گسترش منطقه عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه

گزارش‌ها از شمال غزه از استقرار تانک‌های اسرائیلی در نزدیکی- و حتی داخل محوطه- بیمارستان اندونزیایی حکایت دارند.

پیشتر گزارش شده بود که بر اثر حملات هوایی اسرائیل به این بیمارستان در ساعات اولیه دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه، دست‌کم ۱۰ نفر کشته و چندین تن زخمی شده اند.

دکتر مروان السلطان مدیر بیمارستان هم حضور نیروهای اسرائیلی در فاصله بسیار کم از بیمارستان را تأیید کرده و گفته بود که بخش ریکاوری بیمارستان آسیب دیده است.

ارتش اسرائیل در تازه‌ترین بیانیه‌اش که در تلگرام منتشر کرده،‌ بدون نام بردن از بیمارستان اندونزیایی، تنها به ادامه و گسترش عملیات ارتش و هدایت حملات هوایی برای هدف قرار دادن «زیرساخت‌های تروریستی و تجهیزات نظامی» اشاره کرده است.

در این بیانیه همچنین به کشته شدن سه تن از فرماندهان عملیاتی گروه افراطی حماس اشاره شده است.

بیمارستان اندونزیایی در منطقه جبالیا در شمال غزه قرار دارد. ارتش اسرائیل دیروز با اذعان به گسترش منطقه عملیاتی‌اش از ساکنان اردوگاه جبالیا خواسته بود این منطقه را ترک کنند.

روز شنبه هم در حمله دیگری به اردوگاه جبالیا و یک مدرسه سازمان ملل متحد در این منطقه ده‌ها تن کشته شدند؛ موضوعی که اعتراض چهره‌های بین‌المللی از جمله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را در پی داشت.

در اثر حمله هوایی به بیمارستان اندونزیایی غزه دست‌کم ۱۰ نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

این موضوع را اشرف القدره سخنگوی وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد.

بیمارستان اندونزیایی غزه در منطقه جبالیا در شمال نوار غزه و در نزدیکی بیت‌حانون قرار دارد.

روز شنبه هم حمله اسرائیل به اردوگاه جبالیا و یک مدرسه تحت مدیریت سازمان ملل متحد ده‌ها کشته بر جا گذاشته بود.

ارتش اسرائیل از گسترش منطقه عملیاتی‌اش در نوار غزه خبر داده و از ساکنان اردوگاه جبالیا خواسته منطقه را ترک کنند.

این در حالی‌است که فشارهای بین‌المللی برای برقراری آتش‌بس با هدف آزادی گروگان‌ها و تسهیل کمک‌رسانی به غیرنظامیان رو به افزایش است.

با تأیید کشته شدن چهار نظامی اسرائیلی دیگر در روز یکشنبه تلفات نظامی این کشور از زمان آغاز عملیات زمینی در غزه به ۶۹ نفر رسید.

با احتساب ۳۱۸ نظامی دیگری که در روز اول جنگ در ۱۵ مهرماه و بدبنال حمله غافلگیرکننده گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل کشته شدند، مجموع تلفات ارتش اسرائیل به دست‌کم ۳۸۷ نفر رسیده است.

این میزان تلفات، با فاصله زیاد بیشترین تلفات نظامی اسرائیل در طول سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

تلفات بالای ارتش اسرائیل و فراتر رفتن زمان جنگ از شش هفته و البته بی‌خبری از سرنوشت حدود ۲۴۰ گروگانی که از روز اول جنگ در اختیار حماس و متحدانش هستند، فشار افکار عمومی اسرائیل بر دولت بنیامین نتانیاهو را دوچندان کرده است؛ موضوعی که از جمله در راهپیمایی پنج‌روزه خانواده‌های گروگان‌ها از تل‌آویو تا اورشلیم متبلور شد.

در نخستین بخش از سفری که با هدف پایان‌دادن به خشونت‌ها در غزه و تسهیل رساندن کمک‌های بشردوستانه به‌دست غیرنظامیان این باریکه آغاز شده، مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای عربی و اسلامی در پکن خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند.

این هیئت که قرار است با مقام‌های هر پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد دیدار کنند،‌ بدنبال آن‌است که فشار بر کشورهای غربی را افزایش دهد تا تلاش‌های اسرائیل برای توجیه عملکردش در قبال فلسطینی‌ها را، که از آن به‌عنوان حق دفاع از خود یاد می‌کند، رد کنند.

نمایندگانی از عربستان سعودی، اردن،‌ مصر، اندونزی، تشکیلات فلسطینی، و سازمان همکاری اسلامی در این هیئت حضور دارند.

وزیر خارجه چین در دیدار با این هیئت گفت «پکن برادر و یک دوست خوب کشورهای عربی و اسلامی‌است و همواره با جدیت از خواسته به‌حق مردم فلسطینی برای دستیابی به حقوق و منافع مشروع ملی‌شان حمایت کرده است».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید از «تحولات ترسناک ۴۸ ساعت اخیر در غزه، وحشت‌زده شده است.»

اشاره فولکر تورک به حمله روز شنبه اسرائیل به اردوگاه جبالیا بود که ظاهرا به یک مدرسه تحت مدیریت سازمان ملل متحد هم آسیب زده است.

آقای تورک در مطلبی که روی شبکه ایکس، توئیتر سابق، منتشر کرده نوشت: «کشتار کسانی که در مدارس پناه گرفته‌اند،‌ همزمان با فرار صدها نفر از بیمارستان شفاء و تداوم آوارگی مردم در جنوب غزه، همه و همه بر خلاف موازین تصریح شده در قوانین بین‌المللی برای حفاظت از جان غیر نظامیان است.»

آقای تورک در انتهای پیامش، بر نیاز فوری برای برقرار شدن یک آتش‌بس فوری تأکید کرده است.

در حالی‌که مقام‌های قطری و آمریکایی از افزایش خوش‌بینی نسبت به احتمال دستیبی به توافقی برای آزادی گروگان‌های حماس خبر می‌دهند، اسرائیل در حال گسترش منطقه عملیاتی‌اش در نوار غزه است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر قطر روز یکشنبه ۲۸ آبان‌ماه با تأکید بر اینکه تنها «موانعی جزئی» باقی مانده، گفته بود که «بیش از هر زمانی به نزدیک‌بودن یک توافق امیدوار است».

جان فاینر یک مقام امنیت ملی آمریکا هم تأیید کرده بود که «مذاکره‌کنندگان احتمالا بیش از هر زمانی در طول هفته‌ها چانه‌زنی به یک توافق نزدیک شده‌اند».

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اما با رد گزارش‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن چنین تحولی،‌ گفته بود «هنوز خبری از توافق نیست.»

در همین حال، ارتش اسرائیل به ساکنان اردوگاه جبالیا،‌ بزرگترین اردوگاه آوارگان فلسطینی در غزه، و یک اردوگاه دیگر در مناطق ساحلی این باریکه هشدار داده که این مناطق را ترک کنند.

ارتش اسرائیل تأیید کرده که در حال گسترش عملیاتش در بخش‌های بیشتری از نوار غزه است.

جبالیا در شمال نوار غزه و در نزدیکی بیت‌حانون و بیت‌لاهیا قرار دارد. بیمارستان اندونزیایی هم در همین منطقه واقع شده است.

وزیر خارجه چین می‌گوید کشورش «به‌طور کامل» از راه‌حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین در غزه و اراضی فلسطینی کرانه باختری حمایت می‌کند.

وانگ یی این موضوع را در دیدار با هیئتی از وزرای خارجه کشورهای عربی و اسلامی در پکن گفت و تصریح کرد که جامعه بین‌المللی «باید هم‌اکنون وارد عمل شده و با اتخاذ تدابیر موثر، به این فاجعه انسانی پایان دهد».

در این دیدار وزیر خارجه عربستان سعودی هم خطاب به همتای چینی‌اش گفته بود جامعه جهانی باید با مسئولیت‌پذیری جلوی اسرائیل را بگیرد.

وانگ یی در آغاز دیدارش با مقام‌های کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی،‌ بر عزم کشورش برای «همکاری در راستای آرام‌کردن سریع اوضاع درغزه و بازگرداندن صلح به خاورمیانه در اسرع وقت» تأکید کرد.

دولت ژاپن دزدیده‌شدن یک کشتی باری تحت مدیریرت ژاپنی در دریای سرخ را به‌‌شدت محکوم کرد.

عصر یکشنبه ۲۸ آبانماه حوثی‌های یمن، گروه تحت حمایت ایران، از ربودن یک کشتی اسرائیلی به نام گلکسی لیدر خبر داده بودند.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل با تأکید بر این‌که هیچ‌یک از خدمه این کشتی اسرائیلی نیستند، ایران را به دست‌داشتن در این اقدام متهم کرده بود؛ اتهامی که تهران رد کرده است.

حالا اما دولت ژاپن می‌گوید این کشتی، یک شناور حمل خودرو تحت مدیریت شرکت ژاپنی «نیپون یوسن» بوده‌است. توکیو می‌گوید برای حل شدن مشکل این شناور به‌طور مستقیم با حوثی‌ها در تماس است.

حوثی‌ها ساعاتی قبل از انتشار خبر ربوده‌شدن این کشتی هشدار داده بودند که به همه کشتی‌های عبوری اسرائیلی یا تحت مدیریت یا پرچم این کشور حمله خواهند کرد.

کشتی باربری گلکسی لیدر که به مدیریت شرکت ژاپنی «نیپون یوسن» از دریاس سرخ عبور می‌کرد در شرکتی بریتانیایی ثبت شده است. گفته می‌شود این کشتی متعلق به یک بازرگان اسرائیلی است.

طی هفته‌های اخیر شبه‌نظامیان یمنی چندین بار هم اقدام به شلیک موشک یا ارسال پهپاد به سمت اسرائیل کرده‌اند، که هیچ‌یک به مقصد نرسیدند.

مدیر یک موسسه رسانه‌ای برجسته در غزه و دو روزنامه‌نگار دیگر طی روزهای شنبه و یکشنبه در حملات اسرائیل به این منطقه کشته شدند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که در نیویورک مستقر است اعلام کرد که با احتساب این رخدادها، شمار روزنامه‌نگارها و کارکنان رسانه‌ها که از زمان حمله حماس به اسرائیل در روز هفتم اکتبر و واکنش اسرائیل به آن کشته شده‌اند به ۴۸ نفر رسیده است.

این نهاد که اسامی روزنامه‌نگاران کشته‌شده در دو طرف جنگ را فهرست کرده است، می‌گوید که برای تایید گزارش‌ها درباره کشته شدن هر روزنامه‌نگار دست‌کم از دو منبع مطلع خبر می‌گیرد. فهرست کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران شامل ۴۳ فلسطینی، ۴ اسرائیلی و یک لبنانی می‌شود.

بلال جادالله، روزنامه‌نگار و رئیس هیئت‌مدیره خانه مطبوعات فلسطین، یک سازمان غیردولتی، روز یکشنبه کشته شد. این روزنامه‌نگار به خواهرش گفته بود که از شهر غزه به سمت جنوب می‌رود. خواهرش گفت که او در منطقه زیتون شهر غزه کشته شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواهان «ایفای نقش فعال‌تر روسیه در منطقه» شد.

وبسایت رسمی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۲۸ آبان افزود که وزرای خارجه ایران و روسیه در جریان این تماس درباره «تحولات نوار غزه و کرانه باختری» گفت‌وگو و تبادل نظر کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ نوامبر  ۲۰۲۳