سفر هنیه به قاهره در پی پیشنهاد جدید نتانیاهو؛ رای‌گیری قطعنامه شورای امنیت به تعویق افتاد

رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات نظامی و امنیتی این کشور گزارش دادند که محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی گروه افراطی حماس، برخلاف تمامی تصورات و گزارش‌ها در اسرائیل و جهان، «سالم است، به روی پای خود حرکت می‌کند و تنها نقصی که در او دیده می‌شود، لنگی پا است که بسیار جزئی است».

اسرائیل در طول دهه‌های گذشته بارها طرح‌هایی را برای از بین بردن محمد ضیف عملی کرده بود. کارمی گیلون، یکی از رؤسای پیشین سازمان امنیت داخلی اسرائیل حدود دو دهه پیش گفته بود که محمد ضیف معلول شده است.

رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌های دو دهه اخیر خود محمد ضیف را فردی که از دست و پا محروم شده، نور چشمانش را از دست داده و به‌شدت از معلولیت‌ رنج می‌برد، توصیف می‌کردند.

اما به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه تصاویر و فیلم‌هایی که از ساختمان‌های محاصره شده حماس در غزه به دست ارتش اسرائیل افتاده، نشان می‌دهد که محمد ضیف کاملا سالم است، به روی دو پای خود حرکت می‌کند و تنها «گاهی پایش کمی می‌لنگد».

آخرین صوت منتشره از محمد ضیف در روز ۱۵ مهر بود که او در پی حمله هزاران تن از اعضای حماس به خاک اسرائیل، نام عملیات «طوفان الاقصی» را اعلام کرد.

ارتش اسرائیل هفته گذشته برای یافتن او جایزه نقدی صد هزار دلاری تعیین کرد. به گفته شبکه کان، تعیین این مبلغ «اندک» جایزه نقدی، اقدامی روانی برای تحقیر فرمانده شاخه نظامی حماس بود.

دو شرکت فلسطینی جوال Jawwal و اُرِدو Oredo که در تأمین خطوط و ارتباط اینترنتی غزه نقش دارند، از بامداد چهارشنبه، ۲۹ آذر، گزارش می‌دهند که خدمات اینترنت در سراسر غزه «به طور کامل قطع شده است».

تأمین اینترنت در این باریکه مانند بخش بزرگ دیگری از نیازهای مردم غزه نظیر آب، برق و سوخت در دست دولت اسرائیل است.

خبرگزاری رویترز از قاهره گزارش داد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس، صبح چهارشنبه، ۲۹ آذر، وارد پایتخت مصر شد تا با مقامات ارشد این کشور در خصوص «تحولات در جنگ اسرائیل درغزه» رایزنی کند.

همزمان به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، نظر به قطع ارتباط سران ارشد حماس در خارج از غزه با یحیی سنوار، رهبر داخلی حماس در غزه، که به گفته ارتش اسرائیل احتمالا در شبکه‌های تونلی زیرزمینی غزه پنهان شده، اسماعیل هنیه زیر فشار سران قطر برای دخالت در مذاکرات وارد عمل شده است.

رؤسای موساد و سی‌آی‌ای در روزهای اخیر با نخست‌وزیر قطر در لهستان دیدار کرده و کوشش برای دستیابی به یک توافق جدید میان اسرائیل و حماس را آغاز کردند تا در برابر وقفه در عملیات جنگی اسرائیل در غزه، تبادل گروگان و زندانی صورت بگیرد.

ساعاتی پیش از ورود اسماعیل هنیه به قاهره، او در دوحه در قطر با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

این ظاهرا پنجمین دیدار میان این دو از آغاز جنگ جاری در منطقه بود. چهار دیدار در دوحه و یک دیدار نیز در جریان سفر هنیه به تهران در هفته‌های نخست جنگ برگزار شده بود.

خبرگزاری فرانسه در روز چهارشنبه، ۲۹ آذر، به نقل از یک منبع نزدیک به حماس گزارش داد که اسماعیل هنیه در رأس یک «هیئت بلندپایه» به مصر سفر می‌کند تا با رئیس سازمان اطلاعاتی و سایر مقام‌های این کشور درباره «پایان جنگ برای رسیدن به توافقی درباره آزادی زندانیان» مذاکره کند.

بنیامین نتانیاهو، نحست‌وزیر اسرائیل، تأیید کرده بود که رئیس موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه این کشور، برای مذاکره درباره توافق احتمالی با حماس برای آزادی گروگان‌های در بند این گروه به دو کشور سفر کرده بود.

در همین زمینه دو مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه دیگر روز سه‌شنبه به آکسیوس گفتند اسرائیل پیشنهاد وقفه یک هفته‌ای در جنگ غزه را به عنوان بخشی از یک توافق جدید برای آزاد کردن ده‌ها گروگان ارائه کرده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، بامداد چهارشنبه در دوحه پایتخت قطر با اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، دیدار کرد.

رسانه‌های ایران می‌گویند حسین امیرعبداللهیان برای رایزنی دوجانبه با مقامات قطر و بررسی تحولات منطقه از جمله جنگ غزه به دوحه سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، اسماعیل هنیه درباره دیدار خود با حسین امیرعبداللهیان گفت٬ در این دیدار آخرین تحولات جنگ در غزه، اقدامات انسان دوستانه و اقدامات سیاسی در این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

طبق این گزارش، این چهارمین سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به دوحه از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال جاری است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه ۲۸ آذرماه گفت که اسرائیل در جنگ جاری خود علیه گروه افراطی حماس، با چالش‌های منحصر به فردی دست و پنجه نرم می‌کند.

اولیویا دالتون، معاون سخنگوی کاخ سفید می‌گوید، جو بایدن در سخنرانی خود تصریح کرد، اسرائیل باید بین نیروهای حماس و مردم فلسطین تمایز قائل شود.

طبق این گزارش، رئیس جمهور آمریکا از اسرائیل خواسته است که برای کاهش تلفات غیر نظامیان در عملیات نظامی خود در غزه تلاش کند.

جو بایدن اضافه کرده است: «ما در حال گفت‌وگو با اسرائیل و شرکای عرب خود درباره آینده سیاسی مردم فلسطین و راه حل تاسیس دو کشور با تضمین امنیت اسرائیل هستیم، وضعیتی که اسرائیل از صلح و روابط عادی با همسایگان عرب برخوردار است».

رئیس جمهور آمریکا باردیگر تاکید کرد: «یکی از دلایلی که حماس در [هفتم اکتبر دست] به این حرکت زد این بود که من در حال کار نزدیک با عربستان برای به رسمیت شناختن رسمی اسرائیل بودم».
گردان‌های قدس، شاخه مسلح جنبش جهاد اسلامی فلسطین، روز سه‌شنبه در شبکه تلگرام ویدئویی از دو گروگان اسرائیلی خود در غزه منتشر کرد که در آن درخواست آزادی می‌کنند.

این دو گروگان مرد که خود را گادی موسی و الاد کتزیر معرفی کردند در این ویدیوی کوتاه خواستار افزایش رایزنی‌ها و تلاش‌ها برای آزادی خود شدند تا بتوانند به خانواده‌هایشان بپیوندند.

گادی موسی در حالی که در پس زمینه‌ای ساده رو به دوربین نگاه می‌کند، گفت: «ما هر دقیقه یک بار می‌میریم. شرایطی که در آن به‌سرمی‌بریم غیرقابل تحمل است.» بررسی تصاویر این دو گروگان نشان می‌دهد که طی این مدت دچار کاهش وزن شده‌اند.

موسی یک کشاورز با حدود ۷۹ سال سن است که در جریان حملات روز هفتم اکتبر گروه حماس حملات به جنوب اسرائیل به گروگان گرفته شد. کتزیر ۴۷ ساله نیز به همراه مادرش در یک کیبوتص بود که به اسارت درآمدند، اگرچه مادرش بعدها آزاد شد. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که حماس پدر الاد کتزیر را کشته است.

روز دوشنبه، حماس ویدئوی کوتاهی را منتشر کرد که در آن سه گروگان دیگر اسرائیلی را نشان می‌داد. این ویدیو خشم اسرائیل را برانگیخت و آن را سند «جنایت و تروریسم» حماس نامید.

وزارت خارجه بریتانیا بامداد چهارشنبه اعلام کرد که دیوید کامرون، وزیر خارجه این کشور، در تلاش برای برقراری آتش‌بس پایدار و وقفه‌های انسان‌دوستانه بیشتر در جنگ غزه طی هفته جاری به اردن و مصر سفر می‌کند.

آقای کامرون در دومین سفر خود به منطقه با طارق احمد، معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه، همراه خواهد بود و تلاش می‌کند تا زمینه آزادی همه گروگان‌های اسرائیلی، افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه و پایان دادن به حملات راکتی حماس علیه اسرائیل را فراهم کند.

دیوید کامرون در اردن با ایمن صفدی، وزیر خارجه این کشور، دیدار خواهد کرد و در مصر نیز به منطقه العریش در نزدیکی مرز مصر و غزه خواهد رفت تا در جریان چگونگی ارسال کمک‌های بریتانیا به غزه قرار بگیرد.

روز یکشنبه، بریتانیا، اتحادیه اروپا و بیش از دوازده کشور متحد آنها از جمله استرالیا و کانادا، از اسرائیل خواستند تا گام‌های فوری و ملموسی برای مقابله با خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری اشغالی بردارد.

هفته گذشته نیز آقای کامرون اعلام کرد که شهرک‌نشینان اسرائیلی افراطی که مسئول خشونت‌ها علیه فلسطینی‌ها هستند، از ورود به بریتانیا منع خواهند شد.

دو مقام اسرائیلی و یک منبع آگاه دیگر سه‌شنبه به آکسیوس گفتند که اسرائیل پیشنهاد وقفه یک هفته‌ای در جنگ غزه به عنوان بخشی از یک توافق جدید برای آزاد کردن ده‌ها گروگان در دست حماس ارائه کرده است.

طبق این گزارش، اسرائیل این پیشنهاد را به مقام‌های قطری ارائه کرده‌ است. این نخستین پیشنهادی است که اسرائیل از زمان از سرگیری جنگ پس از وقفه یک هفته‌ای ارائه می‌کند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند این پیشنهاد نشان می‌دهد، که اسرائیل مصمم است مذاکرات جدی برای آزادی گروگان‌های بیشتر را از سر بگیرد به رغم این که حماس گفته است تا زمانی که درگیری‌ها ادامه دارد، مذاکرات را از سر نخواهد گرفت.

گزارش‌ها حاکی است حدود۱۳۰ شهروند اسرائیلی و خارجی همچنان در غزه گروگان هستند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت دستکم هشت آمریکایی از جمله گروگان‌های حماس هستند.

رئیس‌جمهور اسرائیل در همین روز از آمادگی این کشور برای دور جدیدی از وقفه در جنگ با گروه افراطی حماس به منظور آزادی گروگان‌های در بند این گروه و ورود کمک‌های بیشتر به نوار غزه خبر داد.

اسحاق هرتزوگ در جمع سفیران خارجی گفت: «اسرائیل برای یک وقفه بشردوستانه دیگر و کمک‌های امدادی بیشتر به منظور رسیدن به آزادی گروگان‌ها آماده است.»

گروه افراطی حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در جریان حمله بی‌سابقه و غافلگیرانه خود به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر بیش از ۲۴۰ نفر را از خاک این کشور ربوده و به نوار غزه بردند. در دور اول وقفه در جنگ غزه، بیش از یک صد تن از گروگان‌ها در ازای آزادی صدها فلسطینی توسط حماس آزاد شدند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۸ آذر، حول قطعنامه‌ پیشنهادی جهان عرب برای تسریع کمک‌رسانی مورد نیاز غزه، مذاکراتی فشرده انجام دادند تا بدین طریق بتوانند از وتویی دیگر از سوی آمریکا جلوگیری کنند.

انتظار می‌رفت رای‌گیری شورای امنیت برای این قطعنامه که از روز دوشنبه به تعویق افتاده است، تا ساعات اولیه بعدازظهر سه‌شنبه برگزار شود اما با درخواست آمریکا برای مهلت بیشتر، تا ساعات پایانی این روز به تعویق افتاد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا بعدازظهر سه‌شنبه گفت: «ما فعلا داریم روی مقوله‌های مطرح شده در این قطعنامه کار می‌کنیم.»

او افزود: «برای ما این موضوع اهمیت دارد که بقیه جهان متوجه شوند که خطر در چیست و حماس در روز هفتم اکتبر چه کرده است و اسرائیل چه حقی برای دفاع از خود مقابل آن تهدیدها دارد.»

در پیش‌نویس این قطعنامه که صبح دوشنبه روی میز مذاکره قرار گرفته بود، درخواستی برای «متارکه فوری و پایدار جنگ» مطرح شده بود اما این لحن در پیش‌نویس جدیدی که در ساعات اولیه روز سه‌شنبه در اختیار شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت، تعدیل شد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳