مدیر بیمارستان الشفا: در محاصره کامل نیروهای اسرائیل هستیم

نوار غزه بیمارستان‌های این باریکه تبدیل به «سردخانه» برای نگهداری از اجساد قربانیان خواهد شد.

آخرین تحولات جنگ اسرائیل با حماس در روز یکشنبه ۲۱ آبان سال ۱۴۰۲ خورشیدی برابر با ۱۲ نوامبر سال ۲۰۲۳ میلادی را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

آژانس سازمان ملل متحد برای توسعه اعلام کرد که «تعداد زیادی» در پی حمله به مقر این نهاد در نوار غزه کشته و مجروح شده‌اند.

کارکنان آژانس سازمان ملل برای توسعه مقر خود در نوار غزه را تخلیه کرده‌اند. به جای آنها تعدادی از آوارگان فلسطینی در این محل مستقر شده بودند.

معاون وزارت بهداشت حماس در نوار غزه می‌گوید یکی از ساختمان‌های بیمارستان الشفا در شهر غزه در پی حمله نظامیان اسرائیل تخریب شده است.

این مقام حماس گفت این ساختمان دوطبقه که برای بیماران قلبی مورد استفاده قرار می‌گرفت در حمله هوایی اسرائیل «به طور کامل» تخریب شد.

محمد ابو سلمیا، مدیر بیمارستان الشفا در غزه می‌گوید این مرکز درمانی «به طور کامل» در محاصره نیروهای اسرائیلی است.

وی افزود که کادر درمان قادر به فعالیت نیستند و امکان انتقال «ده‌ها جسد» به خارج از بیمارستان و تدفین آنها وجود ندارد. ارتش اسرائیل حمله به بیمارستان الشفا را تکذیب کرده و مدعی شده که راکت شبه‌نظامیان فلسطینی به این مرکز درمانی اصابت کرده است.

ارتش اسرائیل گفته است که روز یکشنبه به انتقال نوزدان از بیمارستان الشفا کمک خواهد کرد. این در حالی است که به گفته محمد عبید، جراح سازمان پزشکان بدون مرز دو نوزاد به دلیل قطع جریان برق و از کار افتادن دستگاه‌های نگهداری از نوزادان تازه متولد شده در الشفا جان باخته‌اند.

ارتش اسرائیل می‌گوید به دنبال حمله به بلندی‌های اشغالی جولان از داخل خاک سوریه به مواضعی در این کشور حمله کرده است.

به گفته ارتش اسرائيل در این حملات «زیرساخت‌های تروریستی» در داخل خاک سوریه هدف گرفته شدند. اسرائیل پیش از این از شلیک «دو پرتابه» از داخل خاک سوریه به بلندی‌های جولان خبر داده بود. این حادثه باعث شده بود تا آژیر خطر به نشانه احتمال حمله راکتی در منطقه به صدا درآید.

اسرائیل روز جمعه نیز اعلام کرده بود که در پی حمله پهپادی به ایلات در جنوب این کشور به مواضعی در سوریه حمله کرده است.

اسرائیل در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ بخش‌هایی از بلندی‌های جولان را تصرف کرد و سپس در سال ۱۹۸۱ آن را به خاک خود ضمیمه کرد. با این حال الحاق این بخش از بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا اعلام کرد که یک جنگنده این کشور پس از آنکه در شرق دریای مدیترانه دچار «حادثه» شد سقوط کرد.

در بیانیه ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در اروپا اشاره‌ای به سرنوشت خلبان یا خلبانان این جنگنده نشده است. آمریکا تاکید کرده است که هیچ نشانه‌ای از «فعالیت‌های متخاصم» در حادثه سقوط این جنگنده وجود ندارد.

واشنگتن از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس با اعزام ناو هواپیمابر و شناورهای دیگر به شرق دریای مدیترانه تلاش کرده است تا مانع از پیوستن گروه‌ها یا کشورهای دیگر به جنگ با اسرائیل شود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳