آمریکا تحریم‌های مرتبط با رژیم ایران را گسترش داد

آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ بهمن اعلام کرد که یک زیرمجموعه بانک مرکزی ایران، دو نهاد مستقر در امارات عربی متحده، یک نهاد مستقر در ترکیه و سه نفر را به دلیل قاچاق فناوری آمریکایی تحریم کرد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، زیرمجموعه بانک مرکزی ایران را شرکت خدمات انفورماتیک، مستقر در ایران معرفی کرد.

معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، برایان نلسون، در بیانیه‌ای گفت: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی نقش مهمی در حمایت مالی از (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی-نیروی قدس) و حزب‌الله، دو بازیگر مهم که قصد بی ثبات کردن بیشتر خاورمیانه را دارند، ایفا کرده است.»

برایان نلسون به طور جداگانه با اشاره به اشاعه مستمر تسلیحات متعارف پیشرفته از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «یک تهدید حیاتی برای ثبات در منطقه» گفت: ایالات متحده با استفاده از تمام ابزارهای خود شبکه‌های غیرقانونی تهیه قطعات تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و افراد صادرکننده این تسلیحات به گروه‌های نیابتی تروریستی را پاسخ‌گو خواهد کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، روز سیزدهم بهمن نیز اعلام کرده بود که یک شبکه خرید مواد و فناوری‌های حساس برای برنامه‌های موشک‌های بالستیک و پهپادی جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

بر این اساس، آمریکا شش عضو ارشد فرماندهی سایبری-الکترونیکی سپاه پاسداران، یک شرکت مستقر در ایران، و چهار شرکت مستقر در هنگ‌کنگ را تحریم کرد.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، با اشاره به اشاعه مستمر تسلیحات متعارف پیشرفته از سوی جمهوری اسلامی به عنوان «یک تهدید حیاتی برای ثبات در منطقه» گفت: «ایالات متحده با استفاده از تمام ابزارهای خود شبکه‌های غیرقانونی تهیه قطعات تسلیحات ساخت جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و افراد صادرکننده این تسلیحات به گروه‌های نیابتی تروریستی را پاسخ‌گو خواهد کرد.»

برایان نلسون اخیرا نیز در تلاشی برای مقابله با قاچاق دلار از عراق به ایران به بغداد سفر کرد و با مقامات عراقی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۵ فوریه ۲۰۲۴