دستکم چهارده تجمع اعتراضی برگزار شد

یکشنبه بیست و چهارم دی ماه، خانواده های چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام در مقابل زندان اوین، شماری از افراد دارای معلولیت در مقابل ساختمان های سازمان برنامه و بودجه در تهران و سازمان اداره بهزیستی در چابهار، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل دفاتر صندوق بازنشستگی فولاد شهرهای اصفهان، قائم شهر و تهران، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان های سازمان تامین اجتماعی اهواز، فرمانداری شوش و کرمانشاه، گروهی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران واقع در جزیره سیری و جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در محل کار خود با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند. تجمع شهروندان دارای معلولیت در تهران با دخالت ماموران انتظامی به خشونت کشیده شد. همچنین در روزهای اخیر، جمعی از کارکنان شرکت داروپخش تهران در محوطه این شرکت، گروهی از کارگران ابنیه فنی در خطوط ریلی راه آهن یزد در مقابل ساختمان استانداری در این شهر و شماری از اهالی منطقه رمون و بحرآسمان دست به تجمع زدند.

خانواده‌های این زندانیان محکوم به اعدام خواستار لغو حکم صادره برای عزیزان خود، ملاقات با فرزندانشان، و برگزاری دادگاه علنی با حضور وکلا و رسانه‌ها شدند.

محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی، چهار عضو یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان، تازه‌ترین زندانیانی هستند که به حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده‌اند.

تجمع اعتراضی شماری از شهروندان دارای معلولیت در تهران
به گزارش کانال کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، امروز یکشنبه بیست و چهارم دی ۱۴۰۲، شماری از افراد دارای معلولیت در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل ساختمان های سازمان برنامه و بودجه در تهران و سازمان اداره بهزیستی در چابهار دست به تجمع زدند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در این خصوص؛ شهروندان دارای معلولیت در تهران با ممانعت نیروهای انتظامی و برخورد توهین آمیز آنها برای پایان دادن به تجمع صورت گرفته روبرو شدند.

به گفته شهروندی که یکی از ویدیوهای منتشر شده در این رابطه را روایت میکند، “نیروهای انتظامی تعدادی از افراد دارای معلولیت را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.”

تجمع اعتراضی بازنشستگان فولاد در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه بیست و چهارم دی ماه، جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، در مقابل دفتر صندوق بازنشستگی فولاد شهرهای اصفهان و قائم شهر تجمع کردند.

از سوی دیگر ایلنا در گزارشی به تجمع این معترضان در تهران خبر داد.

در این گزارش آمده است: این گروه از بازنشستگان، اجرای طرح تکمیلی همسان‌سازی، تسریع در پرداخت معوقات، بازگشت جایگاه واقعی صندوق فولاد در برنامه هفتم توسعه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد و اجرای آیین‌نامه و قوانین خاص فولادی، احیای جایگاه آن و افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ خود بر اساس نرخ تورم را از دولت خواستار شدند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای مختلف
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی با برگزاری تجمعاتی اعتراضی در مقابل ساختمان های سازمان تامین اجتماعی اهواز و فرمانداری شوش، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

همچنین ایلنا از برگزاری تجمع اعتراضی این شهروندان در کرمانشاه خبر داد و نوشت: بازنشستگان، با اشاره به خالی‌تر شدن سفره‌هایشان، خواستار افزایش مستمری‌ها بر اساس واقعیت هزینه‌های زندگی خود شدند. آنها اظهار کردند که بیشتر بازنشستگان زیر خط فقر قرار گرفته و با مشکلات مالی روبرو هستند.

تجمع اعتراضی کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه بیست چهارم دی ۱۴۰۲، جمعی از کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران واقع در جزیره سیری و جمعی از کارکنان رسمی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در محل کار خود دست به تجمع زدند.

تجمع اعتراضی کارگران ابنیه فنی یزد
به گزارش ایلنا، روز شنبه بیست و سوم دی ۱۴۰۲، کارگران ابنیه فنی در خطوط ریلی راه آهن یزد، به دلیل حداقل دستمزد و عدم شفافیت در وضعیت مطالبات معوقه خود، در مقابل ساختمان استانداری یزد تجمع کردند.

در این گزارش آمده است: یکی از کارگران ابنیه فنی یزد با ابراز اینکه تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از خواسته‌های اصلی آنان است، به سایر مطالبات همکارانش اشاره کرد. او از به‌روز شدن حقوق و دستمزد، تشکیل شورای کارگری، اجرای طرح تجمیع، پرداخت مزایای رفاهی و مناسبتی، بیمه تکمیلی، و تأمین امنیت شغلی در پی افزایش حوادث ریلی در راه آهن کشور نیز سخن گفت.

در پایان، او اظهار کرد که کارگران صرفاً به دنبال حقوق قانونی‌شان هستند و از مسئولان و مدیران شرکت میخواهند که این مسئله را جدی بگیرند و پیگیری کنند.

تجمع اعتراضی کارکنان داروپخش در تهران
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، جمعی از کارکنان شرکت داروپخش تهران در محوطه این شرکت دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، تجمع این افراد در اعتراض به دستمزدهای پایین آنها صورت گرفته است.

تجمع اعتراضی اهالی رمون و بحرآسمان در جیرفت
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، مردم رمون و بحرآسمان در اعتراض به فعالیت معدن مس در بالادست سد جیرفت که باعث آلودگی آب منطقه می‌شود، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش؛ این معدن باعث آلوده شدن منابع آب شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد که از سد جیرفت تامین می‌شود، شده است. آلودگی آب منطقه نگرانی‌های جدی در میان مردم ایجاد کرده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴