افزایش سهم خوراکی‌ها در سبد هزینه‌ خانوار

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، در طول سال گذشته خانوارهای شهرنشین تهرانی بیش از ۷۰ درصد از درآمد خود را برای خرید اقلام غیرخوراکی و خدمات صرف کرده‌اند. به گزارش اکو ایران، خانوارهای تهرانی میانگین ۱۹۶ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان در طول یک سال هزینه کرده‌اند. ۷۷.۹ درصد این رقم برای خرید کالاهای غیرخوراکی، و ۲۲.۱ درصد از آن برای تهیه اقلام خوراکی صرف شده است.

این در حالی ا‌ست که سهم خوراکی‌ها در هزینه خانوارها در سال گذشته ۲۱.۱ درصد بوده است. در نتیجه، سهم هزینه خوراکی از کل هزینه سالانه خانوار شهرنشین تهرانی افزایش یافته است و بر این اساس، می‌توان گفت که تورم اقلام خوراکی در سال جاری افزایش یافته است.

این گزارش حاکی از آن است که میانگین، هر خانوار شهرنشین تهرانی در سال جاری ۴۳ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان برای خرید کالاهای خوراکی هزینه کرده است. ۱۹.۸ درصد از این رقم، یعنی حدود هشت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، به گوشت اختصاص یافته است. در نتیجه، گوشت بالاترین سهم را از هزینه خوراکی خانوارهای شهرنشین تهرانی در سال گذشته به خود اختصاص داده است.

سهم میوه‌ها و سبزی‌ها نیز از سبد خرید خانوارهای تهرانی در این سال ۱۹.۴ درصد بوده است. گروه آرد، رشته، غلات، نان و فراورده‌های آن نیز با ۱۷ درصد، جایگاه سوم را در سبد خوراکی‌ها به خود اختصاص داده است.

هزینه‌های مسکن، بهداشت و درمان و لوازم و اثاثیه به سبد اقلام غیرخوراکی مربوط می‌شود. کل هزینه اقلام غیرخوراکی یک خانوار شهری تهرانی در سال گذشته، ۱۵۲ میلیون و ۷۴۴ هزار تومان بوده است. در این میان، مسکن سهمی ۶۵.۲ درصدی را از کل هزینه‌های غیرخوراکی خانوارها به خود اختصاص داده است که تقریبا معادل ۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. بهداشت و درمان نیز با هزینه ۹.۹ درصدی در رده دومین هزینه‌ها قرار دارد.

نشانه‌های تورمی حاکی از آن است که شیب تورم در سال آینده بالاتر از سال جاری و سال قبل خواهد بود. گرانی‌ها در روزهای منتهی به پایان سال کلید خورده و اعتراضات شهروندان را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است. در میان اعتراضات شهروندان در شبکه‌های اجتماعی، اعتراض به چندبرابر شدن قبض‌های برق از موارد پرتکرار است.

سایت خبری برترین‌ها دراین‌باره نوشته است که بر اساس پیگیری‌های این رسانه، با دستور دولت، توانیر افزایش قیمت نرخ برق را از ابتدای سال محاسبه و در قبض‌های جدید منظور کرده است، و همین امر منجر به این شده است که این ماه رقم قبض‌های برق چند برابر افزایش یابد.

اوضاع میوه و تره‌بار نیز در سال جاری در فرازونشیبی مداوم بوده است. بسیاری از کشاورزان و توزیع‌کنندگان در مواردی ترجیح دادند به جای فروش محصولاتشان در بازار داخلی، به سراغ بازار کشورهای همسایه بروند تا بتوانند از این طریق درآمد بیشتری کسب کنند.

در این میان، واسطه‌ها پول بیشتری به جیب زدند و با کم‌وزیاد شدن محصولات در بازار، با قیمت‌ها بازی کردند. جلال محمودزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که کشاورزان کمترین سود را در این بازار به دست می‌آورند و فاصله قیمت‌ها بسیار چشمگیر است.

این نماینده مجلس در گفت‌وگو با شفقنا می‌گوید: «پولی که به دست کشاورز می‌رسد بسیار پایین است؛ مثلا سیب را از کشاورز کیلویی ۱۲ هزار تومان می‌خرند که اصلا جوابگوی هزینه‌های کشاورز هم نیست، اما در بازار بالای ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که این سود به واسطه‌ها می‌رسد.»

او دولت را مقصر این وضعیت می‌داند و می‌گوید که دولت باید برای شب عید، سیستم توزیع میوه را به گونه‌ای تنظیم کند که واسطه‌ها حذف شوند. او معتقد است که اگر دولت و جهاد و سازمان شهرداری‌ها برنامه خوبی در توزیع داشته باشند، قیمت‌ها دست‌کم ۵۰ درصد کاهش خواهد داشت.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ فوریه ۲۰۲۴