تعویق دوباره رای‌گیری قطعنامه شورای امنیت؛ ارتش اسرائیل دستور تخلیه مناطق بیشتری در خان‌یونس را صادر کرد

همزمان با گزارش‌های ضد و نقیض در رسانه‌ها از میزان موفقیت قطر و مصر در میانجی‌گری بین اسرائیل و گروه افراطی حماس برای معامله‌ای دیگر با هدف مبادله زندانی، روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت نوشت که حماس اصرار دارد هر معامله آتی، شامل آزادی سه زندانی سرشناس فلسطینی باشد.

این روزنامه روز ۳۰ آذر نوشت حماس در حالی خواهان آزادی مروان برغوثی، عبدالله برغوثی و احمد سعدات است، که تنها عبدالله برغوثی عضو حماس بوده؛ گروهی که اسرائیل، آمریکا و اروپا آن را تشکل تروریستی شناخته‌اند ولی از جمله به حمایت‌های مالی، نظامی و معنوی جمهوری اسلامی ایران تکیه دارد.

عبدالله برغوثی از فرماندهان شاخه نظامی حماس در کرانه باختری بود که به جرم قتل ده‌ها اسرائیلی در دادگاه این کشور به ۶۷ بار حبس ابد محکوم شد. چنین حکمی در اسرائیل تا پیش از آن سابقه نداشت.

مروان برغوثی از مقامات ارشد شاخه نظامی جوانان جنبش فتح بود که به جرم طراحی قتل اسرائیلی‌ها به پنج بار حبس ابد به اضافه ۴۰ سال دیگر حبس محکوم شد و از دو دهه پیش در زندان اسرائیل است.

در جامعه فلسطینی از دیرباز از مروان برغوثی به عنوان فردی یاد می‌شود که ممکن است روزگاری رهبری تشکیلات خودگردان را به دست بگیرد.

احمد سعدات، دبیرکل «جبهه مردمی فلسطین» بود که به جرم طراحی قتل وزیر وقت گردشگری اسرائیل، رِحَوعام زئوی، محاکمه و به ۳۰ سال حبس محکوم شد. وزیر اسرائیلی یادشده که همواره بدون محافظ تردد می‌کرد، در سال ۲۰۰۱ در هتلی در شهر اورشلیم کشته شد. رحوعام زئوی پیش از ورود به سیاست، ده‌ها سال از فرماندهان ارشد ارتش بود.

اسرائیل در سال ۲۰۱۱ در معامله با حماس بر سر آزادی گیلعاد شالیط، اصرارهای حماس برای آزادی احمد سعدات را رد کرد.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، اصرار کنونی حماس به آزادی این افراد نشان می‌دهد که این گروه از هم‌اکنون به فردای پس از جنگ و رابطه میان خود با جنبش فتح و سایر جناح‌های فلسطینی فکر می‌کند.

محمد الاشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات فلسطینی و از اعضای ارشد جنبش فتح هفته گذشته با گفتن این‌که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در هدف خود که نابودی کلی حماس است موفق نخواهد شد، حماس را فراخواند با پذیرش شروط فتح، زیر چتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین قرار گیرد تا بتواند بخشی از اداره کرانه باختری، غزه و شرق اورشلیم در چارچوب یک کشور آتی برای فلسطینیان باشد.

حماس از آغاز برپایی خود در ۳۶ سال پیش رقیب و حریف جنبش فتح و سازمان آزادی‌بخش فلسطین بوده است.

روزنامه یدیعوت آحرونوت روز پنج‌شنبه، ۳۰ آذرماه، نوشت که هرچند تمامی بخش شمالی غزه هنوز از «تروریست‌ها» پاکسازی نشده و آن‌ها از تونل‌ها و ساختمان‌ها بیرون آمده و به سوی سربازان اسرائیلی حمله می‌برند، شواهد نشان می‌دهد که ارتش «بوی پایان جنگ» را استشمام کرده است.

روز پنج‌شنبه، هفتاد و ششمین روز از حمله هزاران تن از اعضای حماس به خاک اسرائیل است که با کشتن بیش از ۱۲۰۰ شهروند اسرائیل و سوزاندن و غارت ده‌ها شهرک در جنوب این کشور به اعلان جنگ از سوی ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس انجامید.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را گروهی تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

به نوشته ناحوم برنئا، گزارشگر پیش‌کسوت یدیعوت آحرونوت، گسترش عملیات زمینی ارتش در روزهای اخیر نشان می‌دهد که نظامیان سعی می‌کنند قبل از اعلام آتش‌بس به دستاوردهای بیشتری برسند و ارتش احتمالا به زودی فعالیت خود در این باریکه را کاهش خواهد داد.

آقای برنئا در مورد اظهارات بنیامین نتانیاهو در شامگاه چهارشنبه، ۲۹ آذر، که گفت «تا زمان حذف حماس و تا پیروزی» ما «جنگ را تا پایان ادامه خواهیم داد»، نوشت: «از نظر تاریخی ممکن است حق با او باشد؛ جنگ بین اسرائیل و سازمان‌های تروریستی جهادی در غزه ممکن است سال‌ها، حتی نسل‌ها، طول بکشد.»

بر اساس این مقاله، خانواده‌هایی که عزیزان‌شان در اسارت حماس در غزه هستند، اسرائیلی‌هایی که بستگان خود را در حمله روز ۱۵ مهر حماس از دست دادند، والدین اسرائیلی که فرزندان‌شان در میدان می‌جنگند، و تمامی اسرائیلی‌ها که جنگ زندگی‌شان را دگرگون کرده، باید اظهارات سیاستمداران کشورشان مانند گفته‌های بنیامین نتانیاهو در خصوص «ادامه جنگ تا پیروزی» را تنها تلاشی برای لاپوشانی وضعیت تاریک کنونی تلقی کنند.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، عملیات نظامی ارتش در بخش خان یونس در جنوب باریکه غزه احتمالا آخرین ایستگاه از تحرکات نظامی است که ارتش آن را «عملیات سخت» در جنگ می‌نامد و مراحل بعدی جنگ از این به بعد بسیار ساده‌تر خواهد بود.

این مقاله ارزیابی کرده که بخش بزرگی از صدها هزار نیروی ذخیره ارتش که از دو ماه و نیم پیش به صفوف خدمت در نظام پیوسته‌اند، در نیمه نخست ماه ژانویه از غزه خار شده و راهی خانه‌های خود شوند.

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه اعلام کرد که سه نیروی نظامی دیگر این کشور در عملیات در شمال نوار غزه کشته شدند. به این ترتیب شمار نیروهای نظامی اسرائیل از زمان آغاز حمله زمینی به نوار غزه به ۱۳۷ نفر رسید.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید دو سرباز نیز در جریان عملیات نظامی در شمال نوار غزه زخمی شدند.

طبق این گزارش پنج سرباز اسرائیلی دیگر هم در عملیات‌های نظامی در نقاط دیگر نوار غزه زخمی شدند.

سازمان ملل سازمان ملل می‌گوید اسرائیل دستور تخلیه مناطق بیشتری از خان یونس،‌ شهر اصلی جنوبی نوار غزه، را صادر کرده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید که اسرائیل نقشه‌های تازه‌ای را منتشر کرده است که مناطق جدیدی را برای تخلیه ساکنان آن نشان می‌دهد که حدود۲۰ درصد از شهر خان یونس را شامل می‌شود.

این نهاد سازمان ملل اضافه کرده است، قبل از شروع جنگ در ۱۵ مهرماه سال جاری، این منطقه بیش از ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت. اکنون این منطقه همچنین شامل ۳۲ اردوگاه است که بیش از ۱۴۰ هزار آواره شمال غزه در آنها اسکان داده شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که «عملیات زمینی، هوایی و دریایی علیه ده‌ها منطقه و زیرساخت‌های تروریستی» در خان‌یونس انجام داد.
رای‌گیری بر سر قطعنامه پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه در شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه باردیگر به تعویق افتاد.

خوزه خاویر د لا گاسکا لوپز-دومینگز، سفیر اکوادور، که ریاست دوره‌ای شورا امنیت را بر عهده دارد، می‌گوید این شورا با ادامه مذاکرات موافقت کرده است تا فرصت بیشتری برای دیپلماسی فراهم شود.

او گفت رای‌گیری برای قطعنامه پیشنهادی به روز پنجشنبه (فردا) موکول شده است.

تلاش اعضای شورا امنیت برای یافتن زمینه مشترک در مورد این قطعنامه پیشنهادی ادامه دارد و تاکنون رای‌گیری بر سر این پیش‌نویس چند بار به تعویق افتاده است.

آمریکا، عضو دائم شورای امنیت دارای حق وتو و متحد اسرائیل، با استفاده از اصطلاح «آتش‌بس» در این پیش‌نویس مخالفت کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشتر گفته بود تا زمانی که حماس از بین نرود، آتش‌بسی در غزه برقرار نخواهد شد.

آمریکا و کشورهای اروپایی حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.
امانوئل مکرون، رئيس‌جمهور فرانسه چهارشنبه گفت که جنگ با تروریسم به این معنی نیست که غزه را با خاک یکسان و به غیر نظامیان حمله کنید.

رئیس جمهور فرانسه این اظهارات در خصوص پاسخ اسرائیل به حمله بی‌سابقه و غافلگیر کننده گروه افراطی حماس در ۱۵ مهرماه سال جاری مطرح کرد. اسرائیل در پاسخ به این حمله، دست به عملیات نظامی گسترده زمینی و هوایی علیه غزه زده است.

گروه افراطی حماس که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌شناسند، سال‌هاست از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار بوده، گرچه ایران دخالت در طراحی حملات اخیر این گروه به خاک اسرائیل را رد کرده است.

امانوئل مکرون در مصاحبه با شبکه پنج تلویزیون فرانسه گفت: «نمی‌توانیم اجازه دهیم این ایده ریشه‌ بزند که مبارزه مؤثر با تروریسم به معنی این است که غزه را با خاک یکسان یا بی‌مهابا به جمعیت غیرنظامی حمله کنید.»

رئیس‌جمهور فرانسه از اسرائیل خواست تا از این رویه خود در جنگ غزه دست بردارد، زیرا چنین پاسخی «متناسب نیست و همه جان‌ها به یک اندازه ارزش دارند و ما باید از آنها دفاع کنیم.»

امانوئل مکرون ضمن تاکید بر «حق اسرائیل برای دفاع از خود و مبارزه با تروریسم»، تصریح کرد که فرانسه خواستار حفاظت از غیرنظامیان و «وقفه انسان‌دوستانه منتهی به آتش‌بس» است.

ارتش اسرائیل می‌گوید شبکه‌ای از تونل‌ها را در غزه کشف کرده است که توسط رهبران گروه افراطی حماس، از جمله کسانی که در طراحی حملات ۱۵ مهر دست داشتند، استفاده می‌شد.

گروه افراطی حماس، مورد حمایت ایران، در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه تصاویری از یک شبکه بزرگ از تونل‌ها منتشر کرد که «مخفیگاه‌ها، دفاتر و آپارتمان‌های مسکونی متعلق به رهبران ارشد حماس را به هم متصل می‌کند».

پیتر لرنر، سخنگوی ارتش اسرائیل، می‌گوید این تونل‌ها که در اطراف میدان فلسطین شهر غزه حفاری شده است، توسط مقامات ارشد حماس از جمله اسماعیل هنیه، یحیی سنوار، محمد ضیف و دیگران برای هدایت عملیات‌ها استفاده می‌شد».

اسرائیل، یحیی سنوار رهبر حماس در غزه و محمد ضیف از مقامات نظامی ارشد حماس را به طراحی حملات ۱۵ مهر متهم کرده است.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفته است شبکه تونل‌های یاد شده از میدان فلسطین به بیمارستان‌های «رنتیسی» و «شفا» غزه نیز راه دارد.

اسرائیل حماس را متهم کرده است که به‌رغم تکذیب مکرر مقامات بیمارستانی و حماس، این گروه تروریستی یک مرکز فرماندهی زیر بیمارستان شفا را اداره می‌کرد.

حماس که در زمان عملیات نظامی اسرائیل در اطراف بیمارستان شفا، وجود تونل‌های زیرزمینی فرماندهی نظامی در زیر ساختمان این بیمارستان را بارها انکار کرده بود، اخیرا کشف این تونل‌ها توسط اسرائیل را «کم اهمیت» خوانده و گفته است: «این تونل قبلاً با موفقیت ماموریت خود را انجام داده است».

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید تا زمانی که گروه افراطی حماس «نابود» نشده است آتش‌بس در غزه برقرار نخواهد شد.

حماس از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه در اظهار نظری گفت: «کسانی که فکر می‌کنند ما جنگ را متوقف می‌کنیم از واقعیت بریده‌اند. ما جنگ را متوقف نخواهیم کرد تا زمانی که به همه اهدافی که برای خود تعیین کرده‌ایم دست پیدا کنیم: نابودی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و پایان تهدید از جانب غزه».

او افزود: «ما در حال حمله به حماس هستیم، با آتش- آتش جهنمی. در همه جا، حتی امروز. ما همچنین به همدستان آن‌ها در دور و نزدیک حمله می‌کنیم».

نخست‌وزیر اسرائیل تصریح کرد: «همه تروریست‌های حماس، از اول تا آخرشان، فناشدنی هستند. آن‌ها فقط دو گزینه دارند: تسلیم یا مرگ».

اسرائیل و گروه افراطی حماس در بیش از دو ماه گذشته درگیر جنگ شدیدی بوده‌اند که هزاران قربانی را برجا گذاشته است. این گروه روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل حمله کرد و علاوه بر کشتن حدود ۱۲۰۰ نفر، بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

ارتش اسرائیل از آن زمان به جز در یک دوره ۱۰ روزه، به‌طور مرتب نوار غزه را هدف حملات سنگین هوایی و عملیات زمینی خود قرار داده که به گفته وزارت بهداشت حماس، بیش از ۲۰ هزار کشته در طرف فلسطینی برجا گذاشته است.

رسانه‌های فلسطینی روز چهارشنبه گزارش دادند که ارتش اسرائیل منطقه جبالیا را هدف حملات سنگین هوایی قرار داده است. این در حالی است که ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه از کنترل کامل خود بر این منطقه در شمال این باریکه خبر داده بود.

براساس این گزارش، نظامیان اسرائیل هنوز وارد بخش‌هایی از شهر غزه نشده و همزمان مجبور هستند که برای تکمیل کنترل خود بر محله‌هایی مانند ریمال در این شهر، عملیات را دنبال کنند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد ۵۶ باب ساختمان را در محله شجاعیه، در شرق شهر غزه، ویران کرده است. ارتش این ساختمان‌ها را اماکنی توصیف کرده است که در روزهای اخیر محل درگیری‌های سخت و تن‌به‌تن بین نیروهای اسرائیلی و اعضای گروه افراطی حماس بوده است.

گروه حماس در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

نیروهای اسرائیلی در درگیری‌های شجاعیه متحمل تلفات نسبتا زیادی شدند و همچنین سه تن از گروگان‌های گریخته از دست حماس را «اشتباهی» در این محله هدف گلوله قرار داده و کشتند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که سه نظامی‌ خود را در شبانه‌روز اخیر در عملیات غزه از دست داده است. این سه نفر از نیروهای ذخیره بودند که مانند صدها هزار تن دیگر از مردان اسرائیلی، از آغاز جنگ به صفوف ارتش پیوسته بودند.

شمار کشته‌های اسرائیل از زمان ورود زمینی ارتش به غزه تا بامداد ۲۹ آذر به ۱۴۱ تن رسید که با احتساب ۳۲۵ کشته در روز نخست حمله حماس در ۱۵ مهر، جمع کل تلفات نظامی، نیروهای پلیس و کادر امنیتی اسرائیل به ۴۶۶ تن رسیده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک مرد فلسطینی وقتی که صبح چهارشنبه در صدد برآمد با خودرویی، گروهی از اسرائیلی‌ها را در شهرک «کریات اربع» در نزدیکی اورشلیم زیر بگیرد، از سوی نیروهای اسرائیلی «خنثی شد».

اصطلاح «خنثی شدن» در فضای امنیتی اسرائیل به مفهوم کشته شدن مهاجم است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش در این «تلاش تروریستی» آسیب ندیدند.

رسانه‌های فلسطینی مرد کشته‌شده را باصل محتسب، ۲۸ ساله، ساکن شهر حبرون (الخلیل) معرفی کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳