یک عضو هیئت‌مدیره استقلال هم خطیر را به جعل سند متهم کرد؛ مدیرعامل یا دلال؟

امیرحسین میراسماعیلی
خطیر که پرونده قبلی‌اش در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در جریان است و پس از دربی تهران نیز در سخنانی تند علیه ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، اتهام‌های واردشده به خودش را رد کرده بود، اکنون همراه با فرشید سمیعی، دیگر عضو هیئت‌مدیره استقلال، متهم شده که در ماجرای انعقاد قراردادی از طرف این باشگاه با فردی به‌عنوان موجر، امضا و اثر انگشت علیرضا خانی را جعل کرده‌ است.

در تصویر دادخواست خانی علیه خطیر و سمیعی دیده می‌شود که وکیل شاکی گفته است: «امضا و اثر انگشت منتسب به موکل غیرواقعی است و طبق بررسی و پیگیری‌های انجام‌شده توسط موکل، این اقدام با همکاری و هماهنگی دو شخص با نام‌های علی احمدی خطیر و فرشید هاشم سمیعی انجام شده است.»

علی خطیر پیش از انتخابش به‌عنوان مدیرعامل آبی‌های پایتخت در تابستان امسال، مدتی معاون باشگاه ورزشی استقلال بود. اما در ۲ شهریور ۱۳۹۹، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در حکمی خطیر را به‌دلیل «نقض قوانین و مقررات» از حضور در تمام عرصه‌های ورزشی و فعالیت فوتبال محروم کرد.

در ادامه نیز اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس وقت هیئت‌مدیره باشگاه استقلال، در مهر ۱۳۹۹ اسنادی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که بر اساس آن، علی خطیر به‌عنوان «دلال بازیکن و پورسانت‌بگیر» معرفی شده بود. براساس این اسناد و دست‌خط‌ها، میلاد باقری، مدافع سابق استقلال، افشا کرده است که علی خطیر در جریان انعقاد قرارداد این بازیکن با استقلال، از طریق شخصی به نام هومن صمیمی «پول زیرمیزی» گرفته است.

اما خطیر با نزدیک شدن به مهدی تاج، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال ایران، و همچنین با حمایت کامل خبرگزاری امنیتی فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، توانست حکم محرومیتش را تعلیق کند، مدتی روی صندلی معاونت اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال تکیه بزند، و سپس به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پرطرفدار استقلال انتخاب شود.

خطیر که پس از کودتای تاج و شماری از اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس برکنارشده فدراسیون فوتبال، از کاندیداهای اصلی در اختیار گرفتن سمت دبیرکلی این فدراسیون نیز محسوب می‌شد، در اردیبهشت ۱۳۹۹ از سوی محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی تبریز، متهم شد که در مقام وکیل، زنوزی را مجبور کرده است که برای دفاع از پرونده‌های این باشگاه در برابر شکایت دو بازیکن خارجی، قراردادی با «لودویچ دلشات»، وکیل مشهور فوتبال اروپا، امضا کند.

زنوزی گفته بود علی خطیر همراه با هوشنگ نصیرزاده در شکست‌های پیاپی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ایران در دادگاه‌های بین‌المللی، از جمله فیفا و «دادگاه حکمیت ورزش»، نقش داشته‌اند.

مالک تراکتورسازی افزود: «آقای خطیر! اگر اتفاقاتی که در زمان مذاکره با مربی ایتالیایی در فصل گذشته رخ داد و باعث شد قیمت این مربی در یک ساعت دو برابر بشود را بازگو کنم، دیگر آبرویی برای شما در این فوتبال نمی‌ماند.»

از سوی دیگر، در مرداد ۱۳۹۸، خبرآنلاین در گزارشی افشا کرد که علی خطیر تلاش کرده بود در انتقال بازیکن مورد نظر آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی وقت استقلال، «اعمال نظر و دخالت» کند. همچنین، وب‌سایت مدال نیز در آن زمان نوشت که استراماچونی شیفته بازی علی کریمی، هافبک سابق استقلال، بود، اما خطیر او را تهدید کرد که اگر کریمی در استقلال باشد، از این باشگاه خواهد رفت.

در همین حال، خبرگزاری تابناک در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ خبر داد که باشگاه النصر عربستان برای شکایت از باشگاه پرسپولیس به کنفدراسیون فوتبال آسیا، اطلاعاتش را از علی خطیر گرفته بود: «هواداران تیم النصر خبر از خط دادن علی خطیر به باشگاه النصر عربستان می‌دهند و به همین منظور از این مدیر سابق فوتبالی، که با حکم کمیته اخلاق محروم شده است، تشکر کرده‌اند.»

سوالی که شاید این روزها برای بسیاری از هواداران باشگاه استقلال تهران پیش آمده باشد این است که چگونه علی خطیر، با پرونده‌های متعدد مالی و کارنامه‌ای غیرقابل دفاع و پرابهام، به‌ سمت مدیرعامل این باشگاه انتخاب شده است تا این تیم را، که همراه با جواد نکونام به صدر جدول لیگ برتر فوتبال رسیده است، دچار حاشیه‌ها و بحرانی‌هایی تمام‌نشدنی کند؟

سوالی که یافتن پاسخ آن، با توجه به نقش پررنگ نیروهای سپاه پاسداران در ورزش و فوتبال ایران، البته چندان دشوار نیست.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳