل دو کشوری با هدف پایان دادن به تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.

اسرائیل متعهد شده است که حماس را که کنترل نوار غزه را در دست دارد نابود کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است که هرگونه بحث در مورد آتش‌بس در غزه تنها در صورتی ممکن است که حماس تمامی گروگان‌هایی را که در حمله ۱۵ مهر از اسرائیل ربوده شده‌اند، آزاد کند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را، که تحت حمایت رژیم اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳