تجمع سراسری بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی

تجمع مشترک بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در تهران و شهرهای ممسنی، اردبیل، یزد، کرمانشاه، ایلام و اهواز، برگزار شد. تجمع‌ها در این هفت شهر در حالی صورت گرفت که پیش از برای همراهی این دو گروه از بازنشستگان فراخوانی صادر شده بود.

بازنشستگان در تهران روز سه‌شنبه سی‌ام آبان روبروی وزارت کار رفتند و مطالباتشان را پیگیری کردند. آن‌ها در این اعتراض‌ها به مشکلات معیشتی و سخت‌تر شدن شرایط زندگی اعتراض کردند، علیه گرانی و فقر شعار سر دادند و خواستار پیگیری مطالبات صنفی‌شان شدند.

در تجمع تهران، شعارهایی چون «رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو»، «وزیرخیانت می‌کند، مجلس حمایت می‌کند» و «رئیسی بی‌عرضه، برگرد برو تو حوزه» سر داده شد. برخی گزارش‌ها حاکی نیز از آن است که در تجمع سه‌شنبه تهران، اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته و زندانی سیاسی سابق، بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شد.

بازنشستگان در کرمانشاه نیز با وجود وضعیت جوی نامساعد و بارندگی، مقابل اداره‌کل تعاونی کار و رفاه اجتماعی این شهر تجمع کردند. آن‌ها در این تجمع اعتراضی شعارهای «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت»، «این همه بی‌عدالتی، هرگز ندیده ملتی» و «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم» سر دادند.

از آنجا که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز برای تجمع سه‌شنبه در تهران فراخوان صادر کرده بود، بسیاری از فرهنگیان بازنشسته نیز در این تجمع حضور داشتند و شعار «معلم زندانی، آزاد باید گردد» سر دادند.

کارگران مجتمع روی بندرعباس هم روز سه‌شنبه در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف معیشتی‌ و شغلی‌شان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

در ادامه اعتراض‌های پرستاران در شهرهای مختلف ایران، این بار پرستاران در صومعه‌سرا تجمعی اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها خواهان اجرای تعرفه پزشکی و افزایش حقوق‌‌اند.

دانشجویان نیز روز سه‌شنبه را با اعتراض سپری کردند. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به فضای امنیتی و حمله غیرقانونی کارمندان حراست به دانشجویان و کلاس درس، در تاریخ ۳۰ آبان با شرکت نکردن و تحریم کلاس‌ها تجمع اعتراضی برپا کردند.

رصد بلوچستان هم خبر داد که بر اساس گزارش‌ها و تصاویر دریافتی روز سه‌شنبه، به دلیل اقدام دادستان و فرماندار جاسک در قطع سهمیه سوخت خودروهای گازوئیلی، ماشین‌داران شهرستان جاسک مقابل فرمانداری شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند.  

ساکنان بندر امام خمینی نیز در اعتراض به سوءمدیریت مسئولان شهر در اقدام به‌موقع برای مقابله آب‌گرفتگی معابر ظهر سه‌شنبه روبروی حسینه این شهر تجمع کردند. در دو روز گذشته منازل تعداد زیادی از ساکنان این بندر زیر آب رفته است اما مسئولان شهری تاکنون برای رفع این معضل اقدام موثری انجام نداده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ نوامبر  ۲۰۲۳