کانادا، استرالیا و نیوزیلند خواستار آتش‌بس در غزه شدند؛ تأکید نتانیاهو بر انجام عملیات زمینی در رفح

همزمان با اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره انجام عملیات زمینی در رفح‌، رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند روز چهارشنبه نسبت به پیامدهای «فاجعه‌بار» عملیات نظامی در این منطقه هشدار دادند و خواستار آتش‌بس در غزه شدند.

نخست وزیران کانادا، استرالیا و نیوزیلند در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «ما به شدت نگران نشانه‌هایی هستیم که اسرائیل در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است. عملیات نظامی در رفح فاجعه بار خواهد بود.»

آنها اضافه کرده‌اند: «یک آتش بس فوری بشردوستانه ضروری است.»

رهبران کانادا، استرالیا و نیوزیلند در این بیانیه تصریح کردند: «حدود یک و نیم میلیون نفر فلسطینی، از جمله شهروندان ما، به جنوب نوار غزه پناه برده‌اند.»

آنها اضافه کردند: «یک عملیات نظامی گسترده ویرانگر خواهد بود. ما از دولت اسرائیل می‌خواهیم که این مسیر را طی نکند. غیرنظامیان دیگری هیچ جایی برای پناه گرفتن ندارند.»

فشار بین‌المللی برای توقف عملیات زمینی در رفح در روزهای اخیر تشدید شده است.

به رغم این فشارها، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه ۲۵ بهمن گفت که ارتش این کشور پس از خروج غیرنظامیان از شهر رفح، واقع در مرز نوار غزه با مصر، عملیات «قدرتمند» خود را علیه گروه افراطی حماس در این منطقه آغاز خواهد کرد.

گروه افراطی حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی معرفی می‌شود.

رویترز می‌گوید، به دنبال پایان مذاکرات امنیتی در قاهره بدون دستیابی به توافقی بر سر آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در روز سه‌شنبه، این اظهارات نخست وزیر اسرائیل نگرانی‌ها در خصوص احتمال انجام عملیات زمینی در رفح را افزایش داده است.

بنیامین نتانیاهو در حساب کاربری خود در تلگرام گفت: «ما تا پیروزی کامل خواهیم جنگید و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح نیز می‌شود، (البته) پس از آن که به مردم غیرنظامی فرصت خروج از مناطق نبرد را دادیم.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل در همین روز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حماس هیچ پیشنهاد جدیدی برای معامله بر سر گروگان‌ها در مذاکرات قاهره ارائه نکرد و اسرائیل «خواسته‌های مضحک» این گروه را نخواهد پذیرفت.

در این بیانیه همچنین آمده است: «تنها تغییر در مواضع حماس، پیشبرد مذاکرات را ممکن می‌سازد.»

گفت‌وگوهای آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر در قاهره بر سر توافقی جدید برای آزادی گروگان‌ها و توقف جنگ در غزه در روز سه‌شنبه بدون دستیابی به پیشرفتی «جدی» پایان یافت.

در این مذاکرات ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر، و یک هئیت از اسرائیل در مذاکره حضور داشتند.

در ادامه در خواست‌های بین المللی برای توقف جنگ در رفح، دفتر رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که امانوئل مکرون روز چهارشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو ضمن مخالفت با ادامه جنگ درغزه گفت که کوچ اجباری فلسطینی‌ها باعث تشدید درگیری‌ها در منطقه می‌شود.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان، هم گفته است حمله اسرائیل به شهر رفح به «یک فاجعه انسانی» منجر خواهد شد.

در همین حال ویدئوهایی که کادر درمانی بیمارستان ناصر در شهر خان یونس روز چهارشنبه منتشر کردند نشان می‌دهد گروه پرشماری از آوارگان فلسطینی که برای فرار از جنگ در این شهر و اطراف آن به بیمارستان پناه برده بودند این محل را ترک می‌کنند.

در طول حملات اسرائیل به نوار غزه که وارد پنجمین ماه شده است بخش اعظم شبکه خدمات پزشکی این باریکه نابود شده و کمتر از نیمی از بیمارستان‌ها قادرند بخشی از فعالیت خود را ادامه دهند.

به گفته وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس، از ۱۵ مهرماه تاکنون، حداقل ۲۸ هزار و ۵۷۶ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه کشته و ۶۸ هزار نفر زخمی شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۵ فوریه ۲۰۲۴