زهره سرو زندانی سیاسی در زندان اقدام به خودکشی کرد

براساس گزارش سایت حقوق‌بشری «هرانا»، «زهره سرو»، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، از طریق بلعیدن قرص، دست به خودکشی‌ زده و پس از اعزام به بیمارستان لقمان و دریافت خدمات درمانی، به زندان بازگردانده شده است.

زهره سرو که از روز ۲آذر۱۴۰۲ در بند زنان زندان اوین در اعتراض به «تداوم پرونده‌سازی، جلوگیری از آزادی مشروط یا مرخصی، و محرومیت از حق درمان» خود، دست به اعتصاب غذا زده بود، در نهایت در پی بی‌توجهی مقامات زندان به شرایط خود، روز چهارشنبه۲۲آذر، اقدام به خودکشی کرد.

تلویزیون «صدای آمریکا» به نقل از یک منبع آگاه نوشته است که این زندانی سیاسی، در پی رد «پیشنهاد همکاری» با سپاه و سپس «تهدید» مقامات سپاه، با خوردن تعدادی قرص اقدام به خودکشی کرده است.

به گفته این فرد آگاه، روز سه‌شنبه۲۱آذر سال جاری، حوالی ساعت چهار بعدازظهر، شماری از مقامات «سپاه در دفتر حفاظت» زندان، به زهره سرو «پیشنهاد همکاری داده‌اند و بعد که او قبول نکرده، تهدیدش کرده‌اند که کلیه پرونده‌هایی که منع تعقیب خورده را به جریان می‌اندازیم.»

فشار روانی وارد شده به این زندانی سیاسی موجب شده که او با بلعیدن نزدیک به ۳۰ قرص آلپرازولام دست به خودکشی بزند، اما شامگاه سه‌شنبه مقامات زندان او را به «بیمارستان لقمان» منتقل کرده و بعد از «شست‌و‌شو معده»، او را به زندان بازگردانده‌اند.

بی‌توجهی مقامات قضایی و سازمان زندان‌ها به وضعیت این زندانی سیاسی درحالی‌ست که نهادهای حقوق‌بشری پیش‌از‌این، بارها از جان‌باختن برخی زندانیان در ایران ناشی از محرومیت از حق درمان و یا در پی اعتصاب غذا، خبر داده‌اند.

زهره سرو تا سال ۱۳۹۸ با نام مستعار «ماه فر» در فضای مجازی فعالیت داشت. او فروردین۱۴۰۰ بعد از تحمل ۱۵ ماه زندان و اجرای حکم ۷۴ ضربه شلاق از زندان آزاد شد، اما مجددا در مهر۱۴۰۰ به‌اتهام مشارکت در کمپین «رای‌بی‌رای»، به شش سال زندان محکوم شد.

او پیش‌از این با انتشار نامه‌ای اعلام کرده بود که شرط پذیرش پایان اعتصاب غذای او، «پذیرش درخواستش برای آزادی مشروط» است و صراحتا عنوان کرده بود که مقامات زندان عامدانه مانع بهره‌مندی او از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان می‌شوند.

این زندانی سیاسی در این نامه نوشته بود «با‌توجه به وخامت وضعیت زانویم که در مدارک پزشکی نیز مشهود است و به جهت وجود کیست و توده در سینه و نیاز به درمان فوری و با‌توجه به شرایط مادرم، درخواست آزادی مشروط داده‌ام.»

روز ۱۳آذر سال جاری نیز «سپیده قلیان» و «محبوبه رضایی»، دو زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین با انتشار نامه‌ای نسبت به وخامت حال زهره سرو، هشدار داده و نوشتند که «شاهد ذره ذره آب شدن» او هستند. آن‌ها زهره سرو را قربانی «فساد عریان قوه قضاییه» دانسته و نوشته بودند: «با نفوذ افسارگسیخته سپاه پاسداران در دستگاه قضا، طی تمام مراحل بازپرسی و دادگاه اجازه دسترسی وکیل و خود زهره سرو به پرونده داده نشده است و بدون هیچ مصداقی از اجتماع و تبانی، قاضی افشار به دستور بازجو حکم شش سال و نیم حبس را برای او صادر کرده است.»

زهره سرو متولد ۱۳۵۶ و فارغ‌التحصیل رشته مدیریت بازرگانی است.

او در اردیبهشت سال جاری، همراه با «گلرخ ایرایی»، «نسرین جوادی»، «سپیده قلیان»، «بهاره هدایت» و «نرگس محمدی»، پنج تن دیگر از زنان زندانی سیاسی در اوین، با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به موج اعدام‌ها در ایران اعتراض کرد.

شاهزاده «رضا پهلوی» با اشاره به خبر اقدام به خودکشی زهره سرو، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «مسئولیت هر اتفاقی که برای زهره سرو بیافتد، با جمهوری اسلامی و شخص علی خامنه‌ای است.»

او از این زندانی سیاسی خواست به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳