بازداشت ۴ عضو شورای مشورتی فعالان مدنی یارسان

روز جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲، از بازداشت ۴ عضو شورای مشورتی فعالان مدنی یارسان در شهر دالاهو استان کرمانشاه خبر داد.

بر اساس گزارش این نهاد حقوق بشری، سید امین عباسی، خیرالله حق‌جویان، پاکزاد طاهری و نوشاد طاهری از اعضای مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان در ایست بازرسی «پاتاق» شهر دالاهو دستگیر شده‌اند.

این چهار فعال مدنی یارسان از شهرهای کرمانشاه و صحنه برای دیدار با سیاوش حیاتی، زندانی سیاسی و سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان به قصرشیرین سفر کرده بودند که در راه بازگشت به کرمانشاه بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

سیاوش حیاتی، سخنگوی مجمع مشورتی فعالان مدنی و دبیر جبهه متحد کُرد است که روز گذشته، ۱۸ آبان ۱۴۰۲، از زندان دیزل آباد کرمانشاه به مرخصی اعزام شده بود.

آقای حیاتی، روز ٢٣ اردیبهشت ماه سال جاری، جهت اجرای حکم یک سال زندان خود، بازداشت و به زندان منتقل شده بود.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، این چهار شهروند پس از ساعاتی بازداشت و بازجویی آزاد شده‌اند.

آمار رسمی و دقیقی از جمعیت جامعه یارسان ایران در دست نیست اما منابع داخلی خود اقلیت یارسان، جمعیت‌شان را تا ۳ میلیون نفر تخمین زده است.

پیروان آیین یارسان از آن رو که جزو اقلیت‌های رسمی در قانون اساسی جمهوری اسلامی به حساب نمی‌آیند با محدودیت‌های فراوانی مواجه‌ بوده و از حقوق شهروندی مانند استخدام در ادارات دولتی، نمایندگی در مجلس و پستهای کلیدی، تحصیل در مدارج عالی و … محروم هستند.

در سالهای پس از انقلاب، هویت دینی و آیینی ایشان نفی شده و سرکوب پیروان این آیین به صور مختلف، از جمله گسترش نفرت‌پراکنی علیه ایشان در رسانه‌های رسمی، رخ داده است.

در سال ۱۳۹۲، تعدادی از شهروندان یارسانان در مقابل مجلس شورای اسلامی برای پیگیری حقوق‌شان دست به خودسوزی زدند. انی خودسوزی‌های اعتراضی در شهرهای همدان و قروه نیز مشاهده شد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۱ نوامبر  ۲۰۲۳