وال‌استریت‌ژورنال: واشنگتن ده‌‌ها بمب سنگین سنگرشکن به اسرائیل فرستاده است

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال می‌گوید انفجار یکی از بمب‌های سنگرشکنی که ایالات متحده در اختیار ارتش اسرائیل قرار داده است در منطقه جبالیه، در شمال نوار غزه، به مرگ ۱۰۰ تن منجر شد.

به‌گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، آمریکا بمب‌های سنگرشکن دو هزار پوندی (تقریبا معادل یک تن) برای ارتش اسرائیل فرستاده است. ارسال این بمب‌ها برای ارتش اسرائیلی در حالی صورت گرفته است که به‌نوشته وال‌استریت‌ژورنال دولت بایدن ادعا می‌کند قصد دارد شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در جنگ غزه را محدود کند.

به‌نوشته وال‌استریت ژورنا، بیش از ۱۰۰ بمب‌ سنگرشکن، همراه با مقادیر قابل‌توجهی مهمات و گلوله پس از حملات هفتم اکتبر به اسرائیل ارسال شده‌ است.

وال‌استریت‌ژورنال تحلیل کرده است که انتقال صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی، با هواپیماهای نظامی سی۱۷ از واشنگتن به مقصد تل‌آویو نشانگر چالش‌های دیپلماتیکی است که پیش روی دولت جو بایدن، رئیس‌‌جمهور ی آمریکا، قرار دارد.

برخی از تحلیلگران به وال‌استریت‌ژورنال‌ گفتند صادرات این حجم از تسلیحات به اسرائیل با سیاست صلح‌طلبی دولت بایدن در منطقه خاورمیانه همخوانی ندارد و می‌تواند دولت آمریکا را زیر فشارهای بین‌المللی قرار دهد.

تحلیلگران نظامی به وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند انتقال بمب‌های بزرگ سنگرشکن آمریکا به اسرائیل نشان‌دهنده گزینه‌های پیش روی ارتش اسرائیل در تلاش برای از بین بردن کامل حماس در نوار غزه است. باریکه‌ای که بیش از دو میلیون فلسطینی را در خود جای داده است.

اسرائیل بیش از یک میلیون غیرنظامی را ترغیب کرد تا بخش شمالی نوار غزه را ترک کنند تا ارتش خود را آزادتر در منطقه مستقر کند. اما ده‌ها یا صدها هزار غیرنظامی در این منطقه باقی مانده‌اند.

تحلیلگران به وال‌استریت ژورنال گفتند در نوار غزه، شاخه نظامی حماس از شبکه وسیعی از تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌کند که اسرائیل می‌تواند با بمب‌های سنگرشکن‌ آمریکایی آن‌ها را هدف قرار دهد و نابود کند. بر اساس گزارش‌ها، این تونل‌ها زیر بلوک‌های آپارتمانی، مدارس، بیمارستان‌ها و سایر مراکز غیرنظامی قرار دارند.

مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند اسرائیل در یکی از مرگبارترین حملات در جنگ غزه، از یک بمبی آمریکایی استفاده کرد. حمله‌ای که یک بلوک آپارتمانی در اردوگاه آوارگان جبالیه در شمال غزه را با خاک یکسان کرد و جان بیش از ۱۰۰ تن را گرفت. اسرائیل می‌گوید در این حمله هوایی مرگبار یکی از رهبران حماس کشته شده است.

ایالات متحده همچنین تقریبا ۵۷ هزار گلوله توپ ۱۵۵ میلی‌متری به اسرائیل فرستاده است. همان میزان مهماتی که ایالات متحده از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، در ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، در اختیار ارتش اوکراین قرار داده است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ دسامبر ۲۰۲۳