بمباران غزه در آستانه سفر مشاور کاخ سفید به بیت‌المقدس؛ مقام‌های فلسطینی: دست‌کم ۱۹ نفر کشته شدند

کاخ سفید اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در عربستان سعودی دیدار کرد تا درباره تلاش‌ها برای ایجاد صلح پایدار بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها گفتگو کند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنها همچنین در مورد اقدام‌های بشردوستانه در غزه، از جمله چگونگی افزایش جریان کمک‌های حیاتی به فلسطینی‌ها و همچنین طیف وسیعی از مسائل دوجانبه بحث و گفتگو کردند.

آقای سالیوان روز پنجشنبه به اسرائیل سفر می‌کند و در روزهای پنجشنبه و جمعه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه جنگی اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

اسرائیل روز پنجشنبه و در آستانه سفر مشاور کاخ سفید به بیت‌المقدس (اورشلیم) بار دیگر غزه را بمباران کرد. مقام‌های بهداشتی نوار غزه اعلام کردند که حملات هوایی بامداد پنجشنبه اسرائیل دست کم ۱۹ کشته برجای گذاشت.

پیش از ورود جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نشانه‌های اختلاف فزاینده‌ای بین اسرائیل و نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده، پدیدار شده است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، «بمباران بی رویه» غزه توسط اسرائیل را عامل از دست دادن حمایت جهانی از جنگ این رژیم علیه حماس دانست. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به درخواست‌های روزافزون بین المللی برای آتش‌بس، گفت: «ما تا نابودی حماس ادامه می دهیم.»

آژانس امدادرسانی سازمان ملل در سرزمین‌های فلسطینی اعلام کرد که تقریبا نیمی از جمعیت نزدیک به ۱.۹ میلیون نفری غزه اکنون در رفح در جنوب غزه ساکن هستند.

رفح با برپایی صدها چادر به یک کمپ وسیع برای آوارگان تبدیل شده است.

سازمان ملل هشدار داد که گسترش بیماری‌ها از جمله مننژیت، یرقان و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در میان آوارگان تشدید شده است.

یک منبع آگاه در گفتگو با شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان تایید کرد که اسرائیل سفر برنامه‌ریزی شده رئیس سرویس اطلاعات خارجی خود را به قطر که قرار بود با هدف از سرگیری مذاکرات برای آزادسازی گروگان‌ها انجام شود، لغو کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل اولین بار روز چهارشنبه گزارش داد که کابینه جنگی اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، این سفر را لغو کرده و مقامات ارشد اسرائیلی برای از سرگیری مذاکرات برای برقراری وقفه بشردوستانه به شرط آزادسازی گروگان‌های در بند حماس به قطر نخواهند رفت.

برگرفته ای از سایت یورونیوز به زبان فارسی، ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳