رئیس سازمان محیط‌زیست رژیم ایران، نگران محیط زیست غزه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جمهوری اسلامی در نامه‌ای به وزیران محیط زیست کشور‌های اسلامی، ضمن محکوم کردن آنچه «جنایات رژیم صهیونیستی» خواند، خواستار جلوگیری از تخریب محیط زیست منطقه و دسترسی مردم غزه به نیاز‌های ضروری شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درحالی درباره محیط زیست غزه ابراز نگرانی کرد که محیط زیست ایران یکی از سیاه‌ترین سال‌های خود را سپری می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه خطاب به وزیران کشور‌های اسلامی نوشته است که «طی یک ماه اخیر، کلیه صور حیات اعم از پوشش گیاهی، جانوری و انسانی در اثر جنایت علیه بشریت و علیه محیط زیست در معرض نابودی قرار گرفته است و جامعه بین‌المللی نیز واکنش شایسته درباره وضعیت محیط زیست غزه را به فراموشی سپرده است».

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در این نامه نوشته است: «نتیجه و تبعات محیط زیستی جنگ غزه در سال‌های آتی در منطقه مشخص خواهد شد. در این راستا حق بشری دسترسی به آب و پساب‌زدایی، اصولی هستند که تصدیق می‌کند دسترسی آب آشامیدنی پاک و بهداشتی در زندگی هر شخص ضروری است.»

در پایان این نامه آمده است: «همه تلاش‌ها این رژیم در دوران جنگ فعلی با حملات شدید با حجم بالا به نوار غزه و کرانه باختری کلیه حقوق انسانی و بشردوستانه از جمله حقوق محیط زیستی و حقوق بنیادین بشر را از ساکنان این مناطق سلب کرده است. در این راستا از کشور‌های اسلامی انتظار است با هم‌افزایی و تلاش جمعی در محکومیت جنایات محیط زیستی گام‌های اساسی بردارند.»

سلاجقه در حالی نگرانی خود را در مورد محیط زیست غزه عنوان کرده که هیچ واکنشی به فجایع اخیر زیست محیطی در ایران نداشته است. چندی پیش، یک کارشناس محیط زیست هشدار داده بود که بلای دریاچه ارومیه بر سر خزر خواهد آمد و به‌زودی دریاچه خزر نیز به‌سمت خشک‌شدن می‌رود. سلاجقه واکنش جدی به این موضوع نشان نداد و همچنین بی‌تصمیمی در رابطه با روسیه به‌عنوان یکی از عوامل بسته‌شدن آبراه‌های منتهی به خزر و کاهش سطح آب دریاچه، انتقادهای بسیاری به سازمان محیط زیست به همراه داشته است.

پیش از این نیز مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران در گزارشی با بررسی مشکلات و فشارهای وارده به دریای خزر، به ارزیابی راه‌های حفاظت از محیط زیست دریای خزر (موسوم به «کنوانسیون تهران») پرداخته است. در این گزارش آمده است که در حال حاضر تنها چهارچوب قانونی موجود در زمینه همکاری‌های زیست‌محیط بین کشورهای ساحلی دریای خزر، پایبندی به «کنوانسیون تهران» است.

خطر نابودی و فاجعه زیست‌محیطی جنگل‌های هیرکانی در شمال ایران شامل قطع درختان و تخریب جنگل‌های هیرکانی و همچنین تبدیل شدن این منطقه به زباله‌دانی، به صورتی که در بخشی از این جنگل روزانه ۳۰۰ تن زباله تخلیه می‌شود، یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های یک ماه اخیر در حوزه محیط‌زیست ایران بوده است.

از مجموع ۱۵۰ مترمکعب شیرابه تولیدی زباله‌های سایت انجیلسی، فقط ۴۰ مترمکعب آن تصفیه، و باقی آن در طبیعت رها می‌شود. این موضوع نگرانی ساکنان محلی و فعالان محیط‌ زیست را برانگیخته است.

از سوی دیگر، جنگل‌های بلوط زاگرس با وسعت شش میلیون هکتار که نزدیک به نیمی از جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهد، نیز با خطر تخریب روبرو است. چندی پیش گزارشی منتشر شده بود که بر اساس آن، برداشت‌های غیرمجاز از جنگل‌های زاگرس چندبرابر شده و تکثیر گونه‌های جنگلی را متوقف کرده است. پیش از این فرزاد علی‌زاده، فعال محیط‌ زیست ساکن ایران، با اشاره به نابودی هفت میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس در ۷۰ سال گذشته، درباره خطر از بین رفتن جنگل‌های ایران در ۵۰ سال آینده هشدار داده بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳