نزدیک‌تر شدن نیروهای زمینی اسرائیل به شهر غزه؛ گروه دوم شهروندان خارجی در انتظار خروج از غزه

کاخ سفید اعلام کرده که جو بایدن امروز پنجشنبه بسته پیشنهادی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان برای ارائه کمک به اسرائیل را همزمان با درخواست برای کاهش بودجه مالیات بردرآمد و اختصاص بودجه به سایر اولویت‌های امنیت ملی آمریکایی، «وتو» خواهد کرد.

دفتر مدیریت و بودجه در آمریکا در بیانیه‌ای در مورد سیاست‌های دولت جو بایدن نوشت که درخواست‌های جمهوری‌خواهان در شرایط کنونی «برای اسرائیل، منطقه خاورمیانه و امنیت ملی ما نامناسب است».

کاخ سفید هفته گذشته بسته کمکی ۱۰۶ میلیارد دلاری را ارائه کرد که کمک به اسرائیل و اوکراین همراه با سرمایه‌گذاری در منطقه اقیانوس آرام، تدابیر امنیت مرزی و کمک‌های انسان‌دوستانه آمریکا را دربرمی‌گیرد.

جمهوری‌خواهان تلاش کرده‌اند که کمک آمریکا به اسرائیل و اوکراین، ضمن کاهش مالیات در داخل آمریکا تصویب شود. آن‌ها گفته‌اند که این یاری مالی باید از بودجه خدمات درآمد داخلی تأمین شود.

لوید آستین، وزیر دفاع و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در روزهای گذشته در نشست مجلس سنا تأکید کردند که کمک‌ به این دو کشور متحد آمریکا نباید به امور داخلی آمریکا پیوند زده شود.

آقای بلینکن گفته است که درگیری‌های اوکراین و خاورمیانه با یکدیگر مرتبط هستند. او افزود اجازه دادن به روسیه برای پیروز شدن در حالی که مورد حمایت ایران نیز هست، هم مسکو و هم تهران را «جسور می‌کند.»

جمهوری‌خواهان در بسته کمکی که روز دوشنبه این هفته ارائه کردند، تأکید کرده‌اند که به اعطای کمک به اسرائیل تمایل دارند.

مایک جانسون، رئیس جدید جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان نیز گفته است که باید برای مردم آمریکا توضیح داده شود که ایستادن در کنار اسرائیل و محافظت از آن، یک نیاز فوری است.

بخش بزرگی از کمک احتمالی ۱۴.۳ میلیارد دلاری به اسرائیل، در صورت تصویب، به خرید مهمات از خود آمریکا برای تأمین نیازهای جنگی اسرائیل اختصاص خواهد یافت.

پیش‌بینی شده که ۴ میلیارد دلار برای خرید راکت‌های ضد راکت جهت کاربرد در سامانه‌های دفاع هوایی «گنبد آهنین» و «فلاخن داوید» و ۱.۲ میلیارد دلار آن برای تقویت سامانه دفاع هوایی «پرتو آهنین» اختصاص یابد.

مصر می‌گوید به خروج «حدود ۷۰۰۰ شهروند خارجی یا دوتابعیتی از نوار غزه» کمک خواهد کرد.

اسماعیل خیرات، دستیار وزیر خارجه مصر در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در قاهره تأیید کرد که کشورش آماده است «خروج و اسکان شهروندان خارجی از نوار غزه و از طریق گذرگاه رفح» را تسهیل کند.

به گفته آقای خیرات، مصر آماده ارائه این خدمات به حدود ۷۰۰۰ نفر از ۶۰ کشور مختلف است.

روز چهارشنبه در نخستین روز اجرای یک توافق چند جانبه، بیش از ۳۰۰ شهروند خارجی و دو تابعیتی و تعدادی زخمی و بیمار توانستند با عبور از گذرگاه رفح وارد مصر شوند.

وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی می‌گوید بر اثر حملات سه‌شنبه و چهارشنبه اسرائیل به اردوگاه جبالیا، یک‌هزار نفر کشته،‌ زخمی یا مفقود شده اند.

این نهاد فلسطینی،‌ جزئیات بیشتری نداده، اما پیشتر تعداد کشته‌شدگان را ۱۹۵ نفر اعلام کرده بود.

در اثر این حملات،‌ چندین ساختمان فرو ریختند و گودال بزرگی در محل انفجار ایجاد شده است.

اسرائیل می‌گوید ده‌ها تن از شبه نظامیان حماس و از جمله یکی از فرماندهان ارشد این گروه را کشته است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در طول درگیری‌های شب منتهی به پنجشنبه، «ده‌ها تن» از شبه‌نظامیان حماس را کشته است.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل، در این درگیری‌ها شبه‌نظامیان حماس با شلیک موشک‌های ضد تانک، پرتاب نارنجک و تله‌های انفجاری با نیروهای اسرائیلی مقابله کرده اند که با پاسخ سنگین توپخانه، تانک‌ها، یک هلیکوپتر و یک قایق موشک‌انداز اسرائیلی روبرو شدند.

در این بیانیه به یک درگیری مستقیم نیروهای دوطرف هم اشاره شده است.

تایلند می‌گوید برای آزادی گروگان‌هایش مستقیم با حماس مذاکره کرده است.

آریپن اوتاراسین،‌ رئیس هیئت مذاکره‌کننده تایلند می‌گوید هفته پیش در تهران با نمایندگان حماس دیدار کرده و خواستار آزادی گروگان‌های تایلندی شده است.

به گفته این مقام تایلندی به او اطمینان داده شده که این گروگان‌ها «در زمان مناسب» آزاد خواهند شد.

دست‌کم ۱۹ تایلندی در میان گروگان‌های حماس حضور دارند.

گفته‌میشود بیش از ۲۵هزار کارگر تایلندی در بخش کشاورزی و باغداری اسرائیل مشغول به کار هستند.

اسرائیل می‌گوید از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه، ۱۷ تن از نظامیانش را از دست داده است.

ارتش اسرائیل تا شب چهارشنبه این آمار را ۱۵ تن اعلام کرده‌ بود.

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای زمینی با حمایت هوایی و دریایی،‌ در حال نزدیک‌شدن به شهر غزه از جبهه شمالی هستند.

یکی از فرماندهان نیروهای زمینی اسرائیل هم تأکید کرده که به «دروازه‌های شهر غزه» رسیده‌اند.

به گفته هلال احمر فلسطینی، در طول شب منتهی به پنجشنبه در بخش‌های مختلف شهر، از جمله اطراف بیمارستان القدس، صدای گلوله‌باران و انفجارهای بزرگ به‌گوش می‌رسید.

پاپ فرانسیس می‌گوید راه حل «دو کشوری»، شیوه‌ای «عاقلانه» برای حل‌وفصل درگیری‌ها بین اسرائیل و فلسطین است.

رهبر کاتولیک‌های جهان در گفت‌وگو با تلویزیون سراسری ایتالیا گفت باید «دو کشور کاملا مشخص و مجزا» در کنار هم ایجاد شده و به شهر اورشلیم هم، موقعیتی ویژه تعلق بگیرد.

پاپ فرانسیس با اشاره به اینکه «این جنگ در سرزمین مقدس، وحشت‌زده‌اش کرده»، هشدار داد که بالاگرفتن خشونت‌ها به معنای «پایان بسیاری از چیزها و نابودی بسیاری از زندگی‌ها» خواهد بود.

رهبر کاتولیک‌های جهان تأکید کرد که هر روز با کشیش‌ها و راهبه‌های حاضر در غزه، تلفنی در تماس بوده.

۵۶۰ نفر،‌ عمدتا مسیحی و تعدادی مسلمان، در صومعه غزه پناه گرفته اند.

در حالیکه از چهارشنبه اول نوامبر، دهم آبان‌ماه، خروج تدریجی تعدادی از شهروندان خارجی و دوتابعیتی به همراه گروهی از مجروحان جدی از غزه آغاز شده، سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده که همچنان حدود ۲۰ هزار زخمی در غزه حضور دارند.

در نخستین روز اجرای توافق، ۳۳۵ شهروند دارای گذرنامه‌های خارجی و تنها ۷۶ مجروح و بیمار بدحال توانستند با عبور از گذرگاه رفح وارد مصر شوند.

سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌اش با اشاره به اینکه چهارشنبه ۲۲ تن از کارکنان این سازمان هم از غزه خارج شده‌اند، تأکید کرده که «همه کسانی که می‌خواهند از غزه خارج شوند، باید بدون فوت وقت بتوانند این‌کار را بکنند. آنها باید حق بازگشت به غزه را هم داشته باشند».

بر اساس توافق فعلی،‌ قرار است امروز پنجشنبه هم حدود ۵۰۰ نفر دیگر از مجروحان و شهروندان خارجی،‌ مجوز ترک غزه را بدست آورند.

وزارت خارجه آرژانتین حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه پناهجویان جبالیا در نوار غزه را محکوم کرد و گفت، «حملاتی که زیرساخت‌های عیرنظامی را هدف قرار می‌دهد باید متوقف شود».

این وزارتخانه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است: «به ویژه [زیرساخت‌هایی] که هدف از آن ارائه خدمات در نوار غزه است، از جمله بیمارستان‌ها، مجتمع‌های تصفیه آب، و مراکزی که سرپناه پناهجویان هستند.»

بیانیه یادشده می‌گوید که آرژانتین «بی‌چون و چرا حملات تروریستی انجام شده توسط حماس در ۷ اکتبر را محکوم کرده و حق اسرائیل برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد»، اما «هیچ چیز نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه و تمایز قائل نشدن [میان نظامیان و غیرنظامیان] را توجیه نمی‌کند».

اسرائیل روز سه‌شنبه و سپس روز چهارشنبه به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه حمله کرد و شمار بسیاری غیرنظامی از جمله تعداد زیادی کودک را کشت. نیروی دفاعی اسرائیل از این حملات دفاع کرد و گفت که در این حمله یکی از فرماندهان حماس را کشته است. حماس اما ادعای حضور یکی از رهبران خود در اردوگاه جبالیا را رد کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۲ نوامبر ۲۰۲۳