افزایش موارد کودک‌همسری در حاشیه‌ شهرهای بزرگ ایران

منصور فتحی، دانشیار مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از افزایش آمار ترک تحصیل کودکان و کودک‌همسری در حاشیه شهرهای بزرگ خبر داد.

منصور فتحی در نهمین کنگره انجمن روان‌شناسی ایران در مورد وضعیت حاشیه‌نشینان تصریح کرد: «از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای دختران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است و در این شش سال حدود پنج هزار طلاق برای این گروه سنی به ثبت رسیده است.»

فتحی مسئله فقر را اصلی‌ترین معضل مناطق حاشیه‌نشین دانست و گفت با درنظرگرفتن آمار دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده، روشن است حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در دهک اول تا پنجم قرار دارند.

به گفته این کارشناس مسائل اجتماعی، جمعیت اتباع افغانستان در مناطق حاشیه‌نشین نیز افزایش چشمگیر داشته که به تراکم جمعیتی و به‌تبع آن کاهش درآمد، شغل و افزایش معضلات اجتماعی کمک کرده است.

 به گفته کارشناسان، طی سال‌های اخیر پدیده فقر ترکیبی در مناطق حاشیه‌نشین روی داده است که به معنای ناکافی بودن امکانات فرهنگی، آموزشی و درمانی است.

این روند معضلاتی مانند اجبار به ترک تحصیل، کودکان کار و کودک‌همسری را در این مناطق افزایش داده است.

در روزهای اخیر اعدام سمیرا سبزیان، یکی از قربانیان کودک‌همسری در ایران، بار دیگر توجه فعالان حقوق زنان و حقوق‌دانان را به مسئله تبعات این موضوع جلب کرده است.

سمیرا سبزیان در ۱۵ سالگی ازدواج کرد و در  ۱۹ سالگی در شرایطی که دو فرزند داشت به قتل همسرش متهم شد و‌ پس از گذراندن نزدیک به ۱۰ سال حبس و با وجود تلاش فعالان حقوق بشری، در نهایت سحرگاه ۲۹ آذرماه اعدام شد.

۱۶ آبان‌ماه نیز رسانه‌های محلی استان سیستان و بلوچستان از قتل دختری ۱۶ ساله با شلیک گلوله به دست همسرش خبر دادند.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان ضمن تایید این خبر گفت این دختر ۱۶ ساله با سلاح کلت کمری در یکی از خیابان‌های زابل به قتل رسید و مشخص شده که قاتل همسر این دختر نوجوان بوده است.

رسانه‌های ایران مهرماه سال جاری نیز مدعی شدند تنها طی دو هفته نخست مهرماه دست‌کم هشت زن با انگیزه‌های مختلف در شهرهای مشهد، سردشت، خوی، اهواز، شیراز و محلات به قتل رسیده‌اند که در مواردی قربانی یا به علت تمرد از دستور خانواده مبنی بر ازدواج زیر سن قانونی یا پس از ازدواج زیر سن قانونی، به دست همسر، پدر و مردان خانواده با اتهامات ناموسی به قتل رسیده‌اند.

با وجود هشدار مکرر فعالان حقوق کودکان و زنان مبنی بر افزایش پدیده کودک‌همسری در برخی روستاها و شهرهای کوچک، آمارها حاکی از آن است که به دلیل گسترش جمعیت ساکن در حاشیه شهرهای بزرگ، پدیده کودک‌همسری تا درون کلان‌شهرهای ایران نیز کشیده شده است و دیگر نمی‌توان عوارض ناشی از این پدیده را به برخی شهرها و استان‌های کشور محدود دانست.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳