هه‌نگاو: دستکم ۱۲۲ زندانی در ماه گذشته میلادی در زندان‌های ایران اعدام شدند

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو شمار اعدام‌ها در ایران در ماه گذشته میلادی را دستکم ۱۲۲ مورد اعلام کرده و از افزایش بیش از ۵۰ درصدی اعدام‌ها در مقایسه با یک ماه قبل از آن خبر داد.

هه‌نگاو در گزارشی، در روز شنبه ۱۱ آذر، با مقایسه اعدام ۱۲۲ نفر در ماه نوامبر با آمار ۷۸ نفری اعدام‌ها در ماه اکتبر، از رشدی ۵۶/۵ درصدی در تعداد اعدام‌های ماه گذشته میلادی خبر داده است.

به گزارش هه‌نگاو، حدود نیمی از اعدام‌شدگان ماه گذشته میلادی را متهمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند.

به گزارش این سازمان حقوق بشری، دستکم ۱۱ زندانی سیاسی و مذهبی، ۲ کودک مجرم و ۲ زن نیز در میان اعدام‌شدگان ماه نوامبر قرار دارند.

افزایش شمار اعدام‌ها در ایران با انتقادات نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل متحد و کشورهای مختلف روبه‌رو شده است.

اتحادیه اروپا، روز جمعه ۱۰ آذر ، با صدور بیانیه‌ای «شتاب کنونی روند اعدام‌ها در ایران – دست‌کم ۶۰۰ مورد از ابتدای سال جاری میلادی» را «هولناک» خوانده و خواستار توقف این مجازات «ظالمانه و غیرانسانی» شد.

پیش از آن هم لیز تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، از حکومت ایران خواسته بود که از روش‌های کیفری برای مجازات فعالان سیاسی و معترضان در تجمعات مسالمت‌آمیز دست بردارد.

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، هم به‌تازگی خواستار شکستن سکوت جامعه جهانی و بویژه کشورهای اروپایی در قبال «اعدام بی‌رویه بیش از سه نفر در روز توسط جمهوری اسلامی» شده بود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۳ دسامبر ۲۰۲۳