آمریکا از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران ابراز نگرانی کرد

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه پنجم دی، گفت که ایالات متحده از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش تولید اورانیوم با غنای‌ بالا در ایران به شدت نگران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آدرین واتسون، اشاره کرد که تشدید تنش هسته‌ای ایران در هنگامی که گروه های نیابتی تحت حمایت جمهوری اسلامی به «فعالیت‌های خطرناک و بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه» از جمله حملات پهپادی و راکتی در عراق و سوریه ادامه می دهند و نیز تداوم حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در منطقه، نگران‌کننده‌ است.

ساعاتی قبل از آن، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به افزایش دوباره تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران هشدار داده بود.

آژانس اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی سرعت و میزان تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را بار دیگر افزایش داده است.

بر اساس بیانیه این نهاد بین المللی، مقدار غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران که به ۳ کیلوگرم در ماه کاهش‌ یافته بود، بار دیگر افزایش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌تایید کرده بود که ایران از پایان ماه نوامبر (۱۰ آذر) میزان هگزافلوورید اورانیوم ۶۰ درصدی تولید شده در دو سایت فردو و نطنز را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه افزایش داده است.

اورانیوم با غنای ۶۰ درصد نزدیک به درجه تسلیحاتی است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد، جمهوری اسلامی شرایط مشخص شده در توافق «برجام» را زیر پا گذاشته و غنی‌سازی ۶۰ درصدی «نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید تسلیحات» است و این برای کشوری که ادعا می‌کند برنامه تسلیحات هسته‌ای ندارد، هیچ توجیحی ندارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها است که درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی هشدار داده، و آمریکا و اتحادیه اروپا دولت و مقامات حکومت ایران را به دلیل پیشبرد برنامه مشکوک هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیومی که کاربرد تسلیحاتی دارد، تحریم کرده‌اند.

تهران می‌گوید برنامه هسته‌ای را تنها با هدف‌های صلح آمیز دنبال می‌کند، ادعایی که آژانس و شماری از کشورها در جهان همچنان به آن مظنون هستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۳