همسر احمدرضا جلالی: مقامات قضایی گفته‌اند حکم اعدام به‌زودی اجرا می‌شود

ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که مقام‌هایی قضایی جمهوری اسلامی به صورت حضوری «مستقیم و غیرمستقیم چندین بار در زندان به آقای جلالی گفته‌اند به‌زودی حکم اعدام» او اجرا خواهد شد.

خبر اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی روز پنجشنبه، درست دو روز پس از تایید حکم حبس ابد حمید نوری، ملقب به «عباسی» در دادگاه تجدیدنظر سوئد اعلام شده است.

سال گذشته، چهاردهم اردیبهشت ماه، همزمان با آخرین جلسه دادگاه بدوی حمید نوری، که به اتهام دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ در سوئد محاکمه شد، مقام‌های قضایی ایران اعلام کردند که حکم اعدام احمدرضا جلالی تا پایان اردیبهشت ماه اجرا خواهد شد.

در آن زمان این پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی را به سلول انفرادی منتقل کردند که در نهایت بعد ازمدت‌ها و در نتیجه اعتصاب غذا به بند عمومی بازگردانده شد.

پرونده احمدرضا جلالی از موارد متعددی است که حکومت ایران متهم است که با اتهام‌های ساختگی سعی می‌کند از زندانیان برای فشار به دولت‌های غربی استفاده کند.

ویدا مهران‌نیا درباره وضعیت احمدرضا جلالی به بی‌بی‌سی گفت: «جمعه زمانی که من با ایشان تماس گرفتم گفتند که حتی از صبح مدام تلویزیون دوباره فیلم اعترافاتش را پخش می‌کند که متهم به جاسوسی برای اسرائیل شده و در این فیلم تاکید می‌کنند که سوئد حمید نوری را بازداشت کرده تا احمدرضا جلالی را آزاد کند.»

خانم مهران‌نیا از وضعیت همسرش به‌شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: «این‌ها هر سال دم کریمسمس برای ما کلی نگرانی و اضطراب درست می‌کنند.»

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، ۲۹ آذر همزمان با اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری با انتشار گزارشی تصویری بار دیگر با پخش «اعترافات» تلویزیونی احمدرضا جلالی، او را به جاسوسی برای اسرائیل متهم و دولت سوئد را هم به «گروگان‌گیری سیاسی جهت آزاد کردن احمدرضا جلالی» متهم کرد.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۳