کاهش ۱۵ درصدی مصرف لبنیات ایرانیان در ۶ ماه اخیر

دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران از کاهش ۱۵ درصدی تقاضای شهروندان برای خرید لبنیات در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و دلیل آن را گرانی ۳۰ درصدی این کالاهای ضروری و کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد.

این خبر در حالی اعلام شده است که در ماه‌ها و سال‌های گذشته نیز مدیران صنفی و مسئولان وزارت بهداشت ایران همواره از شیب نزولی مصرف لبنیات در ایران ابراز نگرانی کرده و در مورد پیامدهای آن برای سلامت جامعه هشدار داده بودند.

محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، در خرداد امسال اعلام کرده بود که سرانه مصرف شیر در ایران حدود ۷۰ کیلوگرم در سال است که اکنون، در پی انتشار آمار جدید دبیر این انجمن، مشخص شده است که سرانه مصرف لبنیات ایرانیان به‌علت گسترش فقر و مشکلات اقتصادی باز هم کاهش یافته است.

این در حالی است که اکنون میانگین سرانه مصرف سالیانه لبینات در جهان بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم است و در کشورهای آمریکایی و فرانسه به حدود ۲۰۰ کیلوگرم و در شمال اروپا به نزدیک ۳۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند کاهش مصرف لبنیات به سوءتغذیه شهروندان، بروز بیماری‌های گوناگون، و توقف رشد کودکان و نوجوانان منجر می‌شود.

در تیر امسال، وزارت بهداشت و درمان ایران اعلام کرده بود که بر اساس تحقیق کارشناسان این وزارتخانه، حدود ۴۷ درصد از زنان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کاهش تراکم استخوان بیش از حد و پوکی استخوان هستند که «مصرف ناکافی لبنیات» از جمله اصلی‌ترین علت‌های آن است.

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران، روز چهارشنبه دهم آبان‌ به ایلنا گفته است: «تا پایان نیمه اول سال جاری، همه شرکت‌های لبنی، در پی افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت ۳۰ درصدی را بر قیمت مواد لبنی اعمال کردند. اما از آنجا که درآمد خانوار متناسب با هزینه‌های تولید در شش ماه اول سال رشد نداشت، این گرانی لبنیات به کاهش ۱۵ درصدی تقاضا انجامید.»

این مقام مسئول همچنین از رشد ۶ تا ۸ درصدی صادرات لبنیات ایران به کشورهای دیگر در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد که این موضوع نیز ارتباط مستقیم با کاهش تقاضا در داخل دارد.

رضا باکری در ادامه خبر داد که در میان چند کشور خریدار محصولات لبنی ایران، روسیه فقط تمایل به خرید شیرخشک و خامه ایرانی دارد تا از آن به‌عنوان ماده اولیه کالاهای دیگر استفاده کند و حاضر به خرید دیگر محصولات لبنی تمام‌شده ایران نیست.

تازه‌ترین آمارهای فائو، سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد، نیز تاکید می‌کند که میزان مصرف لبنیات و گوشت شهروندان ایران در بیش از یک سال اخیر بسیار کاهش یافته است. تورم افسارگسیخته و فاصله زیاد درآمدها با هزینه‌های ماهانه شهروندان، که به گسترده‌تر شدن فقر در ایران منجر شده است، در سال‌های اخیر موجب کوچک‌تر شدن سفره‌ها و ناتوانی بیشتر دهک‌های جامعه ایران در تامین نیازهای اولیه خوراکی، مانند لبنیات، سبزیجات تازه، مرغ، و گوشت قرمز شده است.

در گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی آمده است که تولید شیر و محصولات لبنی ایران در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن ۲۶۸ هزار تن کاهش داشته و به ۷.۸ میلیون تن رسیده است. واردات لبنیات ایران نیز در این مدت ۳۳ هزار تن افت کرده است.

در ماه‌های اخیر، کارشناسان حوزه سلامت در ایران بارها درباره پیامدهای کاهش مصرف لبنیات، سبزیجات، گوشت قرمز، مرغ، و ماهی، که به سوءتغذیه شدید و بروز انواع نارسایی‌ها و بیماری‌ها در نسل‌های آینده منجر می‌شود، هشدار داده بودند.

پیش از این، محمدرضا وفا، استاد گروه علوم تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، به روزنامه همشهری گفته بود: «وقتی تورم سرسام‌آور و مسائل اقتصادی باعث می‌شود گروه‌های اصلی غذایی مانند پروتئین‌ها و لبنیات کمتر مصرف شوند و تغییر در الگوی استفاده از خوراکی‌های ضروری در کوتاه‌مدت یا درازمدت داشته باشیم، بیشتر به گروه‌های آسیب‌پذیر مانند نوزادان، کودکان، نوجوانان، مادران باردار و شیرده، و سالمندان آسیب می‌رسد. به‌عنوان‌ مثال، روی رشد و نمو کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد و در یک نسل مشاهده خواهیم کرد که درصد کودکان کوتاه‌قد در جامعه بیشتر شده است یا در زنان باردار شاهد تاثیر منفی در زمینه وزن‌گیری جنین خواهیم بود.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی،۳ نوامبر  ۲۰۲۳