هم‌زمان با ادعای کنترل بازار با قیمت‌های دستوری، قیمت مرغ پرواز کرد

درحالی‌که مسئولان دولتی به تناوب ادعای عرضه مرغ با نرخ مصوب کیلویی ۷۳ هزار تومان را مطرح می‌کنند، گزارش‌های میدانی از بازار نشان می‌دهد که قیمت مرغ در بسیاری از فروشگاه‌ها از کیلویی ۸۵ هزار تومان هم عبور کرده و در برخی نقاط بالغ ‌بر ۹۰ هزار تومان است.

اواخر اردیبهشت امسال بود که نرخ مصوب و دستوری مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان اعلام شد. طی ماه‌های پس از آن فعالان صنفی و تولیدکنندگان ضمن اشاره به بالا رفتن هزینه‌های تولید، به نرخ مصوب مرغ اعتراض کردند. به گفته آنان، وزارت جهاد کشاورزی از یک سو به تولیدکنندگان فشار می‌آورد که مرغ را با قیمت دستوری عرضه کنند و از سوی دیگر برای حمایت و تامین نیازهای آنان اقدامی انجام نمی‌دهد.

مقام‌های وزارت جهاد کشاورزی طی ماه‌های اخیر به‌طور پیوسته اعلام کردند که عرضه مرغ بالاتر از نرخ مصوب، «مصداق گران‌فروشی» و «تخلف» است. اواخر دی‌ماه سال جاری نیز علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهاد کشاورزی، در یک برنامه تلویزیونی بر این نکته تاکید کرد و با تخفیف پنج هزار تومانی به عرضه‌کنندگان مرغ گفت از نظر این وزارتخانه فروش مرغ با قیمت کیلویی ۷۸ هزار تومان مناسب است و می‌تواند به تولید کمک کند.

در همین برنامه علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، با تاکید بر اینکه قیمت‌های دستوری دولت، برنامه‌ریزی برای تولید را دچار مشکل می‌کند، به افزایش بهای سویا اشاره کرد و گفت قیمت ۷۸ هزار تومان به تولید آسیب‌ می‌زند و در این شرایط تولیدکننده نمی‌تواند دوام بیاورد. این فعال صنفی در ادامه افزود با توجه به وضعیت موجود، قیمت مرغ باید برای هر کیلوگرم حدود ۸۵ هزار تومان باشد.

از نظر مسئولان دولتی، عرضه مرغ با قیمتی بالاتر از نرخ مصوب گران‌فروشی است، بااین‌حال گشت‌وگذاری در قیمت‌های فعلی نشان می‌دهد که مرغ در بیشتر استان‌ها با قیمتی بیش از کیلویی ۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود. کارکرد نرخ‌های مصوب نیز برای تیم ابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم این است که پیوسته با مطرح کردن نرخ‌های دستوری ادعای کنترل بازار را مطرح می‌کنند.

این ادعاها در حالی است که آخرین داده‌های رسمی از قیمت خوراکی‌ها، متوسط قیمت مرغ را کیلویی ۹۲ هزار تومان نشان داده بود و بهای آن پس از تزریق مرغ منجمد در بازار در برخی نقاط به کیلویی ۸۵ هزار تومان کاهش یافت.

سایت فرارو ضمن بررسی داده‌های رسمی مرکز آمار ایران از قیمت کالاهای خوراکی در دی‌ماه نوشت که قیمت مرغ طبق این گزارش به سقف کیلویی ۹۸ هزار و ۶۷۶ تومان هم رسیده است. این ارقام رشد ۲.۴ درصدی قیمت مرغ در مقایسه با آذرماه امسال را نشان می‌دهد و آشکار می‌کند که بهای مرغ نسبت به زمان مشابه سال قبل، بیش از ۶۵ درصد رشد داشته است.

زمستان سال گذشته، قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود ۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان بود. اردیبهشت امسال و هم‌زمان با تعیین عدد کیلویی ۷۳ هزار تومان به‌عنوان قیمت مصوب، متوسط قیمت مرغ کیلویی ۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان تثبیت شد. یک ماه بعد در گزارش مرکز آمار، قیمت مرغ کیلویی ۸۱ هزار تومان اعلام شد و روند افزایش قیمت‌ها تا دی‌ماه یعنی آخرین گزارش رسمی از بازار خوراکی ادامه یافت. عدد کیلویی ۹۲ هزار و ۱۰ تومانی که به‌عنوان متوسط قیمت مرغ در دی‌ماه اعلام شد نیز بالاترین قیمت تاریخی این کالا در بازار است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۶ فوریه ۲۰۲۴