مریم جوادی دانشجوی حقوق در ایتالیا به‌خاطر حضور در تجمعات خارج از کشور به‌صورت غیابی به ۵ سال و ۸ ماه حبس محکوم شد

مریم جوادی، دانشجوی حقوق دانشگاه سپینزای رُم به‌‌علت در دست داشتن پلاکارد «نان، کار، آزادی، پوشش اختیاری» در تجمع بزرگ ایرانیان در برلین پس از قیام ژینا، در دادگاه ایران به پنج سال و هشت ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

این دانشجو با انتشار این خبر در چهارشنبه ۱۱ بهمن/ ۳۱ ژانویه در صفحه شخصی اینستاگرام خود همچنین نوشت که مقامات ایران از اینترپل خواسته‌اند سریعا او به کشور برگردانند. مریم جوادی درباره حکم دادگاه به رادیو زمانه گفت: «حضور در تجمع‌های سراسری در خارج از کشور یکی از دلایلی بود که او را به واسطه آن محکوم کرده‌اند.» کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان دی ۱۴۰۲ در خبری اعلام کرده بود که این دانشجوی حقوق دانشگاه سپینزای رُم که سال گذشته برای ملاقات با خانواده به ایران سفر کرده بود با تشکیل پرونده قضایی مواجه شده است.

اتهامات مریم جوادی «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» عنوان شده بود. دادگاه این دانشجوی حقوق در تاریخ ۱۸ دی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به‌صورت غیابی برگزار شد و بر اساس این اتهامات برای جوادی حکم صادر کردند. مریم جوادی با اعلام این خبر در اینستاگرام شخصی خود در ادامه نوشت: «خواستم یادآوری کنم که خواسته ما نه تنها نان و کار و آزادی و پوشش اختیاری که آزادی زن، ترنس، کوئیر، و رهایی از قدرت مطلقه (شاه و ملا) هم می‌باشد. و در صدر همه محو شدن سایه شوم و نکبت شما از جغرافیای ایران و آغازِ جریانِ زندگی برای ساکنان آن جغرافیا. گفته بودید باید درس عبرتی شوم برای همه خارج‌نشینان خواستم یادآوری کنم که ما هرروز نام تمام آن جان‌های عزیزی را که هر سحرگاه با بانگ اذان شومتان به دار می‌کشید مرور می‌کنیم و به‌خاطر می‌سپاریم برای روز پیروزی‌‌.» مریم جوادی حدود یک سال پیش، پس از ورود او به ایران تلفن همراه و پاسپورت‌اش در فرودگاه ضبط و در مدت حضورش در ایران چندین‌بار بازجویی شد. در نهایت پس از بازپس‌گیری پاسپورت توانست مجددا به محل تحصیل خود در ایتالیا برگردد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ فوریه ۲۰۲۴