نتانیاهو از ایجاد «مناطق امن» در غزه خبر داد؛ تأکید وزیر دفاع آمریکا بر حفاظت از غیر نظامیان

ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه اعلام کرد که دو سرباز دیگر این کشور در نبرد غزه کشته شدند. ارتش اسرائیلی می‌گوید یکی از این سربازان در روز ۱۴ نوامبر در غزه مجروح شده بود که روز شنبه بر اثر شدت جراحات درگذشت.

از زمان حمله بی سابقه و غافلگیر کننده گروه افراطی حماس به اسرائیلی در ۱۵ مهرماه سال جاری تاکنون ۳۹۸ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، هشدار داد که اسرائیل تنها با حفاظت جدی از غیرنظامیان می‌تواند در غزه پیروز شود.

او که روز شنبه در مجمع دفاع ملی ریگان در کالیفرنیا صحبت می‌کرد، گفت: «من بارها برای رهبران اسرائیل روشن کرده‌ام که حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه، یک مسئولیت اخلاقی و یک ضرورت راهبردی است».

ژنرال آستین با اشاره به تجربه خود در جنگ علیه گروه داعش در عراق گفت: «در چنین جنگی، مرکز ثقل جمعیت غیرنظامی است و اگر آنها را به آغوش دشمن برانید، پیروزی تاکتیکی را با شکست استراتژیک عوض می‌کنید.»

وزیر دفاع آمریکا همچنین اظهار داشت: «بنابراین من بارها به رهبران اسرائیل گوشزد کرده‌ام که حفاظت از غیرنظامیان فلسطینی در غزه یک مسئولیت اخلاقی و یک ضرورت استراتژیک است.»

وی خبر داد که شخصاً رهبران اسرائیل را برای محافظت از غیرنظامیان در غزه جهت جلوگیری از تلفات غیرنظامیان تحت فشار قرار داده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین از مقامات اسرائیلی خواست از «لفاظی‌های غیر مسئولانه» اجتناب و از خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینی‌ها جلوگیری کنند.

لوید آستین تاکید کرد که اسرائیل را تحت فشار قرار داده است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را به طور چشمگیری افزایش دهد.

او همچنین گفت انتظار دارد «در روزهای آینده» کمک‌های بیشتری به غزه ارسال شود.

اندکی پیش از او کامالا هَریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز با اشاره به تعداد بالای مرگ غیرنظامیان در غزه گفته بود اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند، اما قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید رعایت شوند.

اسرائیل در پاسخ به یورش مرگبار گروه افراطی حماس به خاک این کشور که به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ اسرائیلی منجر شد، حملات گسترده‌ای را علیه نوار غزه آغاز کرده که به گفته منابع فلسطینی تاکنون حدود ۱۵ هزار کشته برجای گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه شنبه گفت که اسرائیل در هماهنگی با آمریکا و سازمان‌های بین‌المللی مناطق امنی را برای اسکان غیرنظامیان در غزه ایجاد می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین در رویکردی مخالف مواضع رئیس جمهوری آمریکا، تاکید کرد در صورتی که حماس از غزه بیرون رانده شود، به تشکیلات خودگردان فلسطین اجازه نخواهد داد که کنترل این منطقه را در دست بگیرد.

بنیامین نتانیاهو در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر ارت در تل آویو، تشکیلات خودگردان فلسطینی را به ترویج و تامین مالی تروریسم متهم کرد و تاسیس آن را در چارچوب توافق اسلو «اشتباهی وحشتناک» توصیف کرد.

نخست وزیر اسرائیل همچنین تاکید کرد که جنگ علیه حماس تا «پیروزی کامل» بر این «سازمان تروریستی ادامه » خواهد یافت.
صالح العاروری، معاون سیاسی گروه افراطی حماس، روز شنبه گفت که تا در غزه آتش‌بس اعلام نشود، این گروه دیگر هیچ گروگانی را مبادله نخواهد کرد.

به گزارش رویترز به نقل از العاروری، این گروه دیگر هیچ زن و کودک اسرائیلی در اختیار ندارد، و گروگان‌هایی که مانده‌اند یا سرباز اسرائیلی‌اند یا مردانی که پیشتر در ارتش اسرائیل خدمت کرده‌اند.

اسرائیل این گفته حماس را ادعایی کذب می‌داند.

صالح العاروری با تاکید بر این که تصمیم حماس «نهایی است» گفت که تا آتش‌بس برقرار نشود و تمام زندانی‌های فلسطینی آزاد نشوند، دیگر هیچ گروگانی آزاد نخواهد شد.

ساعتی پس از آن که اسرائیل مذاکره‌کنندگان خود را از قطر فراخواند و اعلام کرد که مذاکره برای ادامه آتش‌بس به «بن‌بست رسیده»، یک سخنگوی گروه افراطی حماس دولت اسرائیل را مسئول پایان مذاکرات و عدم ادامه تبادل زندانی میان دو طرف اعلام کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان بدون اشاره به نام این سخنگو از قول او نوشت که اسرائیل «از پیش تصمیم گرفته بود که به تهاجم جنایت‌بار خود بازگردد».

به گفته این مقام حماس، پیشنهاد تبادل زندانی و بازگرداندن جسد گروگان‌هایی که جان باخته‌اند از طرف این گروه افراطی به اسرائیل داده شده، اما دولت بنیامین نتانیاهو اصلا این پیشنهادات را لحاظ نکرده است.

ساعتی پیشتر دولت اسرائیل با تاکید بر این که حماس در پی آتش‌بس نیست گروه مذاکره‌کنندگان خود را از دوحه،‌ پایتخت قطر، فراخوانده بود.

همزمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در عین حال که اتهام اسرائیل را تایید کرده، تاکید کرد که دولت جو بایدن به تلاش برای رسیدن به آتش‌بس‌ پایدار ادامه خواهد داد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تاکید بر «حق اسرائیل به دفاع از خود» در جنگ با گروه افراطی حماس، خاطرنشان کرد که باید به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه احترام گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم هریس در اشاره به آمار بالای مرگ غیرنظامیان در غزه این نکته را گوشزد کرده است.

کامالا هریس گفت: «همه می‌خواهیم این نزاع هر چه زودتر به پایان برسد، و امنیت اسرائیل و امنیت مردم فلسطین تضمین شود. باید بر سرعت تلاش خود برای رسیدن به صلحی پایدار بیفزاییم.»

پاسخ اسرائیل به حمله مرگبار حماس در روز ۱۵ مهرماه که جان ۱۲۰۰ اسرائیلی غیرنظامی را گرفت، تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار کشته در غزه بر جای گذاشته است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان شامگاه شنبه خبر داد که حمله اسرائیل به ساختمانی چند طبقه در اردوگاه جبالیه در شمال غزه به نگرانی از «مرگ ده‌ها نفر» دامن زده است.

انفجار در این ساختمان پس از آن رخ داده است که ارتش اسرائیل اعلام کرد مردم باید این منطقه را «فورا تخلیه کنند».

سی‌ان‌ان به نقل از یک روزنامه‌نگار آزاد در غزه نوشته است که ساختمان هدف حمله محل اسکان بیش از صد آواره اهل غزه بوده است. جبالیه بزرگ‌ترین اردوگاه آوارگان در غزه است.

در پی پایان وقفه بشردوستانه در درگیری اسرائیل و گروه افراطی حماس، ارتش اسرائیل بلافاصله حملات خود به غزه را از سر گرفت. ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که از صبح جمعه تاکنون بیش از ۴۰۰ حمله انجام داده است.

یک زن جوان در شهر آتلانتا روز جمعه «در حالی که پرچم فلسطین را دور خود پیچیده بود» خود را در برابر ساختمان کنسولگری اسرائیل در این شهر به آتش کشید.

پلیس آتلانتا در ایالت جورجیا اقدام این زن جوان را «احتمالا اعتراض سیاسی» توصیف کرده است.

این اقدام زن «معترض» را با سوختگی شدید و با حالی وخیم و نگهبان ساختمان را با سوختگی جزئی روانه بیمارستان کرد. به گزارش رسانه‌های محلی، نگهبان تلاش کرده بود مانع این اقدام شود.

در پی حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل که به مرگ ۱۲۰۰ غیرنظامی منجر شد و متعاقب آن حمله اسرائیل به غزه که تاکنون دست‌کم ۱۵ هزار کشته از میان مردم این باریکه بر جای گذاشته، در ایالات متحده نیز همچون دیگر کشورها اعتراضات فراوانی به راه افتاده است: هم از طرف حامیان فلسطینی‌ها و هم از سوی طرفداران اسرائیل.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز شنبه هشدار داد هدف‌گذاری اسرائیل برای نابودی کامل گروه افراطی حماس می‌تواند خطر یک دهه جنگ را به همراه داشته باشد.

او در یک نشست خبری در حاشیه کنفرانس جهانی کاپ ۲۸ درباره تغییرات اقلیمی گفت تلاش برای «نابودی کامل حماس» می‌تواند به معنای «جنگی باشد که ده سال طول می‌کشد.»

او افزود که باید درباره این هدف «شفاف‌سازی» شود و در عین حال خواستار تشدید تلاش‌ها برای ایجاد یک «آتش‌بس پایدار» بین حماس و اسرائیل شد تا به گفته او همه گروگان‌های در بند حماس آزاد شوند و کمک‌های لازم بیشتری وارد نوار غزه شود.

به دنبال حمله روز ۱۵ مهر حماس به خاک اسرائیل که باعث کشته شدن ۱۲۰۰ تن و به گروگان گرفتن ۲۴۰ نفر از شهروندان اسرائیلی و خارجی شد، مقام‌های ارشد اسرائیل بارها به قصد خود برای نابودن کردن کامل این گروه اشاره کرده‌اند.

حماس که از طرف آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود، در مدت وقفه بشردوستانه در جنگ با اسرائیل شماری از گروگان‌ها را آزاد کرد.

این وقفه روز جمعه به پایان رسید و عملیات نظامی ارتش اسرائیل در نوار غزه بلافاصله از سر گرفته شد.

در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری رویترز در مورد تماس‌های محرمانه هیئت موساد در قطر برای ادامه معامله تبادل میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل بعدازظهر شنبه ۱۱ آذر در بیانیه‌ای اعلام کرد «در پی بن‌بست در مذاکرات، با دستور نخست‌وزیر، داوید برنئا، رئیس موساد دستور داد تیم موساد از دوحه به کشور بازگردد».

این بیانیه افزوده که «سازمان تروریستی حماس تعهدات خود را در معامله که شامل آزادی همه کودکان و زنان (ربوده شده) بر اساس فهرست و تأیید خود این گروه بود، انجام نداد».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ دسامبر ۲۰۲۳