زمین‌گیر شدن کامیون‌های ایرانی در مرزهای اروپا به دلیل «مشکل ویزا و بیمه»

رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران می‌گوید به دلیل مشکل بیمه و ویزا برای ورود به کشورهای اروپایی، کامیو‌ن‌های ترانزیتی ایرانی زمین‌گیر شده‌اند.

علی محمودی سرای روز شنبه ۱۴ بهمن‌ماه به ایلنا گفته است کامیون‌های ترکیه جای کامیون‌های ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفته‌اند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیون‌های ترکیه جابه‌جا می‌شوند.

ایران در سال‌های گذشته همواره دست‌کم چهار میلیارد دلار درآمد صادرات خدمات داشت که بخش عمده آن از ترانزیت کالا تأمین می‌شد.

آمارهای گمرکی ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد صادرات خدمات ایران به ۷۸۰ میلیون دلار سقوط کرده است.

از طرفی گزارش مرکز آمار ترکیه حاکی است که صادرات خدمات این کشور طی دو سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد کرده و در سال ۲۰۲۳ به ۱۲۰ میلیارد دلار اوج گرفته است.

به این ترتیب، صادرات خدمات ترکیه که بخش عمده‌ای از آن نیز مربوط به بخش ارائه خدمات حمل و نقل این کشور به کشورهای خارجی است، معادل صد برابر ایران است.

سقوط شدید صادرات خدمات ایران نشان می‌دهد مشکل ویزای کامیون‌داران ایرانی موضوع تازه‌ای نیست و مقامات به همراه رسانه‌های حکومتی ماه‌هاست درباره این موضوع سکوت کرده‌اند.

آقای محمودی سرای روز شنبه در ادامه گفته است در شش ماه گذشته آخرین جلسه مذاکرات برای حل این مشکل درباره کشور آلمان برگزار شد و سفارت آلمان اعلام کرد که بعد از بررسی‌ها، ارائه ویزا به متقاضیان اطلاع داده می‌شود. اما در حال حاضر کامیون‌های‌ ایرانی امکان ورود به کشور آلمان را ندارند و ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمی‌شود.

او در ادامه گفت رانندگان برای ورود به کشور ایتالیا هم با دشواری‌هایی مواجه هستند و اضافه کرد: «پیش از این با هماهنگی‌های انجام شده در هفته برای ٢٠ راننده ویزا صادر می‌کردند. اما در حال حاضر شرکت‌های حمل و نقل نسبت به ثبت نام رانندگان اقدام می‌کنند و درصورت موافقت برای صدور ویزا از سفارت ایتالیا با رانندگان تماس گرفته می‌شود. اما مدتی است که سفارت ایتالیا هم با رانندگان تماس نمی‌گیرد».

عدم صدور ویزا برای کامیون‌داران ایرانی، حتی در ایتالیا، در حالی است که بنابر گزارش سازمان ملل، پارسال بیش از هفت تریلیون دلار تجارت خدمات در جهان اتفاق افتاده که ۲۲ درصد آن مربوط به بخش حمل و نقل است.

رئیس هیئت مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران همچنین گفت تنها مشکل رانندگان ایرانی موضوع ویزا نیست و مشکل دیگر بحث بیمه سبز است.

به گفته او، از حدود ٣ ماه پیش برای پوشش بیمه‌ای هم دشواری‌هایی ایجاد شده و در حال حاضر کامیون‌های ایرانی از طریق واسطه‌گران و دلالان در مرز بلغارستان با «سه برابر قیمت» بیمه می‌شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ فوریه ۲۰۲۴