آمریکا رژیم ایران را به حمله به سه کشتی تجاری متهم کرد

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، اعلام کرد گروه یمنی حوثی‌ها که تحت حمایت ایران است، روز یکشنبه به «سه شناور تجاری» در آب‌های جنوب دریای سرخ حمله کرد که با مداخله یک ناو آمریکایی مواجه شد.

بیانیه سنتکام که بامداد دوشنبه منتشر شد، هرچند می‌گوید که باور دارد این حملات را حوثی‌ها انجام داده‌اند، اما این اقدام «به شکل کامل توسط ایران امکان‌پذیر شده است».

این بیانیه می‌گوید ناو «یواس‌اس کارنی» به درخواست‌های کمک این سه کشتی تجاری که مرتبط با ۱۴ کشور هستند، پاسخ داد و به آنها کمک کرد.

بر اساس این گزارش، ابتدا در ساعت ۹ صبح به وقت صنعا، پایتخت یمن، از بخش در اختیار حوثی‌ها در این کشور، یک «موشک بالستیک ضد کشتی» به سمت کشتی «یونیتی اکسپلورر» شلیک شد که در نزدیکی آن فرود آمد.

سنتکام در ادامه گفته است حدود سه ساعت بعد، ناو آمریکایی یک پهپاد به‌پاخاسته از طرف حوثی‌ها را سرنگون کرد و یادآوری کرده هدف قطعی این پرنده ناشناس مشخص نبود و نمی‌توان تأیید کرد که «یواس‌اس کارنی» هدف این حمله پهپادی بوده است.

در ادامه این گزارش آمده که حوالی ساعت ۱۲:۳۵ روز یکشنبه کشتی «یونیتی اکسپلورر» اعلام کرد مورد اصابت یک موشک از طرف حوثی‌ها قرار گرفته و کمی بعد پهپادی هم به آن حمله کرد.

این گزارش خسارت وارد آمده به این کشتی تجاری را که متعلق به بریتانیا است و با پرچم باهاماس حرکت می‌کرد، «جزئی» توصیف کرده است.

سنتکام می‌گوید در بعدازظهر یکشنبه کشتی تجاری «نامبر ناین» مورد اصابت موشکی شلیک‌شده از بخش تحت کنترل حوثی‌ها در یمن قرار گرفت اما با وجود خسارت وارد آمده، تلفاتی در پی نداشت.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا نام کشتی سوم مورد حمله قرار گرفته را «سوفی ۲» اعلام کرده که با پرچم پاناما در مسیر بین‌المللی در دربای سرخ در حرکت بوده و دچار خسارت مهمی نشده است.

سنتکام این حملات را «تهدید مستقیم علیه تجارت بین‌المللی و امنیت دریایی» دانسته و گفته که جان خدمه این کشتی‌ها از چندین کشور را به خطر انداخته بود و به همیت دلیل آمریکا همه گزینه‌های مناسب برای پاسخ به این اقدام را در نظر خواهد گرفت.

پنتاگون عصرگاه یکشنبه اعلام کرده بود از گزارش‌ها درباره حمله به ناو «یو‌اس‌اس کارنی» و چند کشتی تجاری دیگر در دریای سرخ آگاه است و درباره این موضوع اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل ساعتی بعد اعلام کرد دو کشتی مورد حمله قرار گرفته هیچ ربطی به کشور اسرائیل نداشته‌اند.

بریتانیا ایران را مسئول حمله‌های حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری دانست

دولت بریتانیا در بیانیه‌ای حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که دولت بریتانیا «متعهد به امنیت کشتی‌رانی در منطقه است» چون این آب‌ها برای تجارت اهمیت حیاتی دارند که نشانه ضرورت حضور نیروی دریایی بریتانیا در آنجاست.

بیانیه همچنین ایران را به «حمایت نظامی و سیاسی طولانی‌مدت از شبه‌نظامیان حوثی» متهم کرده و تهران را «مسئول اقدامات گروه‌های نیابتی و شرکایش» دانسته است.

حوثی‌ها دیروز در بیانیه‌ای گفتند که دو کشتی «اسرائیلی» را در تنگه بااب‌المندب هدف قرار داده‌اند؛ اما ارتش اسرائیل تاکید کرد که این دو کشتی هیچ ارتباطی با این کشور نداشته‌اند.

تهران حمایت و دخالت در عملیات حوثی‌ها در دریای سرخ را تکذیب می‌کند و آن را «خودجوش» می‌خواند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، امروز سنتکام، ستاد فرماندهی نیروهای آمریکا در خاورمیانه، را «تروریستی» خواند و گفت:

«ادعاهای آنها بی‌سند و مدرک است و قابلیت راستی‌آزمایی ندارد. از منظر ایران این ادعاها فاقد ارزش پاسخگویی است.»

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۵ دسامبر ۲۰۲۳