چهار زندانی سیاسی کرد اعدام شدند؛ شاهزاده رضا پهلوی: جمهوری اسلامی همزمان به ایران و جهان اعلام جنگ کرده است

با وجود درخواست‌های نهادهای مدافع حقوق بشر برای توقف اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کرد، خبرگزاری قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که این چهار نفر به نام‌های محمد فرامرزی، محسن مظلوم، وفا آذربار و پژمان فاتحی سحرگاه دوشنبه ۹ بهمن اعدام شدند.

خبرگزاری میزان مدعی شده که این چهار نفر تابستان سال گذشته با همکاری اسرائیل قصد بمب‌گذاری در اصفهان را داشتند، اما نیروهای امنیتی آنها را چند روز قبل از اجرای این عملیات دستگیر کردند.

پیش از این، خانواده‌های این زندانیان این اتهام را رد کرده‌اند و نهادهای مدافع حقوق بشر با اشاره به پنهانی بودن تمامی مراحل قضایی، حکم اعدام آنها را ناعادلانه خوانده‌اند.

خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی روز یکشنبه در زندان اوین با آنها دیدار کردند و پس از آن وبسایت هه‌نگاو گزارش داد که این زندانیان برای اجرای حکم اعدام به قزلحصار منتقل شدند.

طی روزهای اخیر شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و همچنین نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اجرای حکم این زندانیان سیاسی شده بودند.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل این چهار نفر، ۲۶ دی‌ماه اعلام کرد که دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی موکلانش را از جمله به دلیل عدم ارائه دادنامه رد کرد؛ او یادآور شد که در «پرونده‌های امنیتی» دادنامه‌ها در اختیار وکلا قرار نمی‌گیرد.

خبرگزاری میزان در گزارش صبح دوشنبه خود ادعا کرده که این چهار نفر از طریق سازمان کومله «جذب سرویس موساد شدند و طی چندین مرحله به کشورهای آفریقایی اعزام و در مقرهای نظامی آن کشورها تحت آموزش کامل عملیاتی قرار گرفتند».

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز به طور همزمان ویدئوهای تبلیغاتی مختلفی علیه این چهار زندانی اعدام‌شده منتشر کردند.

واکنش‌ها
در روزهای گذشته کارزارهایی با درخواست توقف اجرای حکم این چهار زندانی برپا شده بود و صبح دوشنبه انتشار خبر اعدام آنها با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد.

از جمله سازمان حقوق بشر ایران اعدام این چهار زندانی سیاسی را شدیدا محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که به «سکوت خود در قبال موج اعدام‌ها در ایران» پایان دهند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در بیانیه‌ای تاکید کرد که اعدام این چهار زندانی بر اساس اعتراف زیر شکنجه و بدون دادرسی عادلانه صورت گرفت و «قتل فراقضایی» محسوب می‌شود.

این سازمان همچنین از ندا الناشف، معاون کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان، خواست که در اعتراض به اعدام‌ها در ایران، سفر خود به تهران را لغو کند.

بنابر گزارش‌ها، خانم الناشف قرار است از ۱۳ تا ۱۶ بهمن برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران از جمله موضوعات مربوط به حقوق زنان به تهران سفر کند.

شمار دیگری از فعالان و چهره‌های سیاسی و مدنی نیز به اعدام این چهار زندانی واکنش نشان داده‌اند.

از جمله شاهزاده رضا پهلوی هشدار داد که «جمهوری اسلامی همزمان علیه مردم ایران و جهان اعلام جنگ کرده است».

او در توییتی نوشت که جمهوری اسلامی در جنگ خود علیه مردم ایران چهار زندانی دیگر را اعدام کرد و در اعلام جنگ با جهان، «سه سرباز آمریکایی را در اردن از طریق تروریست‌های نیابتی خود کشت و ده‌ها تن دیگر را زخمی کرد».

شمار دیگری از چهره‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی، از جمله حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی و مسیح علینژاد، اعدام این چهار زندانی سیاسی کرد را به شدت محکوم کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ ژانویه ۲۰۲۴