داوود عبداللهی، زندانی سیاسی اعدام شد

آژانس خبری کردپا گزارش داد حکم اعدام داوود عبداللهی، زندانی سیاسی صبح سه‌شنبه ۱۲ دی در زندان قزل‌حصار کرج به اجرا درآمد.

بر اساس این گزارش، پیکر این زندانی سیاسی در اختیار خانواده‌اش قرار گرفته و اکنون در حال انتقال به مهاباد است.

عبداللهی که از ۱۴ سال پیش در حبس به سر می‌برد، در اعتراض به انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام از روز پنجم دی دست به اعتصاب غذا زده بود.

این زندانی عقیدتی کُرد همراه با شش تن دیگر به نام‌های خسرو بشارت، کامران شیخه، انور خضری، قاسم آبسته، فرهاد سلیمی و ایوب کریمی در آذر ماه ۱۳۸۸ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

آن‌ها پس از دستگیری به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل و پس از ماه‌‎ها نگهداری در بازداشتگاه این نهاد امنیتی، به تهران اعزام شدند.

این زندانیان شش ماه نیز در سلول‌های انفرادی بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفتند.

آن‌ها نهایتا در تاریخ ۲۵ فروردین‌ ۱۳۹۱ به زندان رجایی‌شهر کرج انتقال یافتند و مرداد امسال، پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر به زندان قزل‌حصار کرج منتقل شدند.

این هفت زندانی اهل سنت، اسفند ۱۳۹۴ از سوی محمد مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

حکم صادر شده بهمن‌ ۱۳۹۸ پس از سال‌ها کشمکش قضایی از سوی شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور تایید و در شهریور ۱۳۹۹ درخواست اعاده دادرسی این زندانیان در دیوان عالی کشور رد شد.

این افراد با اتهاماتی از جمله «محاربه»، «افساد فی‌ الارض»، «هواداری از گروه‌های سلفی» و «قتل» عبدالرحیم تینا که در تاریخ هفت مهر ۱۳۸۷ به دست افراد ناشناس کشته شد، متهم شده بودند.

عبدالرحیم تینا امام جماعت مسجد خلفای راشدین شهرستان مهاباد بود.

تمامی متهمان این پرونده بارها در نامه‌هایشان که در سال‌های گذشته از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شد، بر بی‌اساس بودن اتهام‌های انتسابی به خود تاکید کرده بودند.

قاسم آبسته روز ۱۴ آبان و ایوب کریمی روز هشتم آذر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شدند.

بدین ترتیب پس از اعدام داوود عبداللهی، حکم اعدام سه تن از هفت متهم این پرونده به اجرا درآمده است.

خبرگزاری هرانا روز ششم دی‌‌ اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ محکومیت ۱۵۵ نفر به اعدام و اجرای احکام اعدام ۷۴۶ نفر را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، اجرای احکام اعدام نسبت به سال ۲۰۲۲، با ۳۲ درصد افزایش همراه بوده است.

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز هشتم دی روند قضایی در دادگاه‌های ایران را فاجعه‌بار خواند و خواستار لغو فوری مجازات اعدام شد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۳ ژانویه ۲۰۲۴