آمریکا از رویکرد رژیم ایران در قبال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کرد

سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اول آذر از همکاری «ناکافی» جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انتقاد کرد و آن را «غیرقابل قبول» دانست.

لورا هولگیت «نگرانی عمیق» خود را نسبت به گزارش تازه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره اقدامات ایران در تضعیف «توانایی آژانس برای راستی‌آزمایی» فعالیت اتمی این کشور بیان کرد.

رافائل گروسی لغو مجوز ورود چند بازرس مجرب آژانس برای ورود به ایران را «ضربه‌ای جدی» به کار این نهاد بین المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران خواند. او تأکید کرد که مقامات جمهوری اسلامی مجوز «یک‌سوم گروه اصلی» بازرسان را لغو کرده‌اند.

سفیر آمریکا در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت، لغو مجوز ورود چند بازرس مجرب آژانس به دنبال تغییرات اعلام نشده در آبشارهای سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای فردو در اوایل سال جاری، روی می‌دهد که بازرسان آژانس ذارت اورانیوم غنی شده بالای ۸۰ درصدی را در این تاسیسات کشف کردند.

لورا هولگیت غنی‌سازی ۸۳.۷ درصدی را نقض آشکار تعهدات پادمانی ایران دانست و گفت: این سطح از غنی بسیار فراتر از میزان اعلام شده به آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

سفیر آمریکا تصریح کرد: «اقدامات ایران تنش‌ها را تشدید کرده و آنها را به مرزهای بی سابقه‌ای رسانده است. ایران باید اقداماتی را انجام دهد که باعث اعتماد بین‌المللی شوند، نه اینکه اقدامات آژانس برای ارائه تضمین‌های اساسی را تضعیف کند. »

لورا هولگیت اضافه کرد: «ما به این موضوعات مهم و سایر مسائل پادمانی باقی‌مانده در دستور کار پادمان رسیدگی خواهیم کرد. در حال حاضر، همکاری ناکافی ایران با آژانس به طور کلی غیرقابل قبول است و بسیار دور از انتظارات مطرح شده توسط مدیرکل و شورای حکام است.»

او همچنین از ایران خواست که تمامی فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند.

سفیر آمریکا تصریح کرد که «هیچ کاربرد صلح‌آمیز منطقی» برای غنی‌سازی در سطح ۶۰ درصدی وجود ندارد.

در بیانیه مقدماتی مدیرکل آژانس برای نشست فصلی شورای حکام این سازمان که روز چهارشنبه صبح منتشر شد آمده بود که ایران اکنون، بر اساس استانداردهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اورانیوم کافی با غلظت ۶۰ درصدی برای تولید سه بمب اتمی را در اختیار دارد و کماکان به سوالات و ملاحظات کلیدی آژانس در مورد برنامه هسته‌ای خود پاسخ نداده است.

در این بیانیه که خبرگزاری رویترز هفته گذشته متن آن را منتشر کرده بود آمده که از زمان تنظیم گزارش قبلی آژانس در ۱۳ شهریور امسال تاکنون، حجم اورانیوم با غلظت ۶۰ درصدی در ایران ۶.۷ کیلوگرم افزایش یافته و به حدود ۱۲۸ کیلوگرم رسیده است.

پیشتر در پایان شهریورماه گذشته هم بریتانیا، فرانسه، آلمان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که «فوراً» از تصمیم اخیر خود مبنی‌ بر لغو مجوز فعالیت «شماری از» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صرف نظر کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه، ۱۲ مهر، گفت جمهوری اسلامی در حالی که فعالیت ۱۲۷ بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تأیید کرده، «سه یا چهار بازرس اروپایی مغرض» را از ادامه فعالیت در سایت‌های ایران منع کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۳