«حملات هوایی» به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در مرز سوریه و عراق

گزارش‌ها حاکی است که مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران بامداد شنبه ۹ دی ماه در مرز عراق و سوریه بمباران شده است.

بخش عربی شبکه العربیه می‌گوید تصاویر ویدئویی حاکی است که مواضع شبه نظامیان فاطمیون در مرز سوریه و عراق هدف حملات موشکی و هوایی قرار گرفته است.

منابع امنیتی به العربیه گفته‌اند٬ در جریان «حمله هوایی آمریکا» به البو کمال، هشت کامیون که از مرز عراق وارد خاک سوریه شده بودند، مورد حمله قرار گرفتند.

در همین حال گروه اپوزیسیون دیده‌بان حقوق بشر سوریه که تحولات سوریه را رصد می کند، گفته است دستکم ۹ قرارگاه و پایگاه شبه نظامیان مورد حمایت ایران در البو کمال در مرز سوریه و عراق هدف قرار گرفتند که حداقل چهار کشته برجای گذاشت.

جو بایدن می‌گوید ایالات متحده آماده است در پاسخ به تهدیدات یا حملات بیشتر، در صورت لزوم اقداماتی فراتر و مناسب انجام دهد
رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه، گفت که احتمالا این حملات هوایی توسط آمریکا انجام شده است.

آقای عبدالرحمان تصریح کرد، علاوه بر گروه فاطمیون سایر گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران و همچنین سپاه پاسداران در البو کمال تعدادی قرارگاه‌ دارند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیشتر اعلام کرده بود که در حملات به تاسیسات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در البو کمال دست‌کم ۲۰ نفر کشته و مجروح شدند.

در همین زمینه، خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، به نقل از کانال تلگرامی صابرین نیوز نوشت: «این حمله هوایی توسط آمریکا انجام شده و تاکنون ۵ نفر در این حمله کشته شده‌اند.»

هنوز منابع رسمی در منطقه از جمله حکومت سوریه به گزارش‌ها در خصوص حملات به البو کمال واکنشی نشان نداده‌اند.

آمریکا دوشنبه هفته جاری حملاتی هوایی علیه سه هدف مرتبط با شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و دیگر شبه نظامیان وابسته به ایران در عراق انجام داد.

گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در واکنش به عملیات اسرائیل در نوار غزه، طی حدود دو ماه اخیر حملاتی را به پایگاه‌ها و تأسیسات نظامی آمریکا در سوریه و عراق انجام داده‌اند.

رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید حملات هوایی این هفته نیروهای آمریکایی در عراق با هدف بازداشتن ایران و گروه‌های نیابتی مورد حمایت آن از حمله به کارکنان و تأسیسات ایالات متحده انجام شد.

جو بایدن در نامه‌ای به رهبران کنگره آمریکا که خبر آن روز چهارشنبه ششم دی منتشر شد، نوشت: «این حملات به قصد کاهش و از هم گسیختن مجموعه حملات دنباله‌دار علیه آمریکا و شرکای ما و همچنین به منظور بازداشتن ایران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت آن از حمله یا حمایت از حمله به پرسنل و تأسیسات آمریکا انجام شد.»

او افزوده است:‌ «ایالات متحده آماده است در پاسخ به تهدیدات یا حملات بیشتر، در صورت لزوم اقداماتی فراتر و مناسب انجام دهد.»

در همین حال، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق شامگاه جمعه از حملات راکتی به پایگاه الشدادی محل استقرار نیروهای آمریکایی در حومه حسکه در شمال شرق سوریه، خبر دادند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۳