حماس در تونل‌های زیر بیمارستان شفا حضور دارد

  • آمریکا: حماس در تونل‌های زیر بیمارستان شفا حضور دارد
    ایالات متحده هم حماس را به استقرار یک مقر فرماندهی در زیر بیمارستان شفا متهم کرده است.
    جان کربی، یکی از سخنگویان کاخ سفید می گوید ایالات متحده به اطلاعاتی دست پیدا کرده که استقرار شبه‌نظامیان حماس در زیر بیمارستان شفا را تایید می‌کند.
    آقای کربی به خبرنگاران گفت: «حماس و جهاد اسلامی از بیمارستان‌های نوار غزه، از جمله شفا و تونل‌های زیر آنها برای پشتیبانی از عملیات نظامی خود و نگهداری گروگان‌ها استفاده می‌کنند.»
    آقای کربی گفت حماس در زیر بیمارستان شفا تسلیحات مخفی کرده و آماده پاسخگویی به حملات اسرائیل به این بیمارستان است.
    با این حال، آقای کربی تاکید کرد آمریکا از حمله هوایی به این بیمارستان یا رزم تن به تن در آن پشتیبانی نمی‌کند.
    آقای کربی گفت: «باید از بیمارستان‌ها و بیماران محافظت کرد.»
    آقای کربی افزود: «اقدامات حماس از مسوولیت اسرائیل برای محافظت از غیرنظامیان نمی‌کاهد.»
    اسرائیل پیش‌تر حماس را به حفر تونل‌ در زیر بیمارستان شفا و استقرار قرارگاه فرماندهی خود در آن متهم کرده بود.
    حماس و مدیران بیمارستان شفا این اتهام را رد کرده‌اند.
  • ارتش اسرائیل: ساختمان دولتی حماس از جمله پارلمان را در غزه تصرف کردیم
    همان‌طور که قبل‌تر گزارش کردیم، ارتش اسرائیل امروز مدعی شد که چند ساختمان دولتی تشکیلات حماس در شمال غزه از جمله پارلمان این گروه در شهر غزه را تصرف کرده است. اکنون ارتش اسرائیل جزییات بیشتری از عملیات‌های خود در داخل ساختمان‌های دولتی غزه منتشر کرده است:
    ارتش اسرائیل می گوید پارلمان حماس را تصرف کرده است. روز گذشته – دوشنبه – هم تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که سربازان را در پشت تریبون مجلس در حالی که پرچم اسرائیل را در دست داشتند نشان می‌داد.
    ارتش اسرائیل مدعی است ساختمان اصلی دولت، مقر پلیس و یک تاسیسات مهندسی که به عنوان مرکز تسلیحات و اسلحه‌سازی حماس بوده را تصرف کرده است.
    ارتش اسرائیل می‌گوید در جریان این عملیات‌ها توانسته کنترل مرکزی را به دست آورد که شامل مراکز آموزشی، مقرهای عملیاتی و زندان و مرکز بازجویی حماس در آنها بوده است.
    ارتش اسرائیل می‌گوید نیروهای عملیاتی آن همچنین به خانه فرماندار غزه هم یورش برده‌اند.
    این جزییات همزمان با اظهارات یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، است که عصر امروز مدعی شد «حماس کنترل شمال نوار غزه» را از دست داده است.
    با این حال بسیم نعیم، یک مقام ارشد حماس گفته آنچه ارتش اسرائیل امروز مدعی شده و نشان داده یک «تلاش رقت‌انگیز برای نشان دادن یک پیروزی ساختگی و کنترل خیالی بر اماکن خالی و یا ساختمان‌هایی است که قبلا هدف قرار گرفته و تخریب شده بودند».
  • رهبران دو حزب کنگره آمریکا در راهپیمایی واشینگتن از اسرائیل حمایت کردند
    گروهی از قانون‌گذاران دو حزب دموکرت و جمهوری‌خواه آمریکا از جمله چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنا، حکیم جفریز، مایک جانسون رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، و سناتور جمهوری‌خواه جونی ارنست، روز سه‌شنبه در جریان یک راهپیمایی که در حمایت از اسرائیل در واشینگتن برگزار شد، دست یکدیگر را به نشانه همبستگی گرفتند.
    سناتور شومر، ارشدترین مقام آمریکایی که یهودی است، به جمعیت گفت: «ما با شما همدردی می‌کنیم. ما کنار شما می‌ایستیم. و تا زمانی که از همه حمایت‌های لازم برخوردار نشوید، آرام نخواهیم نشست.»
    اظهارات سناتور شومر اشاره به مناقشات در کنگره آمریکا بر سر لایحه کمک به اسرائیل دارد. مجلس نمایندگان ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، لایجه کمک به اسرائیل را تصویب کرده، اما دموکرات‌های سنا از آنجا که این لایحه شامل کمک به اوکراین نمی‌شود، با آن مخالفت کرده‌اند.
    مایک جانسون در اظهارات خود درخواست‌ها برای آتش‌بس را «مضحک» خواند و همین امر جمعیت را واداشت که شعارهایی در مخالفت با آتش‌بس سر بدهند.
    حکیم جفریز در همین حال تاکید کرد که کنگره همچنان از «حق وجودی و غیرقابل انکار اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی» دفاع می‌کند و این حمایت «همیشه بوده و خواهد بود».
    جونی ارنست نیز ضمن تشویق آمریکایی‌ها به ابراز همبستگی با اسرائیل گفت که ایالات متحده بی‌هیچ تردید و تزلزلی «از برادران و خواهران یهودی ما» حمایت می‌کند.
  • ارتش اسرائیل از رهگیری یک موشک در دریای سرخ خبر داد
    ارتش اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که با استفاده از سامانه دفاع هوایی «پیکان» یک فروند موشک را در حاشیه دریای سرخ رهگیری کرده است.
    این اقدام پس از آن صورت گرفت که آژیر خطر حمله هوایی در شهر بندری ایلات در کناره دریای سرخ به صدا در آمد.
    اسرائیل می‌گوید این موشک وارد حریم هوایی آن نشده و اعلام نکرد که منشاء شلیک کجا بوده است.
    حوثی‌های یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، در هفته‌های گذشته چندین پهپاد و موشک به سوی اسرائیل شلیک کردند که این مسئله خطر سرایت جنگ بین اسرائیل و حماس را به کل منطقه خاورمیانه افزایش داده است.
    عبدالمالک الحوثی رهبر این گروه روز سه‌شنبه گفت که نیروهای آن حملات بیشتری به اسرائیل انجام خواهند داد و آن‌ها می‌توانند کشتی‌های اسرائیلی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار دهند.
  • وزیر خارجه اسرائیل: گوترش شایسته دبیرکلی سازمان ملل نیست
    وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، شایسته رهبری این نهاد جهانی نیست.
    الی کوهن روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس درباره این ادعای خود گفت که آقای گوترش به اندازه کافی برای محکوم کردن گروه شبه‌نظامی افراطی حماس اقدام نکرده و بیش از حد به ایران نزدیک است.
    اظهارات وزیر خارجه اسرائیل نشان‌دهنده تشدید انتقادهای این کشور از سازمان ملل متحد از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس است.
    حماس یک گروه افراطی است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده است.
    پیشتر سازمان ملل متحد اعلام کرده که بیش از صد کارمند آن در جریان جنگ اخیر در غزه کشته شده‌اند.
    آقای کوهن در این نشست خبری افزود: «من فکر می‌کنم گوترش مانند همه ملت‌های آزاد باید صریح و با صدای بلند بگوید: غزه را از دست حماس آزاد کنید. همه گفتند حماس از داعش بدتر است. چرا او نمی‌تواند بگوید؟»
    پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل، دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را به‌شدت محکوم کرده و گفته بود: «حملات گستاخانه و غیرقانونی حماس به شهرهای اسرائیل جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازد و باید متوقف شود.»
    اما او بعدا در یک سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل به‌شدت از حملات هوایی تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه انتقاد کرد و گفت: این معادل «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» و «تنبیه جمعی» فلسطینی‌ها است.
    گوترش افزود: «مهم است بدانیم حمله حماس در خلأ رخ نداده است. مردم فلسطین با ۵۶ سال اشغال خفقان‌آور مواجه بوده‌اند.»
    در پی این سخنان، وزیر خارجه اسرائیل دیدار برنامه‌ریزی‌شده خود با گوترش را لغو کرد و نماینده اسرائیل در سازمان ملل نیز با انتقاد از آقای گوترش خواستار استعفای او شد.
  • پنتاگون: تاکنون ۵۵ بار در خاورمیانه مورد حمله قرار گرفته‌ایم
    وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که از آغاز جنگ در غزه، نظامیانش در خاورمیانه دست‌کم ۵۵ بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.
    به گفته سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، تاکنون ۲۷حمله علیه نظامیان آمریکایی در عراق صورت گرفته است.
    در سوریه نیز نظامیان آمریکایی ۲۸ با مورد حمله قرار گرفته‌اند.
    بر این اساس، ۲۷ سرباز آمریکایی در این حملات دچار ضربه مغزی و ۳۲ نفر دیگر دچار جراحت‌های سطحی شده‌اند.
    بر اساس اطلاعات منتشر شده، همه ۵۹ سرباز مصدوم به خدمت برگشته‌اند.
    آمریکا در واکنش به حملات صورت گرفته علیه پایگاه‌هایش تاکنون سه بار به مراکز مرتبط با سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مرتبط با ایران در خاک سوریه حمله کرده است.
  • جنگ غزه، جنگی که با جنگ‌های دیگر متفاوت است
    جرمی بوئن، سردبیر بین الملل بی‌بی‌سی
    اگر این جنگ غزه مانند همه جنگ‌های دیگر بود، احتمالا تا به حال آتش‌بس برقرار شده بود.
    اما این جنگ با جنگ‌های دیگر متفاوت است زیرا در زمانی رخ می‌دهد که شکافی که خاورمیانه را از هم جدا می‌کند در عمیق‌ترین سطح خود است.
    برای حداقل دو دهه، جدی‌ترین شکاف در چشم انداز ژئوپلیتیکی در هم شکسته منطقه، بین دوستان و متحدان ایران و دوستان و متحدان آمریکا بوده است.
    در طرف آمریکا اسرائیل، کشورهای حوره خلیج فارس، اردن و مصر قرار دارند. آمریکا همچنان به حمایت قوی از اسرائیل ادامه می دهد، حتی با وجود اینکه واضح است که جو بایدن، از کشتار بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی توسط اسرائیل ناراحت است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، علنا گفته است که تعداد زیادی غیرنظامی فلسطینی کشته می‌شوند.
    هسته اصلی شبکه ایران که گاهی «محور مقاومت» نامیده می‌شود، متشکل از حزب‌الله لبنان، رژیم اسد در سوریه، حوثی‌ها در یمن و گروه‌های شبه‌نظامی عراقی است که ایران آنها را مسلح کرده و آموزش داده است. ایران همچنین از حماس و جهاد اسلامی در غزه حمایت کرده است.
    ایران هر چه بیشتر به روسیه و چین نزدیکتر می‌شود. این کشور در عین حال به بخش مهمی از اقدامات جنگی روسیه در اوکراین تبدیل شده است. چین مقدار زیادی از نفت ایران را می‌خرد.
    هر چه جنگ در غزه بیشتر ادامه یابد، به دلیل اینکه اسرائیل غیرنظامیان فلسطینی بیشتری را می‌کشد و ده‌ها هزار خانه را ویران می کند، خطر درگیری برخی از اعضای این دو اردوگاه بیشتر می‌شود.
  • جو بایدن: آزادی گروگان‌ها از دست حماس اتفاق خواهد افتاد
    رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه گفت او معتقد است که آزادی گروگان‌ها از دست حماس اتفاق خواهد افتاد.
    جو بایدن که در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «صبر کنید، به آن‌جا می‌رسیم».
    او افزود هر روز با طرف‌های درگیر در مذاکرات بر سر احتمال آزادی گروگان‌ها در تماس است ولی بنا ندارد که جزئیات را فاش کند.
    گروه افراطی حماس در حمله روز ۱۵ مهر خود به خاک اسرائیل علاوه بر کشتن دست‌کم ۱۲۰۰ شهروند این کشور، ۲۴۰ اسرائیلی را نیز ربوده و به نوار غزه منتقل کرده است.
    حماس ماه گذشته چهار تن از گروگان‌ها را آزاد کرد ولی این روند از آن زمان متوقف شده است. ارتش اسرائیل هم اعلام کرده که یکی از سربازان زن را در عملیاتی از دست این گروه نجات داده است.
    گزارش‌ها حاکی است که در هفته‌های اخیر مذاکراتی از سوی قطر و مصر با رهبران ارشد حماس در جریان بوده است تا روند آزادی گروگان‌ها را تسهیل کنند. این گروه می‌گوید فقط در ازای آتش‌بس آماده آزادی گروگان‌هاست ولی اسرائیل هرگونه آتش‌بس را رد کرده و گفته که حماس ابتدا باید گروگان‌ها را آزاد کند.
    در همین حال، گروه تندرو جهاد اسلامی فلسطین که آن نیز گروگان‌هایی در اختیار دارد روز سه‌شنبه اعلام کرد روش مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌های اسرائیلی به گونه‌ای است که ممکن است این گروه را از توافق بر سر این موضوع خارج کند.
    زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، در بیانیه‌ای افزود این گروه ممکن است گروگان‌ها را تا دستیابی به «شرایط بهتر» نگه دارد.
  • تعویق آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های اسرائیل
    رؤسای دانشگاه‌های عمده اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۳ آبان اعلام کردند گشایش سال تحصیلی جدید را دست‌کم تا روز ۳ دیماه به تعویق می‌اندازند. تأکید شده که این تاریخ هم هنوز قطعی نیست.
    هزاران تن از دانشجویان اسرائیلی، از میان جوانان یهودی و عرب‌های بادیه‌نشین و دروزی، سربازان دوره ذخیره ارتش هستند که از آغاز جنگ کشورشان با گروه افراطی حماس، به صفوف ارتش یا سایر یگان‌های امنیتی دوره احتیاط پیوسته‌اند.
    رؤسای دانشگاه‌های عبری اورشلیم، تل‌آویو، بر-ایلان، بن‌گوریون، تخنیون، حیفا و آرئیل که مجموع دانشجویان آن‌ها به ده‌ها هزار نفر می‌رسد، در بیانیه خود افزودند که تصمیمات بعدی در خصوص سال تحصیلی جدید دیرتر، به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.
    این تصمیم ظاهرا نشان از آن دارد که مسئولین دانشگاه‌های اسرائیلی ارزیابی می‌کنند حضور دانشجویان عضو نیروهای احتیاط در ارتش دست‌کم تا ۴۰ روز دیگر، ادامه خواهد داشت.
  • عبور ناوگروه آیزنهاور از نزدیکی سواحل ایران
    ناو هواپیمابر دوایت آیزنهاور، یکی از ناوهای اعزام شده به دستور رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه در پی آغاز جنگ گروه افراطی حماس با اسرائیل، بامداد روز سه‌شنبه ۲۳ آبان در حال عبور از نزدیکی سواحل ایران دیده شد.
    ناوگروه آیزنهاور با عبور از دریای سرخ و کانال سوئز وارد آب‌های دریای عمان شده است.
    در کنار ناوگروه آیزنهاور و جرالد فورد، آمریکا یک ناو هسته‌ای را نیز راهی منطقه کرده است.
    همچنین ناوشکن آمریکایی یواس‌اس کارنی که در منطقه حضور دارد، ماه گذشته موشک‌ها و پهپادهایی را که اعضای حوثی گروه یمنی انصارالله به سوی اسرائیل پرتاب کرده بودند، رهگیری و سرنگون کردند.
    بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری شنبه شب این هفته، با قدردانی دوباره از آمریکا بابت اعزام این تجهیزات رزمی، آن را حمایت عملی از اسرائیل نامید.
    پنتاگون تأکید کرده که افزایش ناوها و شناورهای آمریکایی همچنین برای حمایت از امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در خاورمیانه، شامل عراق و سوریه است.
    آمریکا روز یکشنبه این هفته بار دیگر به مراکز وابسته به نیروهای نیابتی ایران در سوریه به دلیل تعرضات نظامی آن‌ها علیه منافع و مراکز تجمع نظامیان آمریکایی حمله کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۵ نوامبر  ۲۰۲۳