میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳؛کمیسیون مجلس دو درصد کاهش داد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ۲۹ آذر، خبر داد که این کمیسیون پیشنهاد کرده است تا حقوق و مزایای کارکنان دولت و حقوق بازنشستگان به میزان ۱۸ درصد افزایش یابد.

به گزارش وب سایت «دیده بان ایران»، محمدمهدی مفتح با اعلام این موضوع در جلسه علنی مجلس در هنگام قرائت گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت که این افزایش به صورت متوسط (نزولی پلکانی) جهت آنچه «رعایت عدالت»‌ نامید، پیش بینی شده است.

این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده است که خبرگزاری ایلنا روز ۲۵ آذر نوشته بود: «تورم روی محور ۴۵ درصد می‌چرخد.»

بازنشستگان ضمن اعتراض به شرایط معیشتی خود و خانواده‌های‌‌شان بارها خواستار افزایش حقوق خود شده‌اند. آرشیو
همچنین پیمان مولوی، اقتصاددان، روز ۲۵ آذر به وب‌سایت خبرآنلاین گفت که در سال آینده، «تورم در خوش‌بینانه حالت، در کانال ۳۵ تا ۴۰ درصد، و در سناریوی میانه، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد خواهد بود.»

افزایش ۱۸ درصدی حقوق و مزایای کارمندان دولت و حقوق بازنشستگان چهار روز پس از آن مطرح شد که داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود که میانگین افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده، ۱۸ درصد و ۲۰ درصد خواهد بود که به‌ صورت پلکانی اعمال خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود که اگر رشد متوسط ۱۸ درصد را با توسل به روش‌های تورمی افزایش دهیم، به ادعای او، به‌نفع مردم نخواهد بود و افزوده بود: «رشد پلکانی اثرات تورمی نخواهد داشت.»

در سالیان اخیر، مقام‌های دولت‌های جمهوری اسلامی بارها در توجیه مخالفت خود با افزایش حقوق و دستمزدها عنوان کرده‌اند که این اقدام اثرات تورمی به همراه خواهد داشت. این در شرایطی است که به اذعان علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون وزیر کار، «اثر تورمی افزایش دستمزد تنها ۳ تا ۵ درصد است.»

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳