در واکنش به درخواست دولت‌های عرب برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه؛ بلینکن می‌گوید که آتش‌بس به نفع حماس است

نیروهای دفاعی اسرائیل فاش کردند که نیروهای زمینی اسرائیل که در شمال نوار غزه فعالیت می‌کنند، پرتابگرهای راکت حماس را در نزدیکی یک استخر شنا و یک زمین بازی مکان‌یابی کرده‌اند.
ارتش اسرائیل تصاویری از نیروهایی را که موقعیت‌های پرتاب موشک را پیدا می‌کنند، در میان تلاش‌ها برای کشف و نابودی زیرساخت‌های حماس به اشتراک می‌گذارد.
تصاویر منتشر نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی چهار پرتابگر زیرزمینی را در فاصله پنج متری از یک استخر شنای کودکان و حدود ۳۰ متری خانه‌های مسکونی در شمال نوار غزه پیدا کرده‌اند.
یک کلیپ دیگر نشان می‌دهد که سربازان اسرائیلی تعدادی پرتاب‌کننده راکت را در محوطه یک زمین بازی کودکان و محوطه پارک تفریحی مستقر شده بود پیدا کرده‌اند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ خود تصاویر منتشر شده را دلیلی دیگر بر این ادعا نامیده است که «سازمان تروریستی حماس از جمعیت غیرنظامی» به‌طور «مستمر» به عنوان «سپر انسانی برای اهداف تروریستی» استفاده می‌کند.

دفتر نخست وزیر اسرائیل صبح روز یکشنبه اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، «آمیهخای الیاهو»، وزیر میراث را از حضور در جلسات دولت به مدت «نامحدودی» تعلیق کرد.
اوایل امروز، الیاهو ایده «بمباران اتمی» غزه را مطرح کرد، که بعداً به عنوان یک سخن «استعاری» از آن عقب‌نشینی کرد.
در همین رابطه و بنا بر گزارش‌ها، وزرای دولت اسرائیل می‌گویند که تعلیق وزیر میراث از جلسات کابینه توسط بنیامین نتانیاهو «بی معنی است.»
وب‌سایت خبری «وای‌نت» اسرائیل به نقل از یکی از وزرا کابینه که نامش را اعلام نکرد نوشت: «این یک شوخی است، به‌هرحال به ندرت هیچ جلسه کابینه برگزار می‌شود و بیشتر کارها از راه دور و با رأی‌گیری تلفنی انجام می‌شود.»
یایر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل نیز امروز اظهارات آمیخای الیاهو، وزیر میراث، مبنی بر احتمال پرتاب بمب هسته‌ای در نوار غزه را محکوم کرد و آن را «یک اظهارات هولناک و دیوانه‌کننده یک وزیر غیرمسئول» خواند.
لاپید گفت: «او به خانواده‌های [۲۴۱ گروگان در غزه] توهین کرد، جامعه اسرائیل را آزرده کرد و به جایگاه بین‌المللی ما آسیب رساند.» رهبر اپوزیسیون اسرائیل در ادامه گفت: «حضور تندروها در دولت ما موفقیت اهداف جنگ که شکست حماس و بازگرداندن گروگان‌ها است را به خطر می‌اندازد.» او در این سخنان خواستار اخراج او از کابینه شده بود.
بنابر همین گزارش جلسه کابینه که قرار بود امروز برگزار شود نیز لغو شد، بدون اینکه تاریخ دیگری تعیین شود.

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که چهار سرباز دیگر این کشور در درگیری با نیروهای حماس در شمال نوار غزه کشته شدند. این تعداد تلفات نظامیان اسرائیلی در عملیات زمینی در غزه را به ۲۸ تن رساند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که دو سرباز دیگر این کشور در جریان درگیری‌های جداگانه در غزه به شدت زخمی شده‌اند. نظامیان اسرائیلی از هفته گذشته از شمال، جنوب و شرق وارد نوار غزه شده‌اند تا شبکه تونل‌های حماس را پاکسازی کنند.

با تداوم عملیات نظامی اسرائیل در غزه، شمار تلفات غیرنظامی در این منطقه نیز افزایش یافته است. سازمانهای بین‌المللی و کشورهای عربی خواستار آتش‌بس فوری شده اند.

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد جت‌های جنگنده این کشور پس از شلیک موشک از لبنان به مواضع حزب‌الله حمله کردند و تعدادی از سایت‌های متعلق به «گروه تروریستی» حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده‌اند.

نیروهای دفاعی اسرائیل همچنین گفتند که هیچ‌یک از راکت‌های پرتاب شده از سوی حزب‌الله، در خاک اسرائیل فرود نیامدند.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که پیشرفت‌هایی در تلاش های آمریکا برای متقاعد کردن اسرائیل به توقف موقت حملات نظامی به غزه به دلایل بشردوستانه صورت گرفته است.

بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد این پیشرفت‌ها گفت: «بله، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.» با این حال، او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این اظهارات بایدن پس از آن صورت گرفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با همتایان عرب خود در روز شنبه دیدار کرد. بلینکن با آنها در مورد نیاز به آتش‌بس مخالفت و به صراحت اعلام کرد که از توقف موقت جنگ رسیدن کمک به غیرنظامیان غزه حمایت می‌کند. بلینکن گفت که آتش‌بس حماس را پابرجا می‌کند.

۳۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه روز شنبه از طریق گذرگاه مرزی رفح وارد غزه شدند. این کمک‌ها شامل مواد غذایی، آب، تجهیزات پزشکی و سایر وسایل کمکی می شود.

این کامیون‌ها ابتدا به هلال احمر فلسطین تحویل داده شد. برخی از این کمک‌ها به کمیته بین المللی صلیب سرخ و آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه تحویل داده شدند.
از بیست و یکم اکتبر، که این گذرگاه باز شد مجموعا چهارصد و پنجاه و یک کاروان به غزه یا حدود سی کامیون در روز اعزام شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه سیزدهم آبان در واکنش به درخواست مقامات دولت‌های عرب برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد که آتش‌بس در شرایط فعلی به نفع حماس خواهد بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی،۵ نوامبر  ۲۰۲۳