حمله مسلحانه به مقر فرماندهی انتظامی راسک در سیستان و بلوچستان

گروه مسلح جیش العدل با انتشار بیانیه‌ای در کانال تلگرامی منتسب به خود اعلام کرد نیروهایش در «گردان استراتژیک فدائیان عدل الهی» ساعت دو بامداد جمعه ۲۴ آذر، به مقر فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان راسک حمله کرده‌اند.

این گروه مسلح با گذشت حدود ۳ ساعت از آغاز حمله، (تا لحظه تنظیم این خبر) اعلام کرد درگیری همچنان ادامه دارد و انتشار «جزئیات تکمیلی» حمله نظامی خود را به پایان این درگیری موکول کرد.

کمپین فعالین بلوچ نیز ساعت ۴ بامداد روز جمعه، در صفحه خود در «ایکس» اعلام کرد «با گذشت ساعت‌ها درگیری و شنیده شدن صدای انفجار و تیر‌اندازی، گزارش‌ها حاکی از تداوم حمله به قرارگاه فرماندهی فراجا در شهرستان راسک تا این لحظه است.»

نیروهای گروه مسلح «جیش‌العدل»، ۱۷ تیرماه گذشته نیز به کلانتری ۱۶ زاهدان حمله کردند.

مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در واکنش به این حمله مسلحانه و درگیری‌های صورت گرفته اطراف «کلانتری ۱۶» این شهر، گفت که نسبت به این حمله مسلحانه «نگران» است و آن را محکوم کرد.

او همچنین «نگرانی و برائت خویش» را از هر نوع «خشونت و حمله مسلحانه» و هر حرکتی که باعث ناامنی باشد اعلام کرد و افزود راه ما پیگیری مشکلات جامعه از طریق «مذاکره و انتقاد سازنده» است و بر حفظ «تمامیت ارضی و امنیت کشور» تاکید می‌کنیم.

گروه جیش‌العدل (که پیش‌تر با نام جندالله شناخته می‌شد) در تاریخ ۴ نوامبر ۲۰۱۰ به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شد. این گروه از زمان تأسیس خود در سال ۲۰۰۳، در حملات متعددی شرکت کرده و منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان و مقامات دولتی ایران شده است.

اهداف اعلام‌شده این گروه، تأمین شناسایی حقوق فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بلوچ‌ها از سوی دولت ایران و افزایش آگاهی نسبت به وضعیت دشوار مردم بلوچ است. این گروه در سال ۲۰۱۲ نام خود را به جیش‌العدل تغییر داد و از آن زمان تاکنون مسئولیت حملاتی را با این نام بر عهده گرفته است.

عبدالمالک ریگی؛رهبر پیشین گروه جندالله بود که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت مسلحانه می‌کرد. ریگی در اسفند ۱۳۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و پس از آن گروه جندالله، محمدظاهر بلوچ را به عنوان جانشین وی معرفی کرد.

ریگی که به محاربه و فساد فی‌الارض محکوم شده بود، در بامداد ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ با طناب دار اعدام شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳