روند افزایشی قیمت‌ها، از گوشت قرمز تا قارچ و گوجه‌فرنگی

روند افزایشی نرخ گوشت در ایران از سال گذشته تا به امروز روند صعودی خود را حفظ کرده است. همین اتفاق باعث شده است که گوشت قرمز به مرور از سبد خرید خانوارهای کم‌درآمد ایرانی حذف شود. علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، معتقد است که کمبود دام و گرانی نهاده عامل اصلی گرانی گوشت قرمز است.

در چند روز اخیر قیمت گوشت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است. در حال حاضر، قیمت شقه گوسفندی به کیلویی ۴۷۰ تا ۴۷۵ هزار تومان رسیده و قیمت آلایش گوسفندی از جمله دنبه و جگر نیز افزایش یافته است. این در حالی‌ است که وزیر اقتصاد، در جلسه اسفند ماه شورای عالی کار اعلام کرده بود که به‌عنوان وزیر اقتصاد، اجازه هیچ‌گونه افزایش قیمت بیش از ۲۰ درصد در کشور را نمی‌دهد. این در حالی بود که از اولین ماه‌های سال جدید، او بر سر وعده‌اش نماند و افزایش ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت کالاها در ایران آغاز شد، که البته این افزایش قیمت‌ها نیز با اجازه وزیر اقتصاد صورت گرفت.

علی اصغر ملکی در گفت‌وگو با انتخاب اعلام کرد که کمبود دام، کمبود نهاده و خشکسالی عوامل اصلی گرانی گوشت است و بیشتر دام های مولد راهی کشتارگاه شده و نهاده نیز گران شده که دامدار نتوانسته دام را نگه دارد.

ملکی در ادامه گفت: «الان تنها کاری که وزارت جهاد باید انجام دهد و در حال انجام است، واردات گوشت است تا تنش بازار را بگیرند اما کافی نیست. مصرف سرانه ما باید سالانه ۱۲ کیلو باشد اما با توجه به شرایطی که الان وجود دارد در ایران به خاطر گرانی و کمبود امکانات، ۸.۵ کیلو [مصرف سرانه] قشر مرفه و [مصرف سرانه] قشر ضعیف هم نزدیک ۵ کیلو است.»

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از دولت درخواست کرد که با توجه به سردی هوا و مشکلات به‌وجود آمده در ارتباط با گوشت، واردات آن بیشتر شود. او با اشاره به تعطیلات ژانویه در خارج از ایران اشاره کرد که دولت باید هرچه زودتر در ارتباط با افزایش واردات گوشت اقدام کند تا دپو بیشتر شود و با کسری دوباره گوشت مواجه نشویم. در صورتی که دولت به این خواسته توجهی نکند، احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز بیش از قیمت این روزها نیز وجود دارد.

دیگر محصولات نیز کماکان به صورت دوره‌ای با کمبود موجودی و افزایش قیمت روبرو می‌شوند. در یکی از این موارد، قیمت قارچ در میادین میوه و تره‌بار در طول دو ماه گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. آخرین نرخنامه سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران حاکی از افزایش ۱۶ هزار تومانی قیمت هر کیلو قارچ فله از شهریور تا امروز است. بر این اساس، قیمت هر کیلو قارچ فله از ۷۲ هزار تومان در شهریورماه به ۸۸ هزار تومان رسیده که این رقم معادل افزایش ۲۲ درصدی قیمت این محصول در دو ماه گذشته است.

قارچ طی یک سال اخیر افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی داشته و این رشد قیمت همچنان ادامه دارد. اما این قیمت تنها قیمتی‌ است که سازمان میادین میوه و تره‌بار اعلام کرده است و در عمل، فروشگاه‌های شهر تهران این محصول را به قیمت دیگری به فروش می‌رسانند.

به گزارش همشهری آنلاین، هر کیلو قارچ فله در مغازه‌های سطح شهر با قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، در حالی که نرخنامه سازمان میادین قارچ فله را کیلویی ۸۸ هزار تومان یعنی ۲۴ درصد ارزان‌تر از میوه فروشی‌ها قیمت‌گذاری کرده است. قیمت قارچ بسته‌بندی نیز در میادین اختلاف حدود ۴۰ درصدی را با قیمت همین محصول در میوه فروشی‌ها و سوپرمارکت‌ها نشان می‌دهد. بسته‌بندی یک کیلویی قارچ در میادین ۹۰ هزار تومان و در مغازه‌ها ۱۲۵ هزار تومان قیمت دارد.

کمبود گوجه فرنگی در بازار نیز به معضل تازه‌ای تبدیل شده است. قیمت گوجه فرنگی در حال حاضر از کیلویی ۵۰ هزار تومان گذشته و در برخی نقاط تهران به کیلویی ۷۰ هزار تومان نیز رسیده است. وزارت جهاد کشاورزی علت کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار را فصل سرما و بارندگی‌ های اخیر عنوان کرده است و اعلام کرده قیمت‌‌ها به‌ زودی متعادل می‌‌شود.

مدیرکل دفتر امور سبزی‌ها و گیاهان جالیزی اعلام کرد که برای فصل پاییز میزان ۴۸۰۰ هکتار برنامه کشت گوجه‌فرنگی در استان‌های جنوبی هماهنگ شده و از این ۴۸۰۰ هکتار، ۲۱۵ هزار تن محصول به بازار عرضه خواهد شد. بر اساس برآوردها ۱۳۵ هزار تن از این ۲۱۵ هزار تن فقط در ماه آذر به بازار عرضه می‌شود.

مسئولان اقتصادی دولت سرما و تغییر فصل را عامل این اتفاق می‌دانند و از قبول مسئولیت در این مورد شانه خالی می‌کنند. خبرگزاری رکنا نیز با رد ادعای دولت در نقش داشتن سرما در افزایش قیمت و کمبود گوجه نوشته است که فقدان مدیریت و ناکارآمدی وزارت جهاد کشاورزی است که مشکلات را عمیق‌تر می‌کند. برای مثال، در مورد قیمت گوجه‌فرنگی می‌تواند با حمایت از کشت گلخانه‌ای، بازار و قیمت‌ها را مدیریت کند و مصرف آب را نیز به حداقل برساند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ نوامبر  ۲۰۲۳