تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سال در ایران به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر رسید

امیرحسین بانکی پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تعداد دختران مجرد بالای ۳۰ سال در ایران را دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر و مجموع آمار پسران و دختران مجرد در کشور را چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «درباره افزوده‌شدن بر این گروه هدف نگرانی وجود دارد.»
افزایش تجرد دختران و پسران ایرانی یکی از عوامل کاهش نرخ تولد و جوانی جمعیت به‌شمار می‌رود. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۱۳۹۵ تعداد دختران مجرد بیش از ۱۵ سال در ایران پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، دختران مجرد بالای ۲۰ سال سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، دختران مجرد ۴۰ سال به بالا ۴۲۶ هزار نفر و دختران مجرد ۴۵ سال به بالا ۲۴۲ هزار نفر است.
آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ رسانه‌ها در گزارشی اعلام کردند، مسئله تجرد در دوره سالمندی یکی از بحران‌های پیش روی جامعه طی سه دهه آینده است. در این گزارش آمار سالمندان ایرانی ۹.۵ درصد جمعیت اعلام شد که با درنظرگرفتن ورود متولدین مجرد دهه پنجاه و دهه شصت این آمار به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد.
بررسی عوامل تجرد در میان متولدین دهه شصت حاکی از آن است که مشکلات اقتصادی، دشواری تامین هزینه‌های مسکن، ناامیدی از آینده و تمایل به زندگی مجردی به دلیل هراس از شکست در ازدواج، سبب شده در کنار افزایش آمار طلاق در میان متولدین دهه‌های ۴۰ و ۵۰ مسئله تجرد قطعی افراد بالای ۴۰ سال در ایران جدی‌تر شود.

شهلا کاظمی پور جمعیت‌شناس، دی‌ماه سال ۱۴۰۱ از افزایش آمار تجرد قطعی در میان زنان متولد دهه پنجاه به نسبت مردان خبر داد و عنوان کرد: «تجرد قطعی مردان متولد دهه ۵۰، دو درصد است و تجرد قطعی زنان متولد دهه پنجاه به نزدیک پنج درصد رسیده است.»
جامعه‌شناسان درباره پیامدهای رشد تجرد به منفی‌شدن نرخ رشد جمعیت اشاره می‌کنند. به باور جامعه‌شناسان تفکر غلط دولت‌ها و راهکارهای بی‌حاصل افزایش جمعیت سبب شده است، پدیده تجرد در زنان در آستانه ۴۰ سال، مورد واکاوی دقیق قرار نگرید و فقط بعد ازدواج و فرزندآوری آنها در طرح‌های حکومتی مورد توجه باشد.
مقام‌های عالی نظام همچون علی خامنه‌ای همواره بر اولویت مادر شدن زنان و خانه‌داری تاکید دارند. در این رویکرد، معضلاتی همچون نگرانی از نقض حقوق فردی در ازدواج به دلیل قوانین تبعیض‌آمیز یا مسائل اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
ضمن آنکه با افزایش مشکلات معیشتی و اقتصادی طی یک دهه اخیر، آمار طلاق به نسبت گذشته افزایش ‌یافته است و این موضوع سبب شده تعداد زنان و مردان مجردی که تمایل به ازدواج مجدد ندارند بیشتر شود.

طبق اطلاعات منتشر شده باتوجه‌به شرایط موجود در سه دهه آینده متوسط سن در ایران به ۴۸ سال می‌رسد و در سال ۱۴۳۰ چیزی حدود ۳۳ درصد جمعیت سالمند خواهند بود.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳