هشدار دوباره کاخ سفید: حزب‌الله لبنان و دیگر بازیگران از درگیری اسرائیل و حماس سوء استفاده نکنند

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز شنبه، هنگام دیدار با وزیران خارجه چند کشور خاورمیانه در اردن درخواست‌ها برای «آتش‌بس فوری» در غزه را خواهد شنید.
وزارت خارجه اردن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه عربستان، قطر، امارات، مصر و اردن و همچنین نمایندگان فلسطینی در دیدار با بلینکن بر «موضع اعراب مبنی بر درخواست آتش بس فوری، ارسال کمک‌های بشردوستانه و راه‌های پایان دادن به وخامت خطرناکی که امنیت منطقه را تهدید می‌کند» تاکید خواهند کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع رسمی مصری خبر داد که انتظار می‌رود حدود ۷۳۰ نفر از اتباع خارجی روز شنبه از طریق گذرگاه رفح غزه را ترک کنند. بنا بر گفته این منبع این جمع شامل ۳۸۶ آمریکایی، ۱۱۲ بریتانیایی، ۱۵۱ آلمانی، ۷۷ فرانسوی و ۵۵ مصری می‌شوند.
در طول هفته گذشته و با تلاش‌های چندجانبه بین آمریکا، مصر و اسرائیل صدها نفر از اتباع خارجی و مجروحان از غزه خارج و ده‌ها کامیون کمک‌های بشر دوستانه به غزه وارد شده‌اند. با این وجود مقامات سازمان ملل همچنان کمک‌های منتقل شده به غزه را ناکافی می‌دانند و خواستار تسریع و افزایش آن هستند.

ارتش اسرائیل می‌گوید از فعالیت نظامی در منطقه‌ای که روزنامه نگار فلسطینی در آن کشته شد، «آگاهی» ندارد
نیروهای دفاعی اسرائیل اعلام کردند که از انجام هیچ‌گونه فعالیت نظامی در منطقه‌ای که یک خبرنگار تلویزیون فلسطینی و خانواده‌اش روز پنجشنبه در جنوب غزه کشته شدند، «آگاهی» ندارد.

ارتش اسرائیل می‌گوید از فعالیت نظامی در منطقه‌ای که روزنامه نگار فلسطینی در آن کشته شد، «آگاهی» ندارد
به ادعای رسانه‌های وابسته به مقامات فلسطینی، «محمد ابوحطاب» خبرنگار یک تلویزیون فلسطینی و ۱۱ عضو خانواده‌اش پنجشنبه شب در جنوب غزه کشته شدند. این شبکه تلویزیونی ادعا کرده که این افراد «در حمله هوایی اسرائیل به خانه او کشته شدند.»

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید حماس تلاش کرد تا ستیزه‌جویان مجروح را در فهرست پناهجویان مورد تایید فلسطینی‌ها قرار دهد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که حماس تلاش کرد تا تعدادی از ستیزه‌جویان مجروح خود را در فهرست افرادی که برای عبور از غزه به مصر در گذرگاه رفح تایید شده بود، وارد کند، که همین موضوع سبب ایجاد کندی برای تخلیه صدها شهروند خارجی و ده‌ها فلسطینی شد که به شدت زخمی شده‌اند.
بنابر همین گزارش، این مقام دولتی روز جمعه در واشنگتن به شرط ناشناس ماندن این موضوع را به خبرنگاران توضیح داد.

این مقام آمریکایی گفت که حماس با خروج اتباع خارجی از غزه به شرطی موافقت کرده بود که تعدادی از فلسطینی‌های مجروح نیز برای دریافت خدمات پزشکی در مصر، در بین خروجی‌ها باشند. اما زمانی که مقامات مصری فهرست را بررسی کردند، متوجه شدند که تعدادی از فلسطینی‌های زخمی مظنون به عضویت در گروه شبه نظامیان حماس هستند.

هندوراس در واکنش به درگیری اسرائیل و حماس، سفیر خود را از اسرائیل فراخواند. این اقدام در اعتراض به «نقض شدید قوانین بین‌المللی» توسط اسرائیل انجام شد. رئیس جمهوری هندوراس، خوان اورلاندو هرناندز، این تصمیم را با توجه به بحران انسانی وخیمی که بر مردم غیرنظامی غزه تاثیر می‌گذارد، اتخاذ کرد.

وزارت خارجه هندوراس نیز در بیانیه‌ای، اسرائیل را به دلیل «نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه» محکوم کرد و همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کرد.

این اقدام هندوراس پس از آن صورت می‌گیرد که کشورهایی مانند اردن، کلمبیا، بولیوی و شیلی نیز به دلیل نگرانی از اقدامات اسرائیل در غزه، سفیران خود را از این کشور فراخواندند.

رئيس سازمان بهداشت جهانی، حمله اسرائیل به یک آمبولانس در غزه را «نقض قوانین بشردوستانه» خواند و خواستار توقف فوری درگیری‌ها شد. تدروس آدهانوم در بیانیه‌ای گفت که «از گزارش‌های حمله مرگبار اسرائیل به یک آمبولانس در نزدیکی بزرگترین بیمارستان غزه در روز جمعه ۱۱ آبان کاملاً شوکه شده است».

وی افزود که «بیماران، کارکنان بهداشتی، امکانات و آمبولانس‌ها باید همیشه محافظت شوند».
آدهانوم همچنین خواستار آتش‌بس فوری شد و گفت که «این درگیری‌ها باید هر چه سریع‌تر پایان یابد».
وزارت بهداشت تحت کنترل حماس نیز اعلام کرد که در حمله اسرائیل به یک آمبولانس در ورودی بیمارستان الشفا غزه چندین نفر کشته و زخمی شدند.

ارتش اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که یک آمبولانس را که توسط یک «هسته تروریستی حماس» مورد استفاده قرار می‌گرفت مورد حمله هوایی قرار داده است.

اردن روز جمعه اعلام کرد که میزبان نشست وزرای خارجه کشورهای عربی و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود. این نشست فردا، شنبه در امان برگزار خواهد شد.

وزرای خارجه امارات، عربستان سعودی، قطر و مصر به همراه حسین الشیخ دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطینی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

اردن می‌گوید هدف از این اجلاس «توقف جنگ اسرائیل علیه غزه و فاجعه انسانی ناشی از آن» است.

بر اساس این بیانیه وزرای عرب ابتدا با یکدیگر مشورت و سپس با بلینکن دیدار خواهند کرد.
وزارت خارجه اردن همچنین گفت که وزرای عرب «درباره پیامدهای [جنگ] و راه‌های پایان دادن به اوضاع خطرناکی که امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند، بحث خواهند کرد».

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه در تماس تلفنی با همتای بریتانیایی خود آمریکا را، عامل افزایش شدت جنگ در منطقه دانست و گفت:«نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند بلکه آنها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند.»

جیمز کلورلی وزیر امور خارجه بریتانیا هم در این گفتگو نسبت به احتمال گسترش جنگ در منطقه هشدار داد.

اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس در لبنان، روز جمعه گفت که حزب الله باید تعهد خود را به پیروزی حماس در غزه ثابت کند.
به گزارش تایمز اسرائیل، حمدان در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی المیادین گفت: «سخنان حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، درباره اهمیت توقف حمله به غزه و اهمیت پیروزی حماس در غزه روشن و مهم است. تعهد حزب‌الله به این دو هدف مستلزم اقدام در میدان است.»

بنا بر این گزارش، حزب‌الله تا به امروز از ورود تمام‌عیار به جنگ علیه اسرائیل اجتناب کرده است، چیزی که به گفته تحلیلگران خشم حماس را برانگیخته است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۴ نوامبر ۲۰۲۳