دبیرکل ناتو: ایران افسار نیروهای نیابتی خود را بکشد

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز دوشنبه ششم آذر ضمن اشاره به لزوم تمدید «وقفه بشردوستانه» در جنگ بین اسرائیل و گروه افراطی حماس، به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که از تنش بیشتر در منطقه خودداری کنند.

ینس استولتنبرگ در یک نشست خبری در شهر بروکسل با اشاره به «حملات راکتی و پهپادی» به مواضع آمریکا در سوریه و عراق و همچنین حمله به کشتی‌های تجاری توسط نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی گفت این اقدامات خطر تشدید تنش را پررنگ می‌کند.

او افزود: «ایران باید افسار نیروهای نیابتی خود را بکشد.»

دبیرکل ناتو با استقبال از وقفه در جنگ غزه که باعث آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شده است، گفت: «خواستار تمدید وقفه هستم. این‌کار فرصتی برای ورود کمک‌های بیشتر برای مردم غزه و همین‌طور آزادی تعداد بیشتری از گروگان‌ها بوجود خواهد آورد».

علاوه بر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، که از روز ۱۵ مهر در مرز شمالی اسرائیل با ارتش این کشور وارد درگیری‌های محدودی شده است، در هفته‌های اخیر حوثی‌های یمن نیز تلاش کرده‌اند که به خاک اسرائیل و کشتی‌هایش حمله کنند.

حوثی‌ها و انصارالله، شاخه نظامی آن، تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند و در آخرین مورد، روز پنجم آذر قصد داشتند یک نفتکش به نام «سنترال پارک» را که متعلق به به شرکت بریتانیایی- اسرائیلی «زودیاک» است،‌ بربایند.

دولت یمن که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد، شورشیان حوثی را مسئول ربودن این نفتکش معرفی کرده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه اعلام کرد ناوشکن آمریکایی «یو اس اس میسن» به همراه نیروهای ائتلاف اجازه ربوده شدن این کشتی تجاری را ندادند و مهاجمان را بازداشت کردند.

این فرماندهی بدون اشاره به هویت بازداشت‌شدگان، تأیید کرده که به‌دنبال این درگیری، دو موشک بالستیک شلیک‌شده از سوی حوثی‌های یمن، در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری این ناوگروه فرود آمدند اما منجر به هیچ‌گونه آسیبی نشدند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳