افزایش احتمال دستیابی به توافق آتش‌بس موقت در غزه؛ حماس می‌گوید جزئیات طرح از سوی قطر اعلام می‌شود

خانواده‌های شماری از اسرائیلی‌های ربوده شده به غزه در حمله گروه تروریستی حماس، از شیوه دیدار بنیامین نتانیاهو با خانواده‌ها به‌شدت انتقاد کرده و آن را «تحقیرآمیز» خواندند.

قرار بود نخست‌وزیر و شماری از وزیران عضو کابینه محدود جنگ شامگاه دوشنبه در ساختمان وزارت دفاع در تل‌آویو با خانواده‌های ربوده‌شدگان دیدار کنند.

اما زمانی که خانواده‌ها به محل رسیدند، با این توجیه که تالار اختصاص یافته به این دیدار برای پذیرش همه این افراد «جا ندارد»، تنها به ۹۰ تن از نمایندگان خانواده‌ها امکان ورود به ساختمان داده شد. سایر بستگان گروگان‌ها ناچار شدند ساعت‌ها در هوای سرد و بارانی در خیابان منتظر بمانند.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل این صحنه‌ها را برای خانواده‌هایی که یک ماه و نیم است که از ربوده‌شدن عزیزانشان رنج می‌برند، به‌شدت تحقیرآمیز و خفت‌بار توصیف کردند.

تعدادی از نمایندگان خانواده‌ها هم که مجوز ورود را بدست آورده بودند، در اعتراض به این برخورد نشست را ترک کرده و به رسانه‌ها گفتند کابینه جنگ حاضر نشده درباره تقدم آزادی ربوده‌شدگان بر سایر اهداف جنگ، تعهد بدهد.

آن‌ها این امر را «شکستن پیمان نانوشته دیرینه میان ملت و دولت در دفاع از امنیت و جان مردم» دانسته و از بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه جنگ انتقاد کردند.

با این حال، آقای نتانیاهو در پایان نشست چند ساعته با خانواده‌هایی که موفق به دیدار با او شده بودند، گفت بازگرداندن شهروندان، «هدف عالی» کابینه است و «به آن متعهد هستیم».

در حالی‌که برخی از خانواده‌های کودکان و مادران‌ ربوده‌شده، از انجام معامله احتمالی اسرائیل با حماس حمایت می‌کنند، برخی دیگر از خانواده‌ها، که احتمال می‌دهند عزیزانشان، به‌ویژه مردان و دختران جوان در میان آزادشدگان در معامله احتمالی نباشد، تأکید دارند اسرائیل باید تنها به توافقی تن دهد که آزادی «همه ربوده‌شدگان» را شامل شود.

گروه دوم از خانواده‌ها نگرانند که عزیزانشان به سرنوشت افرادی مانند رون آراد، کمک خلبان به اسارت گرفته‌شده اسرائیلی در سال ۱۹۸۷ در لبنان دچار شوند. اسرائیل سالها در جستجوی رون آراد بود، اما سرانجام در دهه گذشته مرگ او را در اسارت تأیید کرد.

رسانه‌های اسرائیل این روزها پیاپی سرنوشت رون آراد و دلایلی را که به گم شدن رد او منجر شد، یادآوری کرده و با آن دسته از مقاماتی که آن زمان مسئول پرونده او بودند، گفت‌وگو می‌کنند.

در تحولی دیگر تعداد زیادی از خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که دوشنبه برای دیدار با نمایندگان پارلمان به کنست رفته بودند، با طرح جنجالی «برقرار شدن حکم اعدام برای تروریست‌ها» مخالفت کردند.

یکی از اعضای این خانواده‌ها خطاب به ایتامار بن گویر سیاستمدار تندرو و وزیر امنیت داخلی اسرائیل گفت «از وضعیت گروگان‌ها برای اهداف خود، بهره‌برداری نکن و بجای صحبت از مرگ، درباره زندگی حرف بزن».

ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات زمینی‌اش در منطقه جبالیا در شمال نوار غزه ادامه دارد.

بر اساس بیانیه ارتش اسرائیل نیروهای زمینی با کمک پهپادها و جنگنده‌های نیروی هوایی سه تونل حماس را در حوالی اردوگاه جبالیا نابود کرده اند.

در این بیانیه که در تلگرام ارتش اسرائیل منتشر شده آمده که در بخش‌های دیگری از نواحی شمالی غزه ده‌ها تن از اعضای حماس کشته شده اند و مقادیر قابل توجهی سلاح و مهمات هم کشف و ضبط شده است.

این بیانیه می‌گوید نیروهای حماس سلاح‌ها را در منازل مسکونی و حتی در اتاق کودکان مخفی کرده بوده اند.

نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در گفت‌و گو با شبکه سی‌ان‌ان،‌ از پایبندی کشورش به قوانین بین‌المللی و اصل تناسب (در واکنش نظامی و تلفات غیرنظامی) سخن گفت.

ایهود باراک که با کریستین امان‌پور صحبت می‌کرد همچنین نقش مهندسان اسرائیلی در ساخت بیمارستان شفاء و اتاق‌های زیرزمینی‌اش را هم تأیید کرد.

آقای باراک در پاسخ به کریستین امان‌پور تأکید کرد که این اتاق‌های زیرزمینی چند دهه پیش برای استفاده بهینه از فضای مجتمع درمانی شفاء و با کمک اسرائیل ساخته شده بودند.

ساخته ‌شدن این بیمارستان و زیرزمین‌هایش بدست اسرائیل پیشتر هم مطرح شده بود، اما ایهود باراک شناخته‌شده‌ترین چهره‌ای است که تاکنون در این مورد صحبت کرده است.

افزایش احتمال توافق آتش‌بس موقت
اسماعیل هنیه رهبر دفتر سیاسی حماس با انتشار بیانیه‌ای از نزدیک‌بودن به توافقی برای یک آتش‌بس موقت با اسرائیل خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار جزئیاتی از توافق احتمالی نوشته این توافق شامل توقف پنج‌روزه عملیات زمینی و محدود شدن حملات هوایی اسرائیل خواهد بود.

از سوی دیگر، طرف فلسطینی بین ۵۰ تا ۱۰۰ گروگان غیرنظامی را آزاد خواهد کرد و اسرائیل هم در مقابل، ۳۰۰ زن و کودک فلسطینی زندانی را آزاد می‌کند.

خبرگزاری فرانسه این جزئیات را به نقل از منابعی در حماس و جهاد اسلامی منتشر کرده است.

یکی از مقامات حماس در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با تأیید ضمنی این جزئیات گفته بحث فعلی بر سر طول دوره آتش‌بس است.

عزت محمد الرشق با تکرار صحبت‌های اسماعیل هنیه گفته جزئیات توافق به اطلاع مقام‌های قطری رسیده و از سوی آنها اعلام خواهد شد.

اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده، اما در ساعات گذشته جو بایدن و مقام‌های قطری به نزدیک بودن توافق اشاره کرده بودند.

ارتش اسرائیل با به روز‌رسانی آمار تلفاتش،‌ از کشته‌شدن دو سرباز دیگر در شمال نواز غزه خبر داد.

بر اساس بیانیه ارتش این دو سرباز، ۲۰ ساله و ۲۶ ساله بودند و در درگیری‌های دوشنبه کشته شدند.

به این ترتیب تعداد نظامیان اسرائیلی کشته شده در طول عملیات زمینی در غزه به ۷۲ نفر رسید.

با احتساب ۳۱۸ نظامی کشته شده در روز اول جنگ در پانزدهم مهرماه، مجموع تلفات نظامی اسرائیل به ۳۹۰ تن رسیده که با اختلاف زیاد، بیشترین تلفات نظامی این کشور در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

حمله‌ دوشنبه شب اسرائیل به اردوگاه آوارگان نصیرات در مرکز نوار غزه تلفات زیادی به‌جا گذاشته است.

به گفته منابع خبری فلسطینی در این حمله دست‌کم ۱۵ تن کشته شده‌اند و «تعداد قابل توجهی» هم زیر آوار مانده‌اند.

ارتش اسرائیل هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده است.

نشست فوق‌العاده گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور، بریکس، درباره جنگ غزه عصر سه‌شنبه با حضور اعضای اصلی و دعوت شده برای عضویت در این گروه و همچنین با حضور دبیرکل سازمان ملل، به شکل «ویدئو کنفرانس» برگزار می‌شود.

دفتر رییس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که این کشور ریاست «نشست فوق‌العاده و مجازی» گروه بریکس را درباره «وضعیت غزه و خاورمیانه» بر عهده خواهد داشت.

در این بیانیه عنوان شده که علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، کشورهایی که با عضویت آنها در بریکس موافقت شده یعنی ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی نیز در این نشست حضور دارند.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این نشست مجازی شرکت خواهد کرد.

در همین حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، عنوان کرد که برگزاری نشست فوق‌العاده بریکس درباره جنگ غزه با پیشنهاد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، انجام می‌شود.

این خبرگزاری دولتی افزود که در این «نشست فوق‌العاده» که از طریق «ویدئو کنفرانس» برگزار می‌شود، سران بریکس و اعضای «بریکس پلاس» مواضع خود را در مورد جنگ غزه بیان خواهند کرد.

گروه بریکس متشکل از چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل به عنوان قدرت‌های اقتصادی نوظهور در سال ۲۰۰۹ و با هدف هماهنگی بیشتر در امر تجارت و اقتصاد تشکیل شد.

نشست قبلی سران بریکس در روزهای پایانی مرداد ماه سال‌جاری در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، تحت تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین و بدون حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برگزار شد.

در جریان اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ، این گروه با عضویت ۶ کشور دیگر شامل ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی موافقت کردند.

با وجود موافقت کشورهای بریکس با گسترش اعضای این گروه، فرایند رسمی عضویت این ۶ کشور از جمله ایران از ژانویه سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که میریانا اسپولیاریک، رئیس این نهاد جهانی، روز دوشنبه با اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در قطر دیدار کرد.

این نهاد در بیانیه خود تاکید کرده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نقشی در هیچ از یک مذاکره‌ها برای آزادی گروگان‌هایی که حماس در اختیار گرفته است، نداشته اما این آمادگی را دارد تا روند آزادی کسانی را که طرفین جنگ بر سر آن توافق کرده‌اند، تسهیل کند، امری که تاکنون نیز دو بار انجام داده است.

بیانیه یادشده در ادامه افزوده که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اصرار دارد که نمایندگان آن بتوانند با گروگان‌ها برای بررسی وضعیت سلامتی‌شان و تحویل دارو به آنها ملاقات کنند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز دوشنبه از قریب‌الوقوع بودن توافق بر سر آزادی افرادی که گروه افراطی حماس به گروگان گرفته است، خبر داد.

یک سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل، روز دوشنبه ۲۹ آبان گفت، ارتش اسرائیل «بسیار ساده‌تر از آن‌چه حماس انتظارش را داشت»، به قلب شهر غزه رسید و نیروهای اسرائیلی همچنان طبق برنامه در حال پیشروی هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل، در نشست خبری روزانه خود گفت: «ما ضمن محاصره غزه اقدام به حملاتی کردیم که به قلب این شهر رسید. خیلی سریع بسیار ساده‌تر از آن‌چه حماس انتظارش را داشت، به قلب شهر رسیدیم.»

او افزود: «سربازان ما طبق برنامه به پیشروی ادامه می‌دهند و این زمان می‌برد. جنگ مرحله به مرحله پیش می‌رود.»

آقای هاگاری گفت، ارتش اسرائیل در مناطق زیتون و جبالیا در شمال غزه به دنبال اعضای حماس است و «هم‌اکنون جبالیا را تحت محاصره دارد و شروع به نابودی گردان‌های حماس در آن منطقه کرده است».

این سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل همچنین گفت نیروهای اسرائیلی طی روزهای گذشته درگیر جنگ رو در رو با گردان زیتون بوده‌اند که یکی از گردان‌های مرکزی حماس در منطقه زیتون در شمال نوار غزه است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفت، شمار غیرنظامیانی که در غزه کشته شده‌اند در مقایسه با هر جنگی که از زمان ریاست او بر این نهاد جهانی، سال ۲۰۱۷، به این سو رخ داده، «بی‌سابقه» بوده است.

آقای گوترش در یک نشست خبری گفت: «چیزی که مشخص است این است که طی چند هفته، هزاران کودک کشته شده‌اند. این چیزی است که اهمیت دارد. ما شاهد کشتار غیرنظامیان در ابعادی هستیم که از زمانی که من دبیرکل [سازمان ملل متحد] شده‌ام، در هیچ جنگی نظیر نداشته و بی‌سابقه بوده است.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره آینده غزه پس از جنگ، این امکان را که غزه تحت الحمایه سازمان ملل بشود، رد کرد و خواستار «رویکردی چندجانبه» شد که در نهایت به اجرای راه‌حل دو کشوری منجر شود.

آقای گوترش گفت: «همه باید کمک کنند تا شرایط انتقال قدرت فراهم شود و به تشکیلات خودگردان فلسطین، اجازه دهند که مسئولیت در غزه را بر عهده بگیرد.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ نوامبر  ۲۰۲۳