سه زن‌کشی در یک هفته؛ قتل دست‌کم ۲۰ زن از ابتدای پاییز

پریسا محمدی، زن جوان ۳۷ ساله، با ضربه‌های چاقوی دهشتبار همسرش در تاریخ ۸آبان‌، در شهر بابل به قتل رسید.

یک منبع آگاه درباره این قتل خانوادگی به ایران‌وایر می‌گوید: «پریسا همسر دوم مردی ۶۰ ساله به نام فرزاد بود. اصالتا اهل بابلسر بود، اما در بابل زندگی و کار می‌کرد. یک آرایشگاه و سالن زیبایی داشت. پر از شور زندگی بود و اصلا نمی‌دانم چرا باید به این شکل فجیع جانش گرفته شود».

این فرد آگاه می‌گوید همسر پریسا محمدی وضع مالی خوبی داشت، ولی مدتی بود که ورشکسته شده بود: «من نمی‌دانم این قتل خانوادگی به مسائل مالی مرتبط بوده یا نه، اما مادر فرزاد هنوز هم بسیار ثروتمند بود، پریسا هم کسب‌وکار خودش را داشت. اینکه فرزاد ابتدا همسر و بعد مادر سالمندش را با ضربه‌های چاقو کشته و بعد هم خودش را از میان برده است، می‌تواند تشدید اختلافات مالی میان آن‌ها را هم برساند».

سه زن‌کشی در یک هفته؛ قتل دست‌کم ۲۰ زن از ابتدای پاییز
رسانه‌های ایران مطابق معمول دلیل این زن‌کشی را «اختلافات خانوادگی» عنوان کرده و از توضیح بیشتر در‌این‌باره خودداری کرده‌اند. اختلاف خانوادگی اما طیف گسترده‌ای از مسائل را در بر می‌گیرد که از دلایل ناموسی تا دعواهای زناشویی بر سر مسائل مالی را شامل می‌شود.

قتل حدیث اسلامی در خراسان رضوی
۲۹مهر۱۴۰۲، نزدیکان زن جوان ۲۶ ساله‌ای به نام حدیث اسلامی در مشهد، از مفقود شدن او خبر دادند.

به گفته منابع ایران‌وایر، حدیث اسلامی فیلم‌بردار مجالس عروسی بود و روز ۲۹مهر وقتی از محل کار به منزل خود بازمی‌گشت، به دست دو مرد ربوده شده بود.

حالا رسانه «شهرآرا نیوز» به نقل از قاضی «محمود عارفی راد»، بازپرس ویژه قتل عمد در مشهد گفته است، پس از انجام «بررسی‌ها و تحقیقات فنی»، همسر این زن جوان به‌عنوان یکی از عوامل قتل بازداشت شده و به وجود همدست خود که یکی از اقوام دور اوست نیز، اعتراف کرده است.

این مقام قضایی همچنین تایید کرده است که همدست همسر خانم اسلامی نیز در نیشابور بازداشت شده، اما مشخص نیست عامل قتل دقیقا کدامیک از این دو نفر است و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

سه زن‌کشی در یک هفته؛ قتل دست‌کم ۲۰ زن از ابتدای پاییز
یک فرد آگاه به ایران‌وایر می‌گوید: «حدیث اسلامی خیلی زن محجوب و محترمی بود. تقریبا همه به‌عنوان فیلم‌برداری خوش‌سلیقه در مجالس عروسی او را می‌شناختند. به‌نظر من فرضیه ربایش او ممکن نیست. حدیث وقتی به مقابل منزل خود رسیده بود با همسرش تماس گرفت و گفت که در را برایش باز کند، در فاصله باز کردن در توسط همسرش، او ناپدید شد، در‌حالی‌که موبایل و ماشینش را هم در دو محل متفاوت از هم پیدا کردند؛ ماشینش در میدان زِد مشهد و موبایلش در آزادراه باغچه به سمت تهران. حدیث را در باغ شخصی خودشان با شلیک گلوله به سر از فاصله نزدیک کشته‌اند و پیکرش را در یک کیلومتری باغ در جاده خین عرب مشهد دفن کرده بودند. من شنیده‌ام همسرش به قتل اعتراف کرده و نشانی جایی که جسد را دفن کرده داده است، اما پلیس همچنان می‌گوید مشخص نیست که قاتل همسرش است یا همدستش».

این فرد آگاه می‌گوید علی‌رغم اینکه همسر حدیث اسلامی از همان ساعات نخست بعد از مفقود شدن او، این موضوع را به پلیس گزارش داد، اما پلیس از او به‌عنوان «عامل اصلی مفقود شدن و کشته شدن» این زن جوان یاد کرده است.

قتل حمیده شریفات در خوزستان
در هفته اول آبان۱۴۰۲، زن جوانی به نام حمیده شریفات، ساکن شهرستان امیدیه، به دست برادرش با شلیک ۳ گلوله کشته شد.

به گفته یک فرد آگاه، خانم شریفات چهل ساله و مادر دو دختر نوجوان بوده است: «حمیده شریفات به رسم عرب‌ها سال‌ها قبل مجبور به ازدواج با پسر عمویش شد، در طول سال‌ها زندگی مشترک همواره با او مشکل داشت و می‌خواست از او جدا شود. در نهایت هم همین یکی دو سال اخیر موفق شد این کار را انجام دهد».

فرد آگاهی در‌این‌باره به ایران‌وایر می‌گوید: «حمیده با دو دخترش در منطقه مسکن مهر زندگی می‌کرد. برادر حمیده با ظن اینکه علت جدایی خواهرش از همسرش که پسرعموی آن‌هاست، وجود مرد دیگری است، با سه گلوله جان خواهرش را گرفت. خانواده هم در سکوت و همدستی باهم، هیچ شکایتی مطرح نکردند و مثل یک مرگ تصادفی و معمولی، او را در قبرستان کشته‌شده‌های کرونا که خارج از شهر و در جاده امیدیه ماهشهر واقع شده، به خاک سپردند. حتی جدایی و طلاقش را هم بروز ندادند و به همه گفتند در یک دعوا با همسرش، اشتباهی به او شلیک شده است. در‌صورتی‌که هیچ‌کس سه تیر اشتباهی شلیک نمی‌کند».

دست‌کم ۲۰ زن‌کشی در روزهای گذشته از پاییز ۱۴۰۲
بررسی‌های ایران‌وایر نشان می‌دهد که در نزدیک به یک ماه و نیمی که از پاییز ۱۴۰۲ گذشته است، دست‌کم ۲۰ زن به دست همسر، پدر، برادر یا مردان دیگری از خویشاوندان یا آشنایان خود، کشته شده‌اند. این آمار حداقلی است و منحصر به افرادی است که به‌شکلی هویت آن‌ها نزد فعالان حقوق زنان و رسانه‌ها در ایران افشا شده است.

۶آبان۱۴۰۲ خبرگزاری «هرانا»، از قتل زن جوان ۲۰ ساله به نام «ویدا دهقان پیرانجوق»، اهل ارومیه خبر داد و نوشت که برادر ۱۵ ساله این زن، او را با انگیزه ناموسی و «با ظن ارتباط خارج از ازدواج خفه کرده است».

ویدا دهقان پیرانجوق متاهل و مادر یک کودک بود و بیش از دو سال قبل به‌دنبال اختلافات خانوادگی با همسرش، به خانه پدری خود آمده بود.

۲۳مهر۱۴۰۲، کمپین توقف قتل‌های ناموسی، از قتل زنی ۲۱ ساله و قربانی کودک همسری در روستای کاسه‌گران شهر پیرانشهر در آذربایجان غربی خبر داد.

«تروسکه عبدالله‌زاده»، مادر دو کودک هشت و ۵ ساله بود و به دست پدرش و با همدستی همسر و عمویش که پدرهمسرش نیز بود، حلق آویز شد.

هم‌زمان با تروسکه صادقی، فعالان حقوق زنان از قتل زنی ۴۵ ساله به نام «خدیجه مقدسی» در شهر بروجرد، یکی از شهرهای استان لرستان خبر داده و نوشتند که شوهر با اختلالات روانی دست‌و‌پنجه نرم می‌کرده و با توهم خیانت، او را با ضربات چاقو به قتل رسانده است.

تنها سه روز پیش از قتل خدیجه مقدسی، زن جوان ۲۰ ساله‌ای به نام «راضیه حسنوند» در منطقه الشتر استان لرستان، با شلیک گلوله توسط برادرش و با انگیزه‌های ناموسی کشته شد. علت این قتل نیز جدایی راضیه از همسرش به‌رغم مخالفت‌های خانواده به‌دلیل داشتن یک فرزند عنوان شد. برخی منابع آگاه گفته‌اند «بهمن حسنوند»، برادر راضیه می‌خواست او را مجبور با ازدواج با مرد دیگری کند، اما راضیه تن به این ازدواج نمی‌داد و برخی از منابع نیز قتل او را به‌دلیل «‌خارج شدن از خانه بدون اطلاع خانواده» بیان کرده‌اند.

۱۹مهر، زن جوانی در منطقه عباس‌آباد تهران، بدون اعلام هویتش و با ظن خیانت به دست شوهرش، کشته شد.

۱۳مهر، ایران‌وایر از قتل زن جوان ۲۸ ساله‌ای به نام «زهرا خلیل‌نژاد» به دست همسر طلبه‌اش خبر داد. براساس گزارش رسیده به ایران‌وایر، همسر مقتول پس از بازداشت اعتراف کرد که زهرا را به‌دلیل «اختلاف‌های خانوادگی» از طریق ضربه با جسم سخت به سر به قتل رسانده و پیکرش را زیر پلی کم رفت‌‌وآمد رها کرده است. زهرا خلیل‌نژاد دانشجو سال آخر دکترای بیهوشی بود.

هم‌زمان «شهین ابراهیم‌زاده»، زن ۲۱ ساله اهل روستای گولان سردشت که از همسرش جدا شده بود و در خانه پدری زندگی می‌کرد، به ظن ارتباط با یک مرد به دست پدر و عمویش کشته شد.

«یگانه رستمی»، زن جوان دیگریست که در ۲۳ سالگی توسط دایی‌اش هدف شش گلوله اسلحه قرار گرفت و کشته شد. این زن جوان ساکن محلات، شهری سنتی در استان مرکزی، بعد از ازدواجی ناموفق توانسته بود از همسرش جدا شود و قصد داشت برای دریافت کمک به بهزیستی برود.

روز ۸مهر، جسد یک زن جوان بعد از بیش از یک ماه مفقودی توسط پلیس جنایی شهر اهواز در میانه جاده حمیدیه به اهواز کشف شد. به گفته یک فرد آگاه، «همسر و برادر این زن جوان با ظن ارتباط او با مرد دیگری، او را در یک منزل قدیمی ابتدا خفه کرده و دفن کردند، اما بعد از ترس اینکه گیر بیفتند، جسد را به یکی از روستاهای بین راه اهواز حمیدیه بردند. همه‌جا هم رفته بودند و اعلام کرده بودند زن گم شده و مدام هم نفرینش می‌کردند که فرار کرده و آبروی ما را برده است». هر دو این مردان در‌حال‌حاضر در بازداشت هستند.

در همان روز، مرد دیگری در شهرستان خوی با سلاح گرم همسرش «مریم»، خواهر همسرش «نوشین» و دختر ۹ ساله‌اش «سوگند» را، هدف شلیک گلوله قرار داد و کشت. او در بازجویی‌ها انگیزه‌اش را مسائل ناموسی بیان کرد.

از عجیب‌ترین موارد زن‌کشی رسانه‌ای شده در پاییز ۱۴۰۲، اقدام به ضرب‌و‌جرح منجر به قتل زنی به نام «مبینا» در شیراز بود. او که دوست صمیمی «سمیرا»، نامزد مردی به نام «آریا» بود، وقتی لباس سمیرا را به تن داشت و همراه مرد دلخواهش در خیابان قدم می‌زد، از طرف آریا مورد حمله خشونت‌باری قرار گرفت و در نهایت با ضربه مغزی کشته شد.

«فاطمه محمد پناهی»، ۱۷ ساله در روستای مارغان شهرستان سردشت، در ۷مهر، یکی دیگر از قربانیان کودک همسری و «هایده حسن‌زاده»، دختر ۱۶ ساله اهل سردشت، در اوایل مهر، هر دو به‌شکلی فجیع به دست مردان خانواده خود به قتل رسیدند که پیش‌تر جزییات قتل آن‌ها در ایران‌وایر منتشر شده بود.

فعالان حقوق زنان بر این باورند که آمار فزاینده قتل‌های مبتنی‌بر جنسیت و پراکندگی جغرافیایی محل وقوع این قتل‌ها، باید به‌عنوان یک زنگ خطر جدی در نظر گرفته شود. قتل‌هایی که عمومان جان زنانی را می‌گیرد که قصد و اراده‎‌‌ای برای تغییر شرایط زندگی خود داشته‌ و علیه سنت‌ها و قوانین پدرسالارانه جامعه خود، شوریده بودند.

یکی از فعالان حقوق زنان در خوزستان در‌این‌باره به ایران‌وایر می‌گوید: «متاسفانه می‌بینیم که اغلب زنانی که قصد طلاق و جدایی دارند، کشته می‌شوند. چون هزینه کشتن زنان دست‌کم در خوزستان از پرداخت مهریه و حق و حقوق آن‌ها در صورت جدایی کمتر است».

بازدارنده نبودن قوانین مجازات در ایران، یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم قتل‌های ناموسی است. در ایران چنانچه پدری فرزندش را به قتل برساند، مجازات شدیدی برای او پیش‌بینی‌نشده است، زیرا طبق قوانین جمهوری اسلامی، پدر بر فرزند ولایت دارد. همچنین براساس اصل ۶۳۰ قانون مجازات اسلامی، اگر مردی زنش را بکشد و بگوید او «رابطه نامشروع» داشته است، این زن «مهدورالدم» شناخته می‌شود و کشتن او برای مرد، مجازاتی در پی ندارد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۶ نوامبر  ۲۰۲۳