هشدار مدیرکل آژانس: جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را نادیده نگیرید

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از قدرت‌های جهانی خواست مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی را از سر بگیرند و «خطرات ناشی از انباشت اورانیوم غنی‌شده» ایران را «در حالی که توجه‌ها به جنگ اسرائیل و حماس معطوف شده است» فراموش نکنند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت وگو با نشریه فایننشال تایمز که پنجشنبه ۹ آذر منتشر شد گفت: «سیستم گفت‌وگو با ایران» باید بازآفرینی شود.

او گفت:« توجه… البته ممکن است معطوف به چیز دیگری باشد. اما این مسئله را حل نمی‌کند. حتی ممکن است آنها را حادتر کند … ممکن است افراد به [جاه طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی] توجه نکنند، اما مشکل وجود دارد.»

تنش بین جمهوری اسلامی و غرب پس از حمله ویرانگر حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر افزایش یافته است. جمهوری اسلامی از حماس و از چند گروه شبه‌نظامی ضداسرائیلی و ضدغرب که در واقع گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در سراسر منطقه هستند حمایت می‌کند.

گروسی گفت مذاکرات با جمهوری اسلامی ممکن است «به یک چارچوب جدید نیاز داشته باشد؛ نه تلاش برای احیای توافق برجام.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: «تلاش برای احیای [توافق هسته‌ای] در چارچوب برجام کارساز نخواهد بود. شما هنوز هم می‌توانید آن را یک برجام بنامید، اما باید برجام-دو یا چیزی شبیه به آن باشد.»

او همچنین گفت که وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی «بسیار نامشخص» است و از کشورها خواست که «بنشینند و دوباره تعامل کنند.»

پنج روز پیش از اظهارات تازه گروسی، خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرده بود قدرت‌های غربی تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند.

این خبرگزاری فرانسه نوشت: «قدرت‌های غربی در هراس از تشدید تنش‌های خاورمیانه، در شرایطی که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای خود را به‌پیش می‌برد و همزمان همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را کاهش داده است، تمایلی به سخت‌گیری علیه جمهوری اسلامی ندارند.»

بر اساس این گزارش، در شرایطی که شورای حکام آژانس می‌گوید اقدامات اخیر جمهوری اسلامی «مرزهای بی‌سابقه‌ای را جابه‌جا کرده است»، اما از ارائه قطعنامه الزام‌آور نیز خودداری کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳